Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Internetsida för skärmkalibrering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Håller på att kalibrera skärmarna på våra tre datorer, alla olika typer av skärmar, en stationär och två bärbara.
Efter kalibreringen nu så visar ändå skärmarna olika färger, kontrast m.m. Vilken visar rätt?
Finns den någon sida på internet man kan ha som referens för att hitta rätt?
T.ex med bilder där grå rutor precis skall börja att synas i svarta fält, vitt och svart m.m.
Tänkte ordna detta innan raw skolan börjar med bearbetningen och vore bra om skärmarna visar rätt, och samma.
Borde finnas någon sådan sida.
M.V.H Digitalbrus.

Jag ställde efter länkarna och nu ser mina bilder ut som skit:-(
Tror att någon har varit och ändrat efter att jag ställde skärmen sist:-((

Ok, har nu kalibrerat två datorer.
Men det senaste tillskottet, en bärbar ACER med TYVÄRR!!!!! Windows Vista installerat.
Tokig jädra version av Windows om ställer till det hela tiden, min rekommendation, behåll XP.
Men som sagt, skulle behöva öka kontrasten betydligt i Vista för att kalibreringen skall vara bra. Knan ni rekommendera något bra program för Vista där jag kan styra över kontrast, färgåtergivning etc på ett smidigt sätt.
Vistas inbygda program, även ATI kortets program strular med felmeddelanden, och allt annat konstigt. Kan helt enkelt inte öka kontrasten och nu har jag tröttnat på mjukvaran som finns i datorn.
Tack på förhand.

niklasl skrev:
Där skriver man "The break line between 95 to 100 should be barely seen". Eftersom jag har en hårdvarukalibrerad skärm så ser jag den. Tydligt.

Jag ser den också tydligt fast jag "bara" har en mjukvarukalibrerad skärm (EIZO S2410).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar