** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Installera Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

appel79

Aktiv medlem
Har läst här på FS att man skall ha en swap disc till PS, menas det då att den skall vara en annan hd? eller går det bra med en annan partition.?

Har fått för mig att det skall fungera, men är inte säker.

Nu har jag delat upp min hd i 4 olika partition. En till windows, en till bilder, en till blandat och en mindre som är tänkt till PS. Eller är jag helt fel ute?

Har haft PS liggande på en och samma partition förut, och det blev lite segt ibland.

En separat partition är lite bättre än att lägga den på samma partition som operativet. Genom det undviker du att operativsystem och Photoshop konkurrerar om samma diskyta. Men bäst är att ha en separat disk, då kan både Photoshop och operativsystem läsa och skriva till sina växlingsfiler samtidigt utan att konkurrera om läshuvudet.

Vad gäller de övriga partitionerna kan jag tycka att det är lite jobbigt att splitta upp i så många. Det blir alltid jobbigt när man växer ur en.

En partition för system och programvara, en för data och en för Photoshops växlingsfil (eller hellre en separat snabb liten disk som sagt) är mitt grundkoncept.

Sen har jag i och för sig några partitioner på 650 MB också, för mellanlagring av sånt som skall arkiveras. Dem lär jag väl vad det lider utöka till motsvarande 4 GB-partitioner.

Om du lägger swapfilen på en egen partition fast på samma fysiska hårddisk som andra partitioner som används ofta (tex operativsystemets partition) så kommer det bli långsammare än om du har allt på samma. Det innebär bara att läsarmen i hårddisken kommer att få flytta sig över större områden på diskytan.

/Micke

Då är det bara att köpa till en hårddisk då?
För att få det att fungera bättre?
Finns det några andra tipps på saker man kan göra för att få det att gå smidigare?

Kommer att få en ny dator snart med bubbla diskar och gött om minne, så jag vill gärna veta innan jag gör något dumt.

MickeE skrev:
Om du lägger swapfilen på en egen partition fast på samma fysiska hårddisk som andra partitioner som används ofta (tex operativsystemets partition) så kommer det bli långsammare än om du har allt på samma. Det innebär bara att läsarmen i hårddisken kommer att få flytta sig över större områden på diskytan.

/Micke

Precis, partitioner är av ondo (med moderna OS).

Om man nu absolut vill ha en datapartition är det bättre att skapa en underkatalog C:\Data, då begöver man inte fundera på hur stor datapartitionen ska vara. Det är lite synd att behöva köra partition magic (otäckt) i efterhand för att man inte tog till ordentligt.

Om du bara behöver partitionen som PS Swap disk, skaffa en liten billig hårddisk till istället.

En hårddisk består av flera skivor, "platters", som är stackade på varandra. Varje platter har två läs/skrivhuvuden, ett på varje sida. Det är alltså inte säkert att de olika partitionerna konkurrerar om samma huvud i varje givet ögonblick.

När man partitionerar hårddisken får första partitionen den yttre delen av varje platter. Det går alltså inte att vara listig så att man får en partition för varje platter och därmed oberoende huvuden för varje partition.

Det går snabbast att läsa och skriva i ytterkanten av skivan eftersom den rör sig snabbast där. Alltså går det snabbast att skriva och läsa till den första partitionen, som normalt är systempartitionen.

Johannes

Nu var det ett tag sen jag tog sönder en HD, men alla jag sett hittills rör alla huvuden samtidigt, dvs det finns bara en motor för att svänga huvuden fram och tillbaka över skivorna, och då hjälper det ju inte direkt att det ligger på olika skivor.

... eller ja, länge och länge, ca 6måndader sen kom jag just på , har ju macrobilder innifrån den :)

Det finns ingen hårddisk i tillverkning idag som styr armarna till de olika skivorna separat. De drivs av samma motor och enbart en i taget kan användas.

/Micke

För att tillföra lite nytt i diskutionen kan jag inflika med att det kan vara smart att lägga swapfiler på andra/separata partition pga. att minska defragmenteringen. Bäst är det om man samtidigt kan allokera en fast swapfil för resp OS/prog. För Win(med NT kärna) är det möjligt. hurvida det går i PS vet jag ej.
Detta är windows specifikt då vi blivit tildelade att filsystem som tyvärr defragmenteras lätt. För *NIX system behöver man ej oroa sig, Apple vet jag ej.

Ursäkta mig, men gäller denna diskussion om swap-filer på annan hårddisk även Photoshop Elements?

/Elementäre Lars

Ang partitioner...
Det är lite smaksak i det hela. Personligen föredrar jag följande:
tilldela windows en partition på ett par gig, där det enda jag installerar är windows och inget annat! Har en annan partition där alla program installeras och ev en partition för lagring osv efter behov.
Fördel: om windows tjafsar, eller om man vill göra en ren installation, eller att plötsligt datorn startar inte upp och alla andra scenario min paranoida fantasi kan måla upp, formatera windows partitionen i dos och man är helt säker på att man förlorar inget av sin lagring, eller de saker som man har glömt och råkat spara på sin windowspartition.

En sak som kan snabbas upp lite i samband med swap filer och sånt är att man har fix mängd swapfil, default är det inte så i windows. Sen finns det en massa algoritmer som säger hur mycket swapfil man ska ha beroende på hur mycket RAM man har, bara läsa lite och välja vad man själv tycker låter rimligast.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar