Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

intressant "avslöjande"

Produkter
(logga in för att koppla)
Estethia skrev:
visst, det är kanske sant.
jag har hört åsikten förut och jag håller delvis med i den, men samtidigt vet jag oxå av erfarenhet att när den uttalas för ofta så slutar kända fotografer helt enkelt uttala sig om nånting.

är det verkligen det vi vill?

Det här har jag bevittnat åtskilliga gånger på (återigen) ljudinspelningsforum.
I 9 fall av 10 har det berott på att:
1. folk fattar inte att deras inspelningar låter skit, och kan inte ta åt sig av kritiken de får.
2. vissa fattar inte att dyrare grejer faktiskt (oftast) är bättre.
3. en del tror att det räcker med att köpa dessa dyra saker, sen sköter allt sig självt.

Att jaga bort/trötta ut proffs till förmån för sin lilla amatörklubb för inbördes beundran leder aldrig längre än till... amatörklubben för inbördes beundran...
Den lilla finklubben som finns på varje forum KOMMER att ha åsikter om vad du gör... det är bara att lära sig leva med och försöka lära sig nåt av det.

Tyck sedan vad ni vill om bilderna på länken som tråden startade med... bilderna ligger knappast ute för kritik, utan för att sälja..

Vi kommer alltid få någon sorts kultur i forumen som "osäkra" kommer följa så länge någon yttrar sig överhuvudtaget, och då ser jag personligen hellre att de "osäkra" får proffsens normer än amatörernas. Kanske lösningen är att proffsen blir ännu tvärsäkrare så att de "osäkra" blir tillräckligt provocerade för att tänka själva :)

Samtidigt har den här tråden klara skillnader i "proffsens" åsikter. Även om Freddie inte lever på plåtandet har han utifrån jämförelser med publicerade gallerier plåtat lika mycket (eller möjligen mer) i bildgenren som retushen berör än Christel.

Det är en väldigt stor skillnad på skickligheten hos de två retuschörer som nämns i den här tråden. Glenn C Feron är rent hantverksmässigt en skicklig retuschör. Jag hävdar även att han har bra koll på anatomi men det är ju så att många art directors, fotografer och retuschörer struntar i hur kroppar är konstruerade rent anatomiskt. De retuscherar kropparna så som de tycker att de borde se ut i deras fantasivärld.

Becky Carter är en dålig retuschör. Hennes ansiktsretuscher är tvådimensionella och saknar helt djup. Hon verkar ha stora problem med att få till ögonen rätt. Ibland är de för stora, ibland för små och ofta för långt isär. Och sen är det ju faktiskt lite kul att hon använder samma ögon till flera modeller. Undrar om föräldrarna känner igen sina barn efteråt?

Estethia skrev:
visst, det är kanske sant.
jag har hört åsikten förut och jag håller delvis med i den, men samtidigt vet jag oxå av erfarenhet att när den uttalas för ofta så slutar kända fotografer helt enkelt uttala sig om nånting.

är det verkligen det vi vill?

NEJ! Men som sagt, kanske man som "expert" skall vara försiktig i sin kritik - precis som när man ger kritik på bilderna som laddas upp här.

Bl a du har gett mig konstruktiv och värdefull kritik på några av mina bilder (påpekat sådant som jag själv har missat), och det är givetvis guld värt.

ja, om han inte var duktig hadde han vel ikke fått dom jobben som er der. Det er jo veldig kjente personer som stått modell. Det er jo Beyonce, Halle Berry, Serena Williams, Toni Braxton, Alicia Keys og mange andre.Hvis du ikke er bra på det du gjør så får du knappast jobbe med de navnen....

Mattsen skrev:
NEJ! Men som sagt, kanske man som "expert" skall vara försiktig i sin kritik - precis som när man ger kritik på bilderna som laddas upp här.

Klart man ska försöka hålla sig lite nyanserad, men det gäller väl alla. Själv är jag inget retusch-äss, men har ändå mina åsikter klara över de flesta av bilderna. Snyggt och häftigt på sitt sätt, men överdrivet och onaturligt.

Christel kan genom sitt kunnande bidra med en skarpare analys. Pekar på saker man själv inte riktigt kan definiera. Det är ju inte lika intressant att läsa en musikrecension av någon som inte vet ett smack om musik.

Om fotosidans medlemmar inte kan läsa kommentarer kritiskt är inte hennes problem i mitt tycke. Alla får väl försöka tänka själva. Sedan är det ofrånkomligt att det bildas en kultur inom varje gemenskap. Märks inte minst om man tittar på prylar. Ett visst objektiv eller stativhuvud sågas på ett forum, men gillas på ett annat, ofta efter att någon guru uttalat sig.

/Pontus

Frizge skrev:
Det är en väldigt stor skillnad på skickligheten hos de två retuschörer som nämns i den här tråden. Glenn C Feron är rent hantverksmässigt en skicklig retuschör. Jag hävdar även att han har bra koll på anatomi men det är ju så att många art directors, fotografer och retuschörer struntar i hur kroppar är konstruerade rent anatomiskt. De retuscherar kropparna så som de tycker att de borde se ut i deras fantasivärld.

Becky Carter är en dålig retuschör. Hennes ansiktsretuscher är tvådimensionella och saknar helt djup. Hon verkar ha stora problem med att få till ögonen rätt. Ibland är de för stora, ibland för små och ofta för långt isär. Och sen är det ju faktiskt lite kul att hon använder samma ögon till flera modeller. Undrar om föräldrarna känner igen sina barn efteråt?

Huga jaa..
http://beckycarter.com/color.html
Tokläskigt.
Edit, teh old news...

Senast ändrad:
Lena-a skrev:
ja, om han inte var duktig hadde han vel ikke fått dom jobben som er der. Det er jo veldig kjente personer som stått modell. Det er jo Beyonce, Halle Berry, Serena Williams, Toni Braxton, Alicia Keys og mange andre.Hvis du ikke er bra på det du gjør så får du knappast jobbe med de navnen....

Så sant, så sant. Det är därför jag tycker det är närmast patetiskt att "experter" och proffstyckare här sågar rubbet med ord och fraser som:

"hån emot modeller"
"Vilket kasst PS-arbete"
"skulle ju platsa i Kalle Anka"
"Supertrist"
"kan inte för allt i världen folk skulle vilja ha sitt porträtt av den fotograf som visade upp den där portfolion...blargh."
..."de värsta avarterna"
"drogad"
"slarva vid en plåtning"
"skräck kabinett"
"hoppas att det är på skoj"
"vidrig retuschering"
"väldigt pinsamt för denna fotograf"
"Det här är DÅLIGT! Väldigt dåligt."

Mattsen skrev:
Så sant, så sant. Det är därför jag tycker det är närmast patetiskt att "experter" och proffstyckare här sågar rubbet med ord och fraser som:
...

Det du kallar patetiskt är bara allas rätt till att yttra sin åsikt. Med det måttet får vi väl anse ditt yttrande like patetiskt då. Egentligen värre eftersom du uppenbarligen inte tycker att andras åsikter är lika mycket värda som dina egna (kanske för att dom avviker?) då du kan kalla personerna "experter" och proffstyckare med spydig ton. Det är tråkigt, det går att framföra sin egen åsikt utan att för den skull nedvärdera andras.

Ordet "supertrist" kommer från ett av mina inlägg tror jag, och handlar mer om hela inställningen som ligger bakom den här typen av modellbilder. Jag ställer inte upp på att en bild av en redan vacker kvinna måste "förbättras" med löjligt utstående bakdel och uppsvällda bröst. Det är för mig lite av en förolämpning både mot modellen och mot betraktaren och i mitt tycke ett förlegat sätt att se på människokroppen.

Senast redigerad av en moderator:
Anders Östberg skrev:
Det du kallar patetiskt är bara allas rätt till att yttra sin åsikt. Med det måttet får vi väl anse ditt yttrande like patetiskt då. Egentligen värre eftersom du uppenbarligen inte tycker att andras åsikter är lika mycket värda som dina egna (kanske för att dom avviker?) då du kan kalla personerna "experter" och proffstyckare med spydig ton. Det är tråkigt, det går att framföra sin egen åsikt utan att för den skull nedvärdera andras.

Jag vet att jag uttryckte mig lite grovt.
Och visst får du anse detsamma om mina åsikter - UR welcome.

Men jag tycker fortfarande att de exempel jag radade upp inte står i rimlig "proportion" till resultatet av retuscheringarna av de bilder vi har kunnat se på.

Mattsen skrev:
Jag vet att jag uttryckte mig lite grovt.
Och visst får du anse detsamma om mina åsikter - UR welcome.

Men jag tycker fortfarande att de exempel jag radade upp inte står i rimlig "proportion" till resultatet av retuscheringarna av de bilder vi har kunnat se på.

Jag tycker inget om dina åsikter, eller om någon annans... dom bara "är" och jag respekterar din rätt att ha dom även om jag för den skull inte behöver hålla med. Det kan vara bra att komma ihåg i sådana här diskussioner att det sällan finns några absoluta rätt eller fel. I stridens hetta glömmer tyvärr båda sidor ofta det och uttrycker sig som om dom äger absoluta sanningar istället för egna åsikter.

Inom alla konstformer är det en vedertagen inspirationskälla att se utövare nå framgång med verk av sämre kvalitet än vad man förväntar sig av ett proffs och ibland också sämre än vad man tror sig själv kunna prestera (författare har börjat skriva efter att ha förundrats över hur någon kunde ge ut den skräpiga deckaren de läste på planet, filmmakare som börjat filma efter att ha sett Hollywood kasta iväg miljoner på skräpfilmer etc. etc.)

Jag vet personligen att jag INTE kan göra lika snygga artificella ljussättningar som Feron, och det skulle vara intressant om någon kunnig kunde gå igenom tekniken, men samtidigt börjar jag inte gilla den extrema stilen han använder (och blir blind för hans missar) bara för att blivit publicerad.

Jag skulle förresten inte lägga för stor vikt vid att tjejerna han retusherat är kända, bilderna kan mycket väl komma från stock photo-bibliotek, och ingen av tidsskrifterna han jobbet för är väl särskilt kända.

Senast ändrad:
Mattsen skrev:

"väldigt pinsamt för denna fotograf"

oj då var man proffstyckare.

tack tack. ;-)

(fast det inte va en fotograf).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar