Annons

Inställningar nattfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
När jag ska ta natt/kvällsbilder, så sätter jag kameran på läget AV så jag kan få en lång exponering. Eftersom jag är nybörjare vet jag inte om detta läget är det optimala.

Vilka inställningar har ni? Visa gärna några av era natt bilder.



mvh Christian
 
Det beror på hur långa slutartider du tänkt använda dig av. De flesta kameror har 30 sekunders slutartid som längst i de olika programmen men om du använder manuelt läge kan du ställa i kameran på ´bulb´, vilket innebör att du kan ha hur långa slutartider som helst. Dock måste du använda någon form av fjärrutlösare. Om du inte inte har en fjärrutlösare kan du använda kamerans självutlösare i stället.

För att få rätt exponering brukar jag ställa in kameran på högsta ISO och ta testbilder tills jag får en exponering och komponering som jag är nöjd med. Efter det ställer jag om kameran på ISO 100, räknar ut den korrekta exponeringstiden och använder bulb-läget med fjärrutläsare. Med detta sättet har jag tagit bilder med exponeringar mellan 1 och 30 minuter.

Jag har skrivit en del om nattfoto i min blogg här på fotosidan. Har även en del bilder bland mina album.
 
Nattbilder..

Oftast fungerar detta. Först och främst ett stadigt stativ eller liknande krävs. Manuell inställning, Iso 100, f/8 och runt 1-15 sek. För lång slutartid ger i princip dagsljus på bilderna. Du kan gå upp till f/16 för att kunna styra ljuset och slutartiden.
Jag trodde själv att man skulle ha bländare 2.8 och högsta ISO, men så är det icke. Du får labba lite så hittar du bra inställningar. Det blir säkert riktigt bra bilder.
 
defuncta skrev:
När jag ska ta natt/kvällsbilder, så sätter jag kameran på läget AV så jag kan få en lång exponering. Eftersom jag är nybörjare vet jag inte om detta läget är det optimala.

Vilka inställningar har ni? Visa gärna några av era natt bilder.


Jag kör på bulb läget.Några nattbilder finns i min portfolio.