Annons

"Inte fota barn under 14 år" stämmer det?

Produkter
(logga in för att koppla)

PernillaLidén

Aktiv medlem
Lite fundersam förfrågan, rent allmänt som jag hörde talas om.

Alltså, allmän plats var det där de utförde skoljoggen. *man springer eller går runt ett antal varv*

"inte får fota barn/ungdomar under 14 år och att det är därför vi inte har bilder på eleverna från Park och Central. (åk: 1-6)

Eh har jag aldrig hört, men ni som har mer koll. Stämmer det? Visst skolor är ju mer känlsigt men på allmän plats?
 
Du får fotografera precis vad du vill på allmän plats (militära och civila skyddsobjekt undantaget, *även* om du själv står på allmän plats).

Kanske avser de problem som följer på att sedan *publicera* bilder på minderåriga, utan målsmans tillstånd? Men, såvida publiceringen inte sker på Nätet (PuL applicerbart, men inga problem om inte bilderna är kränkande eller motsv.), eller i reklamsammanhang, så ser jag inte heller där några problem.

En sak är dock klar: du får fotografera precis vem du vill på allmän plats.
 
Det där var väl i USA va?
Där kan de ju som bekant vara rätt rabiata....
Gäller inte i sverige, än så länge i varje fall...
 
Inte hört något liknande här i USA, kan väl iofs variera från delstat till delstat. Dock får man väldigt lätt "peddo"-stämpel här om man fotar vid events där yngre barn är involverade utan att ha klargört sin indentitet eller varför/eller för vem man fotar.
 
Precis som om det varit bättre att nån inte fotat Engla och den röda saaben hon fördes bort i,
 
Här är det perfekt att vara ung! Jag fick även fota i en piketbil en gång för att jag var det. Så det är nog svårt att hindra någon som är lika gammal från att fota.

"Nä, du får inte fota jämnåriga!" Hör ni hur konstigt det låter?
 
Registrerade mig precis men upptäckte att de två ovanstående inläggen (Niels, Johan) sa det jag ville säga.

Känns som om det kan bli lite bizarra situationer om en sådan lag skulle införas...

"Kan du ta bort det där barnet så jag kan få fota?"

Det är det avvikande/sjuka som mer och mer får sätta spelreglerna i vårt samhälle och inte de normala, skrämmande utveckling enligt min åsikt.
Lite samma hönsgårdsmentalitet som det var med svenska flaggan på början av 90-talet.

EDIT2:...
 
Senast ändrad:

Vilken tomte!

Snacka om att göra en logisk tankevurpa. Först referera till en massa hemska mord som inte har något som helst med fotografering att göra, sedan göra en koppling till ett mord som blev uppklarat just tack vare att det råder fri fotografering!

Jag är också förälder och visst är man orolig för att ens barn skall råka illa ut men att tro att det löses med fotoförbud är befängt.
 
PernillaLidén skrev:
Lite fundersam förfrågan, rent allmänt som jag hörde talas om.

Alltså, allmän plats var det där de utförde skoljoggen. *man springer eller går runt ett antal varv*

"inte får fota barn/ungdomar under 14 år och att det är därför vi inte har bilder på eleverna från Park och Central. (åk: 1-6)
Var inträffade detta? Vem var det som förklarade varför de inte har bilder på vissa elever? På allmän plats kan ingen hindra vem som helst att fotografera.

Eh har jag aldrig hört, men ni som har mer koll. Stämmer det? Visst skolor är ju mer känlsigt men på allmän plats?
Skolledningen kan kanske bestämma vilka fotograferingsregler som gäller på skolans område, men jag är inte helt säker på vilka befogenheter den har. Någon som kan referera till relevant lagrum?
 
Erik Schalin skrev:
Ordet har är en viss nyckel.

Vad ska de ha bilder till om de inte får publicera dem?
Ja, det kan man fråga sig. Utgångspunkten för tråden är lite luddig, så jag ställde några frågor för att få lite klarhet.

Vad är det f.ö. som säger att "de" inte får publicera bilderna (om de hade några)?
 
FILM) (ulltand skrev:
Vad har du för källa till ditt påstående?
jag ser det som en förtroendesak att bilder på mina barn inte skall dyka upp på skolans hemsida utan att jag har godkänt att så får ske.
Jag ser ingen vits i bilderna heller.
 
Det är en lite annan sak än att skolan inte kan, eller får, publicera bilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.