ANNONS
Annons

Inställningar på Canon EOS 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

MK71

Aktiv medlem
Jag har i dagarna fått låna en EOS 20D som jag inte lyckas särkilt bra med... Jag är nybörjare på det digitala systemet och är fullt medveten om att det INTE är kameran det är fel på, snarare mig... Kameran är annars helt underbar att jobba med.

Problemet är att det inte blir någon lyster i bilderna, och färgerna blir helt uppåt väggarna fel. Helt enkelt, bilderna blir fruktansvärt dåliga! Jag har prövat att ta med olika inställningar, allt från Helautomatik till Programautomatik men bildkvalitén blir genomgående dålig. Är det någon som vet vad jag bör göra för att komma till rätta med problemet?

De bilder jag tar är till störst del natur och landskapsbilder. Gå gärna in på min sida för att se ett exempel på den bedrövliga bildkvalité som det i nuläget blir.

Är det vitbalansen som inte är rätt justerad, och i sådant fall hur gör man för att få den rätt?

Sedan kan man ju även justera kontrast/skärpa/färgmättnad/färgton. Någon som har tips att komma med vid eventuell justering?

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh Maria

Jag utger mig inte för att vara proffs på Photoshop, men jag ökade lite på Saturnation(färgmättnad) och minskade lite på ljuset.
Om du tycker det är svårt att ställa in sådanna kamerainställningar på plats så kan du ta bilden med RAW-formatet och göra alla justeringar i datorn. Det kräver lite mer efterarbeta, men ökar kontrollen på arbetsflödet.

Bilagor

• m_4208db9a5884d.jpg
    m_4208db9a5884d.jpg
    21.2 KB · Visningar: 2,169
Men nog borde väll bildkvalitén bli bra mycket bättre även om man inte tar i RAW-format? I nuläget blir bildkvalitén 10 gånger bättre med min billiga Minolta Dimage S414...

Maria

Antar du inte tycker skärpan är tillräckligt bra på bilden. Har du stativ, så använd den + högt bländartal för max skärpedjup.