ANNONS
Annons

Inställningar på Canon EOS 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

MK71

Aktiv medlem
Jag har i dagarna fått låna en EOS 20D som jag inte lyckas särkilt bra med... Jag är nybörjare på det digitala systemet och är fullt medveten om att det INTE är kameran det är fel på, snarare mig... Kameran är annars helt underbar att jobba med.

Problemet är att det inte blir någon lyster i bilderna, och färgerna blir helt uppåt väggarna fel. Helt enkelt, bilderna blir fruktansvärt dåliga! Jag har prövat att ta med olika inställningar, allt från Helautomatik till Programautomatik men bildkvalitén blir genomgående dålig. Är det någon som vet vad jag bör göra för att komma till rätta med problemet?

De bilder jag tar är till störst del natur och landskapsbilder. Gå gärna in på min sida för att se ett exempel på den bedrövliga bildkvalité som det i nuläget blir.

Är det vitbalansen som inte är rätt justerad, och i sådant fall hur gör man för att få den rätt?

Sedan kan man ju även justera kontrast/skärpa/färgmättnad/färgton. Någon som har tips att komma med vid eventuell justering?

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh Maria

Jag utger mig inte för att vara proffs på Photoshop, men jag ökade lite på Saturnation(färgmättnad) och minskade lite på ljuset.
Om du tycker det är svårt att ställa in sådanna kamerainställningar på plats så kan du ta bilden med RAW-formatet och göra alla justeringar i datorn. Det kräver lite mer efterarbeta, men ökar kontrollen på arbetsflödet.

Bilagor

• m_4208db9a5884d.jpg
    m_4208db9a5884d.jpg
    21.2 KB · Visningar: 2,169
Men nog borde väll bildkvalitén bli bra mycket bättre även om man inte tar i RAW-format? I nuläget blir bildkvalitén 10 gånger bättre med min billiga Minolta Dimage S414...

Maria

Antar du inte tycker skärpan är tillräckligt bra på bilden. Har du stativ, så använd den + högt bländartal för max skärpedjup.

Självklart skall det räcka med JPG för enklare foton, men inställningarna skärpa, kontrast och färgmättnad kan vara lite olika beroende på märke.
Det kan vara så att 20D har ganska låga värden i grundinställningarna för att låta fotografen göra jobbet i datorn senare. En för hård skärpniong innebär att kvalite går förlorad, medans en mjukare inställning går att förbättra.
Enklare digitalkameror har ofta ganska höga värden för att producera skarpa och fina bilder direkt.

Nome Nescio skrev:
Självklart skall det räcka med JPG för enklare foton, men inställningarna skärpa, kontrast och färgmättnad kan vara lite olika beroende på märke.
Det kan vara så att 20D har ganska låga värden i grundinställningarna för att låta fotografen göra jobbet i datorn senare. En för hård skärpniong innebär att kvalite går förlorad, medans en mjukare inställning går att förbättra.
Enklare digitalkameror har ofta ganska höga värden för att producera skarpa och fina bilder direkt.

Bilden är tagen med inställningen "Parameter1", och enligt användarhandboken innebär det att kontrast/skärpa/färgmättnad är ställd +1.

Maria

Jag såg i texten till bilden att du använt P-läget och "Parameter 1".
I parameterinställningarna kan färgmättnad, färgton, skärpa och kontrast ställas in. Kamerans ordinarie ägare kan ju ställt ner färgparametrarna i parameter 1 av någon anledning.

Prova att byta till standardparametrar.

Jag tycker att bilden ser ut ungefär som det brukar se ut i verkligheten en sån där dag.

Vad för slutresultat är det du tänkt dig? Något sånt här eller annorlunda?

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    48.5 KB · Visningar: 2,064
skrinnare skrev:
Jag såg i texten till bilden att du använt P-läget och "Parameter 1".
I parameterinställningarna kan färgmättnad, färgton, skärpa och kontrast ställas in. Kamerans ordinarie ägare kan ju ställt ner färgparametrarna i parameter 1 av någon anledning.

Prova att byta till standardparametrar.

Men enligt användarhandboken så är "Parameter 1" helt för-inställd och går inte att ändra på av användaren. Men jag har även försökt med "Parameter 2", dock utan någon större skillnad.

Maria

jimh skrev:
Jag tycker att bilden ser ut ungefär som det brukar se ut i verkligheten en sån där dag.

Vad för slutresultat är det du tänkt dig? Något sånt här eller annorlunda?

Hm, och jag tycker bilderna ser rent förfärliga ut, ungefär som blekta papperskopior från 70: talet, (om du förstår mig rätt). Men kanske är det så att det krävs mycket efterarbete för att få digitalbilder så som man vill ha dem... eller rättare sagt, så som man är van att diabilderna blev, (utan något som helst efterarbete).

Maria

Senast ändrad:
MK71 skrev:
Men enligt användarhandboken så är "Parameter 1" helt för-inställd och går inte att ändra på av användaren. Men jag har även försökt med "Parameter 2", dock utan någon större skillnad.

Maria
Det stämmer inte, varje parameter kan ändras precis efter egna önskemål.

MK71 skrev:

Maria

Beklagar mitt misstag i så fall. Jag jämförde med min canon D60 där parameter 1-3 är inställbara och det även finns en standardparameteruppsättning.

Jag hade ett liknande problem när jag just köpt min kamera begagnad, jag använde förre ägarens parametrar innan jag fick koll på den funktionen och det ville inte bli riktigt som jag tänkt.

sagan skrev:
Det stämmer inte, varje parameter kan ändras precis efter egna önskemål.

Men i användarhandboken står det citat:

[Parameter 1] ställer in kontrast, skärpa och färgmättnad som +1
[Parameter 2] ställer in alla parametrar som "0".
För den kreativa zonens metoder används [Parameter 2] som standard.

MK71 skrev:
Men i användarhandboken står det citat:

[Parameter 1] ställer in kontrast, skärpa och färgmättnad som +1
[Parameter 2] ställer in alla parametrar som "0".
För den kreativa zonens metoder används [Parameter 2] som standard.
Gå in i Parameter -> ställ in 1-> nu kan du ändra som du vill i Parameter 1.

Finns bara parameter 1 och 2, men "ställ in" finns 1-3.
Fast om man ställer in under "Ställ in 1" så ändras inte parameter 1...?

Jag som är knäpp eller?

Opps, du har rätt, ursäkta :D

Det finns något som heter Parameter 1 & 2 på 20D, jag hade inte ens märkt det (pinsamt).

Märklig lösning, både ett läge som heter 1 & 2 som man kan ställa in och ett som man inte kan ändra på som heter 1 & 2, så var det inte på 10D.

sagan skrev:
Ställ in 1,2 och 3 är ju Parameter 1,2 och 3.

Är det...? Men om jag ställer in exempelvis "ställ in 1" så som jag vill ha parametrarna så är ju fortfarande "Parameter1" oförändrad om jag går in och tittar. Eller tänker jag helt fel...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar