Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Interpolera foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

oSN

Medlem
Finns det någon sov vet vilka verktyg som bildbyråerna använder för att interpolera en digital bild?

Vilka program finns det som man kan använda för att göra det?

Hade varit intressant eftersom man enligt en del användare här på fotosidan skulle kunna dra upp en bild från Canon EOS 10D till A2 format i så fall, eftersom den klarar A3 format utan problem.

oSN skrev:
Finns det någon sov vet vilka verktyg som bildbyråerna använder för att interpolera en digital bild?

Vilka program finns det som man kan använda för att göra det?

Hade varit intressant eftersom man enligt en del användare här på fotosidan skulle kunna dra upp en bild från Canon EOS 10D till A2 format i så fall, eftersom den klarar A3 format utan problem.

Det finns en mängd program för detta. Har testat en del av dem och anser att du interpolerar bilden lika bra i PS.

Jag hittade ett program som heter S-Spline och S-Spline Pro. Däremot har jag inte testat det så jag vet inte alls hur bra det är.

Priset är inte så farligt (ca 650;-), fast det hade varit kul att veta vad man slänger pengarna på.

Finns tydligen en demo här:

http://www.shortcut.nl/redirect.php?page=product.serie&id=sspline

Däremot så vet jag inte om detta programet håller den kvalitet som bildbyråernas program.
Har ni fler namn på program?

Jag tror inte att man interpolerar under image-image size. Inte i min PS 6 i alla fall.

Är det någon som kan förklara hur man interpolerar i PS?

Det är under image size eller storlek på bild. Interplera är när man räknar upp antalet pixlar. Ofta med bi-kubisk metod. det sägs bli bäst om man dubblar och inte tar några mellanvarianter.

froderberg skrev:
Det är under image size eller storlek på bild. Interplera är när man räknar upp antalet pixlar. Ofta med bi-kubisk metod. det sägs bli bäst om man dubblar och inte tar några mellanvarianter.

aha... jag testade, men jag vet inte om jag märkte att bilden blev bättre mot att bara förstora... ska köra några fler tester... Tack Magnus...

Bilden blir inte bättre, bara större. En del seprata interpoleringsprogram gör dessutom jobbet bättre och skarpare.

oSN skrev:
aha... jag testade, men jag vet inte om jag märkte att bilden blev bättre mot att bara förstora... ska köra några fler tester... Tack Magnus...

Hur menar du förstora? Använda förstoringsglaset i photoshop? Det påverkar ju inte bildfilen. För att få den faktiska bilden större (högre upplösning) måste du göra så som jag beskrev ovan.

froderberg skrev:
Bilden blir inte bättre, bara större. En del seprata interpoleringsprogram gör dessutom jobbet bättre och skarpare.

Men bilden måste ju bli bättre om den är förstorad och interpolariserad om man jämför med att bara förstora. Annars är det ju ingen som helst mening med det... Eller?

Hej
Det finns en artikel på olika program i senaste Cap&Design-tidningen. Ett bra för 1500:--.

Att interpolera bilder är aldrig en riktigt bra lösning. Men ibland finns ingen annan metod tillgänglig för att få en hyfsad bild högupplöst nog att skriva ut.

Interpolering innebär att programmet räknar ut ett mellanting mellan de pixlar som finns och lägger till pixlar i bilden (när du förstorar den). På så sätt ökar bildupplösningen.
Hälsningar
Iréne

Aha, nu fattar jag vad ni menar... När ni gör själva bilden större med PS (image-image resize) så kallar ni det interpolera. Det är inte vad jag menar.

Jag menar att när man ökar storleken på bilden så ska programet räkna ut var den ska lägga till pixlar för att bli så bra som möjligt i den nya storleken... Annars kan man ju använda vilket simpelt bildprogram som helst.

Med förstora menade inte jag förstoringsglaset. Jag menade att man ökade på bildstorleken på bilden...

Dennis, det är det Photoshop gör. Omskalning utan interpolering finns också men då måste du välja det speciellt, i form av "Nearest Neighbour" i resample-menyn.

Jag vill ha interpolering a la Hollywood, så man kan zooma in i bilden 3000% och sen bara trycka på den stora "enhace" knappen.

OT: Varför klarar PS bara 30000x30000 px?

Copy_Con skrev:
Jag vill ha interpolering a la Hollywood, så man kan zooma in i bilden 3000% och sen bara trycka på den stora "enhace" knappen.

OT: Varför klarar PS bara 30000x30000 px?
En jättebild görs väl med stort raster och då behövs ingen enorm interpolering...

Hur är det, med Photoshop rekommenderas två till tre gånger så mycket internminne som bilden är stor? Då ska du alltså ha 5-7 GB till din 30000x30000 pixlarsbild...

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto