Annons

Intressant veta digitala / analoga bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Intressant veta digitala / analoga bilder?

• Ja

Röster: 577 68.3%
  • Nej

Röster: 213 25.2%
  • Vet inte

Röster: 55 6.5%

• Totala väljare
    845

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det kom en fråga till Redaktionen om det inte skulle vara bra att kunna söka på bara digitala eller bara analoga bilder i bildkritiken. Detta skulle alltså bli ett nytt fält att ange när du laddar upp en bild.

Vad tycker du?

Nej röstade jag men njae är väl mer i linje med vad jag tycker. Jag ser ingen praktisk nytta med att kunna använda informationen vid sökningar men tycker det är intressant att veta mer om bilder när jag är inne och tittar på dem. Men det tycker jag tillfredsställs gott av utrustningsfältet.

Jag tycker inte det är intressant i bildbedömningssyfte. Huvudsaken är väl att fotografen behärskar den teknik han/hon valt. Och det syns väl på bilden i vilket fall som. Dvs, vid bildbedömning är det för mig slutresultatet/bilden som räknas, inte tekniken på vägen dit.

Bara min åsikt...
AnnaKarin, som kör både analogt OCH digitalt.

Bildseendet ändras inte av mediat som bilden fångas på.. (förhoppningsvis). Men som Jim säger så kunde det vara intressant att veta, men oftast framgår det av utrustningsinfon.

Eftersom jag själv nu tittar mycket efter olika kameror speciellt nu då digitalt så skulle det vara lättare att hitta bilder från såna då.
Det skulle vara bra om man kunde söka på olika kameramärken också, eller olika scannrar som man använt.
Ju mer sökfunktioner som finns är det väl bättre.
Vill man använda den trditionella med sista inlagda så finns den ju kvar.
-Anders

Jag har inget emot att kunna söka på allt mellan himmel och jord, men som frågan ställdes ...att kunna söka på bara digitala eller bara analoga bilder i bildkritiken... så, nej, där tycker jag fortfarande att det är ointressant att veta om ursprunget är analogt eller digitalt.

/AnnaKarin

Men så var det inte utan bara en sökfunktion bland andra.
Sista bild blir kvar.
Som sagt själv är jag intresserad av att kunna söka mer preciserat på allt. Kamera, scanner, Film, Analogt, Digitalt, Färg Svartvitt.
Kan inte förstå hur man kan vara emot det.
Det ger bara mer arbete för kodsnickaren.
Men för oss blir det ju mer valmöjligheter.
Och det gamla systemet finns ju kvar.
-Anders

Hmmm... Då får vi ha fler kategorier tycker jag...

Spegeluppfällning.
Dia eller Negativ
Typ av scanner
Stativ eller handhållet
....

Ja ni fattar :)

Snapphanen som kör 99% Analogt och 1% digitalt

ne, har svårt att se poängen med det.
jag kan ha varit ute efter att titta på bilder tagna av en viss kamera, med ett visst objektiv, med en viss film, och då har jag skrivit det i bildsökningen, dock kan jag inte tänka mig att jag nångång skulle vilja sortera bilder efter digital/analog

Det är ju det som är poängen!!
Det gamla systemet finns kvar och man behöver inte alls använda sökfunktionerna.
Men för de som vill är det ju en fördel.
Så det finns liksom ingen anledning att konservativa och vara emot.
-Anders

min anledning är att jag tror inte att jag kommer att använda mig av funktionen. eller så värst många andra heller. och funktioner som ingen använder är det inte mkt nytta med. men blir det övervägande ja så ska funktionen givetvis införas.

Jag har inget emot om möjligheten skulle finnas, men jag tycker att det finns andra saker som är mycket viktigare att prioritera.

Jag tänker inte ta ett prat om varken jag eller du är intresserad.
Men jag tror att många är intresserade av hur kvaliten på olika bilder från olika t ex digitaler ser ut.
Även om det också även beror på hur man handhaft reglagen.
Och som sagt det blir ju bara en bonus i systemet.
Det gamla blir kvar.
Med sök på sista bild och allt.
-Anders

Men är det en proioriteringsfråga gentemot något bättre så vill man ju veta det.
Vad är det?
-Anders

anders -

"Det skulle vara bra om man kunde söka på olika kameramärken också "

jag bara undrar nu alltså, du vet väl att du kan söka på bilder tagna med en viss kamera/ ett visst objektiv osv? bara undrar som sagt, fick nästan intrycket av att du inte kände till.
men jag kan ha missuppfattat dig!

jimh skrev:
Nej röstade jag men njae är väl mer i linje med vad jag tycker. Jag ser ingen praktisk nytta med att kunna använda informationen vid sökningar men tycker det är intressant att veta mer om bilder när jag är inne och tittar på dem. Men det tycker jag tillfredsställs gott av utrustningsfältet.

Word!

varsegod! :)

sen kan nog alla ( väldigt mkt inklusive mig själv) bli bättre på att fylla i de där fälten. det känns så tråååkigt ibland och tjatigt, men samtidigt så skriver man ju inte det bara för att "visa upp" eller redovisa sin utrustning utan för att sökfunktionen ska ha nånting att redovisa för den som söker nåt specifikt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar