Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Riktigt vit bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)
Du måste sätta separat ljus på bakgrund resp modell, här slår ju bakgrundsljuset in på modellen.

Mvh.

/Janne

Men jag har separat ljus på bakgrund resp modell. Tror jag iaf. :)
Tanken är då att ljusen skulle vara separata.

Men jag kanske har haft blixten som belyser bakgrunden riktad på ett sånt sätt att den även hamnat på modellen? Tyvärr har jag bara en blixt att använda tillö bakgrunden så den har ju varit lite vinklad in mot mitten så att säga.

Absolut separat ljus på modell och bakgrund. Det är mycket lättare att styra ljuset om varje blixt bara har en uppgift. Så bakgrundsblixten ska bara lysa upp bakgrunden...

Men det kan också bli problem om man har modellen för nära bakgrunden. En vit bakgrund reflekterar en faslig massa ljus, så om modellen står för nära får den en väldig massa ljus i ryggen. Testa att öka avståndet och se om det löser problemet.

PS. Snygg modell förresten... :p

Ja visst är modellen fin? :)
Men den är medgörlig och samarbetsvillig och uthållig iaf.

Hur långt från bakgrunden bör man placera modellen?

Om du satter så mycket ljus att bakgrunden blir helt vit, så får du automatiskt fler nya problem.
ÖVERSTRÅLNING! = grå och trist bild, + kromatisk aberation, CA, (stavade jag rätt?).
Mitt tipps är att du:
1. tar av ev. UV filter
2. Ser till att inget ljus direkt kommer in i optiken.
3. Låt det vara "nästan vitt", fixa resten i Photoshop
/ Mats G

Menar du att själva motivet blir grått om man har för mycket ljus på bakgrunden?

Jag har faktiskt ett UV-filter på kameran. Är det alltså något jag bör ta bort?

Hur gör jag för att se till att nästan inget ljus kommer in i optiken?

Punkt 3 börjar kännas lockande :)

replik

Ja, om du får överstrålning så blir motivet "blaskigt", mellantonskontrasen minskar.
Ja, det finns inget skadligt UV ljus att filtrera i studion, filtret orsakar sämre bilder pga. att ljuset bryts i fler onödiga glasytor som dessutom kan vara skitiga. Uv filter som "skyddsglas", hur går det till i din studio?
Skärma av ströljus från ljuskällan, använd motljusskydd (kornpendium är det basta).
/ Mats G

Ja, om du får överstrålning så blir motivet "blaskigt", mellantonskontrasen minskar.
Ja, det finns inget skadligt UV ljus att filtrera i studion, filtret orsakar sämre bilder pga. att ljuset bryts i fler onödiga glasytor som dessutom kan vara skitiga. Uv filter som "skyddsglas", hur går det till i din studio?
Skärma av ströljus från ljuskällan, använd motljusskydd (kornpendium är det basta).
/ Mats G

Ok, tror jag varit med om det där med överstrålning. Har ett par (ganska många) exempel på blaskighet...

UV-filtret har jag inte satt på just för att fota i studio :)
Det har hängt kvar efter att jag släpat runt kaneran på diverse skogsutflykter och annat. Har inte tänkt på att det kan ha negativ inverkan. Men nu ska jag plocka bort det. :)

Lite out-of-the-blue från en snubbe som aldrig fotat i studio själv ens, prova att överexponera bilden genom att sätta exponeringskompensation på +0,7 eller +1,0.

Inte bara lite, utan helt ot of the blue. ;-)
I studo måste du köra helt manuellt för att få koll på ljus o exponering.

mvh.

/Janne

Kanske kan vara till hjälp

Hej Mia!
Nu kanske jag slår in öppna dörrar men följande videolänk är rätt sevärd angående den vita bakgrunden, ljussättning, exponering och PS, Visserligen en reklamfilm för Hilite men det borde gå att plocka en del russin från den här kakan.
http://www.lastoliteschoolofphotography.com/using-the-hilite-with-speedlites
Jag hoppas att det tillför något i ditt sökande.
Joachim

PS HiLite stjäl 2 stop så tänk på det om du kör mot "vanlig" vitbakgrund och som Janne sa, testa dig fram till det bästa avståndet.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar