Annons

Interiörfoto!

Produkter
(logga in för att koppla)

Interiör

Ny medlem
Hej,

Jag fotar ganska mycket interiörer i lägenheter och villor.
Jag undrar nu om jag skulle kunna få lite tips på hur ni skulle göra!
Eller om ni har några bra tips i allmänhet.

Jag fotar med
- Canon 5d
- Stativ
- 17-40 L
- och en 580ex blixt.
"fotar i RAW"

Jag vill alltså göra detta professionellare, men vet ej hur med den tiden jag har för tillfället.
Jag fotar ca 4-5 st bostäder om dagen, och har gjort det i ca 1 år.

Hur skulle ni belysa?
Höjd på stativet?
Exponera?
Slå blixten?
Finns det någon smidig annan belysning?
Hur göra med befintliga lampor?
Smidig studiobelysning?
Bländare?
Iso?

Efterbehandling?
Skärpning?
Upplättning?
Vitbalans?

Alla tips ideer och tankar är varmt välkommna.
Visa gärna exempel, både bra och dåliga!

Mvh Nisse

Det känns ju som att du borde kunna det om du har fotat 4-5 bostäder om dagen i ett år.. Men annars så är väl bästa tipset att kolla i plaza och alla andra inredningstidningar, söka på internet efter interiörfotografer osv osv. Och använd stativet för då kan du ju köra med befintligt ljus vilket kan bli riktigt snyggt beroende på vart du är såklart.

Självklart kan jag det bra,
men jag vill bli ännu bättre.

Jag använder stativ till 100% av mina plåtningar, men också blixt till 90% av dem då det är vanligt med dåliga ljusförhållanden pga av svårigheten att synka plåtningarna rätt med det antalet per dag.

Jag kollar mycket i tidningar och på nätet, men vill gärna ha konkreta tips.

Det jag oroar mig över är att jag har gått in i en rutin och ser förbi både kanske bra och dåliga metoder, och istället bara gör som jag brukar.

/Nisse

när jag gör min tolkning av någons privata hem

så låter jag dessa aspekter styra:

- respektera det mest privata och intima
- ha gärna levande "rekvisita.hund. fötter ,händer i ett kök
- ett till synes pågående aktivitet gör bilden mera intessant
-undvik självklarheter, istället FÖRVÅNA med kontraster

- få gärna DJUP i bilderna. tex genom att fota med tex en Kaffekopp i förgrunden och köket i bakgrunden

- lek med vinklar...tex ur en .leksaks vinkel eller spegelreflexer i blanka ytor

- sök efter diagonallinjer, lek med olika beskärningslösningar, ett möte mellan olika mönster, som ger bilden ett grafiskt intressant
värde

- ta vara på charmen i det egentligen "ovackra" som ett tvättstreck som syns i ett fönster,

Barnskor i en hall

- och för guds skull istället för det där klassiska SKÖNA HEM på vardagsrumsbordet
testa och ta en bok av astrid lindgren i någon exotisk översättning, ett arabisk DAGBLAD .UTLÄNDSK IKEA katalog

eller blott en Handskriven shoppinglista

varför inte ,.,,gratis modern konst..en
barnteckning

har i min portfolio en mapp i detta ämne
http://www.hound.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=112852

"välkommen till en heminredare"

Senast ändrad:
Nisse:

Har du några bilder som man skulle kunna se?
Svårt att komma med idéer när man inte vet hur "orginalen" ser ut.
Hur ser din arbetsgång ut när du jobbar?
Dessutom är jag alltid nyfiken på "heminredningsbilder".

/Tommy

SB-600, SB-800

Jag har en fråga gällande interiörfoto. Är det någon som har vana av att använda sig av Nikons Creative Lighting System för interiörfoto?

Jag har nämligen fått ett uppdrag att fota hotellinteriör och funderar över möjligheten att ta med mig min sb-800 och köpa en sb-600 för att kunna köra med det systemet.

Jag har studioblixtar, men dom känns väldigt stora och tunga att släpa med sig ca 100 mil. Så därför tänkte jag att jag eventuellt skulle köpa en SB-600 för att köra den på min D2x och sedan placera SB-800 i rummet.

Är det någon som har provat den kombinationen och har tips och råd om detta?

mvh
Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar