Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Inte fota barn under 14 år" stämmer det?

Produkter
(logga in för att koppla)
"Skolan

Uppgifter på Internet kan få stor spridning och en publicering ger stora möjligheter att kartlägga i otillbörliga syften. För att uppfylla kraven i personuppgiftslagen krävs samtycke från eleverna själva eller deras vårdnadshavare. Det finns inga särskilda bestämmelser i personuppgiftslagen om från vilken ålder unga personer själva kan samtycka till viss behandling, men Datainspektionen brukar ha 15 år som tumregel. För yngre elever måste vårdnadshavarna ge sitt samtycke innan uppgifter publiceras."

Källa: Datainspektionen
 
Det gäller väl strukturerade personuppgifter? Ett fotografi är inte nödvändigtvis alltid att betrakta som en stukturerad personuppgift. Det beror på sammanhanget.
 
Längre ner på samma sida:
"Foton på Internet

Foton där personer kan identifieras betraktas normalt som personuppgifter även om inga namn nämns. Om man på en webbplats skulle vilja publicera foton på till exempel anställda är det ofta nödvändigt att först inhämta samtycke. Även om det rör sig om behandling av personuppgifter i ostrukturerat material, som enstaka bilder på Internet, kan det beroende på sammanhanget behövas samtycke för att undvika risken för kränkning."

Observera att jag inte lägger någon värdering i detta, känner inte att min kompetens räcker till för det. Se det som en ren upplysning.

/Arne
 
Följer med skräckblandad förtjusning tråden och diskussionen. Jag tycker som de flesta andra här att det är helt vrickat med en sån lag, och ser inte vitsen eller nyttan med den.
Jag reagerade också på tomten på aftonbladet som hänvisar till en mängd brott där bilder eller fotografer inte varit inblandade, för att sen göra kopplingen till Engla, där jag tror hela folket är glada för att den där mannen stod o testade sin nya kamera just där, just då.
 
Hm hörde en sväng att på gymnasiet iaf så godkänner de bilder på skolans hemsida då de skriver under datapapper. Kanske är så på högstadiet för där skrivs också datapapper under.
 
Man är väl i normalfallet 15 år eller äldre på gymnasiet?
Datapapper???

Om det gäller avtal för användandett av skolornas datorer så brukar man skriva på ett avtal om vad man får & inte får använda datorerna till. Det är inte samma sak som att skolan får använda bilder på dig.
 
Här skriver föräldrarna på att skolan får utnyttja bilder på eleverna i markandsföringssyfte. DVS skolkataloger, hemsidor och reklamer för skolan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.