Annons

Interpolera foton?

Produkter
(logga in för att koppla)
Rättelse:

26755x26754@24 är max upplösning.

Anledningen till att jag undrar är att jag hade lite satellitbilder liggande, och de hade upplösningar som var ordentligt mycket högre.

uj.. jag har läst om interpolering här tidigare men aldrig riktigt vetat vad det var.

Om jag förstår rätt.... enkelt exempel med små tal för att lättare förstå.

om jag har en/ett bild/foto på 100x100 pixel och interpolerar den x2 så får jag alltså en bild på 200x200 pixel.

Om jag då hade ett papper som motsvarar 150x150 pixel så får jag bättre resultat på bilden eftersom bilden istället blir krympt för utskrift då inte 200x200 får plats på mitt papper.

(Istället för att sträcka på min 100x100 för att matcha papret på 150x150 pixel.)

Hoppas ni förstår hur jag tänker och kan bekräfta om min tanke är rätt eller fel.

Det finns väl ingen mening att interpolera en bild som man inte ska sätta på ett papper eller?

Så om jag har en kamera med 5 milj pixlar så kan jag interpolera den för utskrift på en A3 (för bättre resultat)?

zlice skrev:
om jag har en/ett bild/foto på 100x100 pixel och interpolerar den x2 så får jag alltså en bild på 200x200 pixel.

Om jag då hade ett papper som motsvarar 150x150 pixel så får jag bättre resultat på bilden eftersom bilden istället blir krympt för utskrift då inte 200x200 får plats på mitt papper.
Du tjänar ingenting på att interpolera upp bilden till en större storlek än vad den skall vara i "print". Interpolering är ju helt enkelt den matematiska uppdragningen av något. Det är inget magiskt på något vis, när du ökar storleken på något i PS så interpolerar du.

Storleksökning med matematisk uträkning av informationen som skall läggas till = Interpolering = Gra bilden större i PS

zlice skrev:

Det finns väl ingen mening att interpolera en bild som man inte ska sätta på ett papper eller?

Så om jag har en kamera med 5 milj pixlar så kan jag interpolera den för utskrift på en A3 (för bättre resultat)?

Om du vill göra en bild större, så gör du väl det, varesig du skall ha ut den på papper eller om du vill ha kvar den i datorn.

En 5 Mpix bild bör interpoleras innan utskrift i den storleken.

Mitt tips för att konkret förstå vad det hela handlar om är att genom några olika testutskrifter ta reda på vid vilken upplösning som ens skrivare börjar ge pixliga utskrifter, dvs. då det går att ana en "fyrkantighet" i bilden.

Luminous Landscape har ett test mellan Photoshop, Spline S(tror jag det var), Genuine Fractals, och nåt mer...

Marginell skillnad var det, och stair interpolation verkar funkar helt ok om man inte vill köpa genuine fractals.

CAP & Design rekommenderar i sitt senaste nummer att man interpolerar 10 procent i taget med Photoshop upp till den storlek man vill ha. Det skulle visst ge mindre bieffekter.

Lämpligen gör man då ett macro som ökar filstorleken 10 procent och så får man köra det tills man når önskad storlek.

Interpolering med Action

Hej jag har hittat en sida för interpolering som är gratis

Det är photoshop actions för canons digitala kameror (10D 1D 1Ds D30 D60 300D)

Jag har provat att göra en kopia som är 91*61 cm
från en Canon 10D bilden var en Tiff bild på 18 mb.

Du kan se allt porer små fjun det är det bästa jag har provat.

Ladda hem och testa.

Ta en raw fil och justera som du vill ha den men skippa skärpningen det gör du efter interpoleringen.

här kommer länken:
http://www.nyphotographics.com/ftppage.htm

Jag kör photoshop CS.
När man öppnar en raw fil i CS, kan man välja vilken upplösning man vill att bilden ska vara i.
Är det också en typ av interpolering ?
Orginalbilden är på 3072x2048, och man kan välja upplösning ända upp till 6144x4096.

/Reine

mindwipe skrev:
Jag kör photoshop CS.
När man öppnar en raw fil i CS, kan man välja vilken upplösning man vill att bilden ska vara i.
Är det också en typ av interpolering ?
Orginalbilden är på 3072x2048, och man kan välja upplösning ända upp till 6144x4096.

/Reine

Ja, det är interpolering.

Och resultatet blir något lite bättre (knappt synligt) än att göra det i efterhand under Image Size.

mipert skrev:
Ja, det är interpolering.

Och resultatet blir något lite bättre (knappt synligt) än att göra det i efterhand under Image Size.

Tack för snabbt svar :)

Om jag vill "framkalla" en bild som är 50x75 cm, vilken upplösning/dpi måste bilden vara i då ?

mindwipe skrev:
...Om jag vill "framkalla" en bild som är 50x75 cm, vilken upplösning/dpi måste bilden vara i då ?

Det beror på vilken kvalitet du vill ha på bilden.

Så pass stora bilder brukar man ju betrakta på lite längre avsstånd än en A4 så den behöver inte lika hög upplösning.

Jag brukar göra mina 40x50 med 150 ppi som upplösning om jag tänker hänga dem på väggen i ram.

Ju högre upplösning ju mindre pixlar vilket är trevligt.
Dock ökar filstorleken, varje fördubbling av upplösning fyrdubblar filstorleken.
Om du dessutom måste interpolera för att lägga till pixlar får du vissa försämringar i skärpa.
Jag brukar undvika för hög upplösning, ligger hellre lågt.

Nedre smärtgränsen för en A4 ligger på 200 ppi för mig.

Oftast väljer jag högre, 300 ppi.

mipert skrev:

Nedre smärtgränsen för en A4 ligger på 200 ppi för mig.

Oftast väljer jag högre, 300 ppi.

Ok, vad motsvarar det i bildstorlek? Hur ska jag ställa in size och resolution i raw konverteringen för att få ut en så bra bild som möjligt? Ge gärna förslag för både 20x30, 34x50 och 50x75

Njaaa, lite får du jobba själv.

:)

Använd Photoshops funktioner för att ta reda på antalet pixlar som krävs.
Se bilden.

Bilagor

• untitled-2.gif
    untitled-2.gif
    5.9 KB · Visningar: 239
INTERPOLATION och annan fotoretusch.

Proffsen använder "PhotoRetouch Pro", i alla fall en del :)

Ni hittar det på: http://www.binuscan.com/

Tyvärr så blir vi PC användare utan. Endast för MAC.

Jag har jobbat lite med det och det känns faktiskt lite trevligare än PhotoShop.
Jäkligt bra INTERPOLATION i alla fall.

/Jacob vP

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto