Annons

intressant "avslöjande"

Produkter
(logga in för att koppla)
ett tips, fredrik.
ignorera det bara, om du tycker det är jobbigt.
du måste ju faktiskt inte läsa folks klagomål.
 
jimh skrev:
Ja, Becky Carter var skrämmande. Ögonen kan åtminstone inte vara riktiga, så döda som de var. Hon måste ha en bunt glasögon i olika färger som hon fotograferar separat och meckar dit i bildbehandlingen.

de ser ut som de är strålade. eller kanske ner frysta i minus -180.
och sen sminkade.
 
Estethia skrev:
men att klaga på att nån klagar.. ursäkta, men hur knas är inte det på en skala.

Antagligen mindre knas på knasskalan än att klaga på att nån klagar på dom som klagar.

Och vips vann jag på knasskalan genom att klaga på att någon klagar på dom som klagar på den som klagade. :)
 
ajajajajdå, jag som gjorde mitt bästa att försöka få klagandet att se ut som ett... pja, ifrågasättande?

edit: eller så helt enkelt ett försvarstal.
det du! det är minsann inget klagomål! ;o)
 
Freddie skrev:
http://www.glennferon.com/portfolio1/portfolio16.html

Ser inget fel i det. Jag tycker hon är grymt snygg!

detta ser ju bara ut som han har slarvat med ljuset. och smink.

solat lite mer, inte haft en praktikant att sminka.
och bättre ljus.

fast det är ju klart enklare att fixa i datorn.
;-)
fast det ser ju inte verkligt ut då.

(dåligt när fotografen har världskändisar att fota och de inte lägger ner mer tid.)
ser ex antal 100 foto. här på FS som är riktigt bra med "billigare" utrustning och "hobby" modeller.

tycker det är väldigt pinsamt för denna fotograf.
 
Ok, jag ignorerar hädanefter allt knas för det blir ju bara knasigare. Knasigast är det ju alltid...

Och jag sa aldrig att det jag sa var rätt... Jag har väl lika rätt till en åsikt som alla ni?
 
Senast ändrad:
jimh skrev:
Ja, Becky Carter var skrämmande. Ögonen kan åtminstone inte vara riktiga, så döda som de var. Hon måste ha en bunt glasögon i olika färger som hon fotograferar separat och meckar dit i bildbehandlingen.
Jag skulle tro att hon gjort likadant med munnarna också.
Hon har säkert ett gäng digitala lösläppar som hon trycker dit. :)
Det finns inte en enda bild på hennes sida där leendet ser naturligt ut.

Jag undrar om hon inte har förstorat upp ögonen en hel också? Eller också beror det på att hon retuscherat bort alla rynkor runt ögonen.
 
Senast ändrad:
Estethia skrev:
ett tips, fredrik.
ignorera det bara, om du tycker det är jobbigt.
du måste ju faktiskt inte läsa folks klagomål.

Det där var ju inte riktat till mig men jag väljer ut att citera detta för att du skriver "...måste faktiskt inte läsa".

Jag förstår precis vad Fredrik menar.

"Proffstyckarna" här på FS verkar alla ha samma mkt snäva ramar för hur ett fotografi skall se ut, inte minst när det gäller modellfotografering. Det skulle gå att göra en gansk lång lista över vad som inte tillåts, går över "gränsen", anses groteskt osv osv.

Visst alla skall få tycka i ett forum som detta. Problem uppstår dock när medlemmar ur "eliten" på FS alla sluter upp i en högljudd neeeeej-kör.
Problem, därför att alla (nya, kanske osäkra fotografer) som läser trådarna, tror att "Ja om nu dom tycker så så bör ju jag göra det oxå för att bli accepterad". Lite farligt det där och inte minst tråkigt och hämmande.

//Mattsen
 
Mattsen skrev:
Det där var ju inte riktat till mig men jag väljer ut att citera detta för att du skriver "...måste faktiskt inte läsa".

Jag förstår precis vad Fredrik menar.

"Proffstyckarna" här på FS verkar alla ha samma mkt snäva ramar för hur ett fotografi skall se ut, inte minst när det gäller modellfotografering. Det skulle gå att göra en gansk lång lista över vad som inte tillåts, går över "gränsen", anses groteskt osv osv.

Visst alla skall få tycka i ett forum som detta. Problem uppstår dock när medlemmar ur "eliten" på FS alla sluter upp i en högljudd neeeeej-kör.
Problem, därför att alla (nya, kanske osäkra fotografer) som läser trådarna, tror att "Ja om nu dom tycker så så bör ju jag göra det oxå för att bli accepterad". Lite farligt det där och inte minst tråkigt och hämmande.

//Mattsen


Bra sagt Mats. Precis det jag tänkte men inte orkade skriva pga "massan"
 
anders_j skrev:
detta ser ju bara ut som han har slarvat med ljuset. och smink.

solat lite mer, inte haft en praktikant att sminka.
och bättre ljus.

fast det är ju klart enklare att fixa i datorn.
;-)
fast det ser ju inte verkligt ut då.

(dåligt när fotografen har världskändisar att fota och de inte lägger ner mer tid.)
ser ex antal 100 foto. här på FS som är riktigt bra med "billigare" utrustning och "hobby" modeller.

tycker det är väldigt pinsamt för denna fotograf.

Bara en undran..hur många originalplåtar från världsfotografer ser du per dag?

Och dom hundra korten här på fotosidan som är så mycket vassare är tagna direkt ur kameran utan behandling?
 
Mattsen skrev:
Det där var ju inte riktat till mig men jag väljer ut att citera detta för att du skriver "...måste faktiskt inte läsa".

Jag förstår precis och Fredrik menar. "Proffstyckarna" här på FS verkar alla ha samma mkt snäva ramar för hur ett fotografi skall se ut, inte minst när det gäller modellfotografering. Det skulle gå att göra en gansk lång lista över vad som inte tillåts, går över "gränsen", anses groteskt osv osv.

Visst alla skall få tycka i ett forum som detta. Problem uppstår dock när medlemmar ur "eliten" på FS alla sluter upp i en högljudd neeeeej-kör.
Problem, därför att alla (nya, kanske osäkra fotografer) som läser trådarna, tror att "Ja om nu dom tycker så så bör ju jag göra det oxå för att bli accepterad". Lite farligt det där och inte minst tråkigt och hämmande.

//Mattsen
jo, som jag sa så håller jag oxå delvis med honom och förstår vad han menar.
men av livet har jag lärt att "såna är vi svenskar"... vi gillar att smågnälla lite och vara "pk" och visa att vi lever i landet lagom.
det är _dessutom_ väldigt typiskt oss svenskar att klaga på det svenska smågnället.
vilket är en rätt rolig ironi, tyckte jag först, men det togs på lite för mycket allvar tyvärr.
vilket jag nu oxå vill mena är rätt typiskt svenskt.

som jag sa tidigare i tråden så är det på modet att retuschera så grovt i USA, landet som älskar att överdriva.
det är alltså ingen därborta som skulle förstå kritiken eller ta den på allvar.

och så tycker jag att alla är välkomna att gnälla eftersom det ändå inte går att stoppa.

och så undrar jag oxå om du inte underskattar folk väldigt mycket nu?
menar du att fotografer ur "eliten" inte ska få gnälla på något, för att då kommer nybörjarna få svårt att stå för sina egna åsikter?!
jag har svårt att tänka mig att det är det du menar, så du får verkligen gärna omformulera dig.
 
Freddie skrev:
Bara en undran..hur många originalplåtar från världsfotografer ser du per dag?

Och dom hundra korten här på fotosidan som är så mycket vassare är tagna direkt ur kameran utan behandling?

inte många.

syfta först och främst på dessa.
för det var ju dessa vi diskutera.

om det står ingen bildredigering(manipulering) så får man ju lita på de som ha lagt upp dom.
eller?
 
Estethia skrev:
va? nu måste jag opponera mig. hon ser ju ut som hela hon är tryckt mot en glasruta!
plattare retusch har jag sällan sett.

Håller med på den bilden (och på andra). Bra liknelse! :) Men visst, några bilder var fina. Lite intressant att se skillnaderna tycker jag.

Men var inte några av originalbilderna lite "försämrade"? Tyckte att de var lite väl bleka i färgerna t.ex.

Vad gäller OT:n så är det så ohyggligt lätt att man blir lite bitskare vid ett tangentbord än vad man skulle vara om man satt tillsammans i ett rum och diskuterade. Det beror delvis på att man aldrig ser kroppsspråket på den man talar med och att man inte hör tonlägen.

Jag gillar verkligen forum, och det här på fotosidan tycker jag ger mig jättemycket kunskap som jag inte har. Men på vissa andra forum (inte foto) som jag besökt är det pajkastning utan dess like, ofta mellan två läger. En del kanske utnyttjar anonymiteten vid datorn för att uppröra, vad vet jag...

Självklart har folk olika uppfattning om vad som är snyggt eller inte. Var glada för det för det vore tråkigt annars!

/Fredrik - som inte vill bli retuscherad utan står ut med hur han ser ut... :)
 
Nu har jag inte läst igenom alla inlägg i den här tråden, men jag vill ändå yttra mig.

Det här är DÅLIGT! Väldigt dåligt. Orginalbilderna är genomgående bättre än de retuscherade. Killen saknar känsla för former och strukturer. Han har t.om. retuscherat bort muskler, som ger liv åt bilden. Han har slätat ut allt som går att släta ut, vilket gör att bilderna ser ut som airbrush-målade bilder.

Och han tar dessutom 125 $ i timmen för jobbet.

Hmm.. man kanske skulle göra slag i saken att sätta ihop en retusch-portfolio ändå, för det här bräcker jag (och många andra) ganska enkelt.

Uselt!

/Jens
 
Senast ändrad:
Estethia skrev:
jo, som jag sa så håller jag oxå delvis med honom och förstår vad han menar.
men av livet har jag lärt att "såna är vi svenskar"... vi gillar att smågnälla lite och vara "pk" och visa att vi lever i landet lagom.
det är _dessutom_ väldigt typiskt oss svenskar att klaga på det svenska smågnället.
vilket är en rätt rolig ironi, tyckte jag först, men det togs på lite för mycket allvar tyvärr.
vilket jag nu oxå vill mena är rätt typiskt svenskt.

som jag sa tidigare i tråden så är det på modet att retuschera så grovt i USA, landet som älskar att överdriva.
det är alltså ingen därborta som skulle förstå kritiken eller ta den på allvar.

och så tycker jag att alla är välkomna att gnälla eftersom det ändå inte går att stoppa.

och så undrar jag oxå om du inte underskattar folk väldigt mycket nu?
menar du att fotografer ur "eliten" inte ska få gnälla på något, för att då kommer nybörjarna få svårt att stå för sina egna åsikter?!
jag har svårt att tänka mig att det är det du menar, så du får verkligen gärna omformulera dig.


Timmen är sen, även hjärnan...
Jag har aldrig påstått att meriterade (på ett eller annat sätt) fotografer inte ska få "gnälla". Då har du tolkat mig fel.
Vad jag menar är att denna grupp fotografers uttalanden ofta blir "normgivande" för osäkra nybörjar- och wanna-be fotografer. Och därför bör man vara försiktig med hur man uttrycker sig i sin kritik mot tex det som denna tråd handlar om.

Personligen ser jag det som en form av "art" och en välkommen sådan. Men den skall kanske tilldelas ett eget fack och inte jämföras med konventionella porträtt och modellstudier.

Tjejer i min närhet som ser liknande exempel uttrycker ofta sitt gillande och skulle gärna att någon gjorde något likande på bilder av dom.

Ja menar, varför detta allvar? Lattjo, kul och ibland riktigt, riktigt snyggt tycker jag.
 
Senast ändrad:
jensohlsson skrev:

.
.
.
.Han har slätat ut allt som går att släta ut, vilket gör att bilderna ser ut som airbrush-målade bilder.
.
.

/Jens

Det kanske stämmer för vissa bilder - riktigt häftigt tycker jag!

Men han lyckas oxå med raka motsatsen ibland - att ge bilden mer djupkänsla, tex nr 19.
 
Tja, jo, om man nu vill att det ska se ut så, och om nu jänkarna tycker det är snyggt, ja, då är det väl häftigt. Men jag tycker att syftet med att retuschera en bild ska vara att den ska bli bättre än den var från början. Det tycker jag inte han har lyckats med.

Dessutom är det ju väldigt onödigt att hyra både modell och fotograf när en skicklig airbrusch-artist fixar bilden med ett blankt papper och en färgspruta.

/Jens
 
Mattsen skrev:
Vad jag menar är att denna grupp fotografers uttalanden ofta blir "normgivande" för osäkra nybörjar- och wanna-be fotografer. Och därför bör man vara försiktig med hur man uttrycker sig i sin kritik mot tex det som denna tråd handlar om.
visst, det är kanske sant.
jag har hört åsikten förut och jag håller delvis med i den, men samtidigt vet jag oxå av erfarenhet att när den uttalas för ofta så slutar kända fotografer helt enkelt uttala sig om nånting.

är det verkligen det vi vill?
 
Senast ändrad:
Mitt tips är att de som betalat för retuscheringen fått det PRECIS som de vill ha det.

Vi kan sitta här i all evighet och diskutera hur bra VI tycker att det är gjort. Jag tror inte att denna retuscherare har den här sidan uppe för att visa upp prov på sin goda smak, utan snarare för att visa upp bilder som inbringar mer klirr i kassan.

Precis samma diskussion dyker med jämna mellanrum upp i forum för ljudinspelning.. "mastring" för er som är införstådda...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.