Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar Sportfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Jag tänkte höra om det finns lite mer trix för sportfoto i dåligt ljus.
När jag fotar i kommunens inomhushallar så ligger iso på 3200 och jag har en D300.
Det blir ju lite brus, men går det göra nått mer i kamerainställningarna?
Typ under/över exponera, Brusreducering i kameran höjs till Hög istllet för normal?

Jag har försökt att pilla lite runt kameran men hittar inget riktigt bra. Men ni har säkert lite tips.

Du är helt på rätt väg med att ändra på brusreduceringsinställningarna. Men nä, riktigt bra kommer det inte att bli i alla fall.
Prova ISO 1600 och underexponera och gör ljusare i efterbehandling om du vill -- jag har; Men tyckte inte det blev bättre utan sämre.
(Det skulle kunna finnas efterbehandlingsprogram som är bättre på brusreducering än kameran, men det är inget jag har erfarenhet av.)

Jag kör autoiso och det brukar ligga på 2000 o 3200
Och oftast så ligger jag på 1/320 - 1/400 sek
-1/3 i exponeringskomp.
Jag skulle vilja köra fortare, men det är väl att utmana ödet :)
Kanske inte så mycket mer att göra.

Jag tänkte höra om det finns lite mer trix för sportfoto i dåligt ljus.
När jag fotar i kommunens inomhushallar så ligger iso på 3200 och jag har en D300.
Det blir ju lite brus, men går det göra nått mer i kamerainställningarna?
Typ under/över exponera, Brusreducering i kameran höjs till Hög istllet för normal?

Jag har försökt att pilla lite runt kameran men hittar inget riktigt bra. Men ni har säkert lite tips.

Vad har du för objektiv?

Tackar Tage

Jag har tittat på din sida förut och tagit efter :)
Det jag undrade var om det gick att göra mer, men det ser ut som att jag inte kan få till mer utan får försöka att bli bättre på brusreducering i datorn.

Tackar så länge

Om du har möjlighet att pröva ett ljusstarkt fast objektiv är det också en väg att gå. Jag har ingen koll på Nikons fasta, men ett 85/1,8 verkar vara prisvärt. Canons variant fungerar utmärkt och ger en mer än halvering av ISO-talet. Dessutom är det kul att köra med fast optik, även om det är knepigt i början.

Jodå visst hade det vart bra med fast optik.......men på de inomhusfotbollsmatcher jag vart på så skulle det bli för tight med ett 85 så ett zoom är nästan ett måste om man inte har 2 st kameror vill säga.
Nä jag får nog bli bättre på att använda brusred.program........ eller köpa en FF som ger mindre brus vid högre iso.

Du är helt på rätt väg med att ändra på brusreduceringsinställningarna. Men nä, riktigt bra kommer det inte att bli i alla fall.
Prova ISO 1600 och underexponera och gör ljusare i efterbehandling om du vill -- jag har; Men tyckte inte det blev bättre utan sämre.
(Det skulle kunna finnas efterbehandlingsprogram som är bättre på brusreducering än kameran, men det är inget jag har erfarenhet av.)

Att underexponera, för att sedan dra upp exponeringen i efterhand ger inget annat än mer brus än att köra på högre ISO och få rätt exponering.

Sedan är det aldrig någon höjdare med underexponerade bilder rent brusmässigt överhuvud taget eftersom det är i lågdagrarna som bruset brukar bli mest framträdande.

Exponera rätt (om det går) och använd brusreducering. Typ Neat Image eller Noise Ninja.

Sedan kan det vara idé att plåta i RAW, ger något mindre brus i slutändan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar