Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar när jag fotar rörliga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

cezar

Medlem
Håller på och tar lite hobbybilder till min blog.
Är just nu ute i skogen och tar bilder på rörliga objekt.

Tycker att det är väldigt svårt att fånga objekten och de blir oftast väldigt suddiga.

Jag har en Canon Ixus 800 IS. Ingen bra kamera direkt men den borde duga till rörliga bilder tycker man.
Just nu kör jag bara med autoblixt, hög iso och +1 i exponering.

Tips mottages varmt.

cezar skrev:
Håller på och tar lite hobbybilder till min blog.
Är just nu ute i skogen och tar bilder på rörliga objekt.

Tycker att det är väldigt svårt att fånga objekten och de blir oftast väldigt suddiga.

Jag har en Canon Ixus 800 IS. Ingen bra kamera direkt men den borde duga till rörliga bilder tycker man.
Just nu kör jag bara med autoblixt, hög iso och +1 i exponering.

Tips mottages varmt.

Det är bara att öva, se till att du inte får för långa slutartider och sen är det bara att panorera. Varför +1 i exponering? Leder bara till längre slutartider, vilket gör det hela svårare. Finns det nån funktion för serietagning på kameran är det den du ska använda, då är det ofta motivföljande af.

Finns det många rörliga objekt ute i skogen?

Det här uttrycket "rörliga bilder" är lite kul också. Här menar du ju rörliga motiv egentligen, men kan överhuvudtaget säga att rörliga bilder existerar?

Re: Re: Inställningar när jag fotar rörliga bilder

mange78 skrev:
Det är bara att öva, se till att du inte får för långa slutartider och sen är det bara att panorera. Varför +1 i exponering? Leder bara till längre slutartider, vilket gör det hela svårare. Finns det nån funktion för serietagning på kameran är det den du ska använda, då är det ofta motivföljande af.

Finns det många rörliga objekt ute i skogen?

Det här uttrycket "rörliga bilder" är lite kul också. Här menar du ju rörliga motiv egentligen, men kan överhuvudtaget säga att rörliga bilder existerar?

Jag menade rörliga motiv/objekt eller vad man nu kallar det.
Det är crossåkare det handlar om ;)

panorera? Vet inte ifall det finns någon sådan funktion.
Menar du att det ska gå så snabbt som möjligt när man tar bilden, alltså inte lång synktid på blixten osv?

Leifer skrev:
och samtidigt ta bilden förstås... :)

Ok :) men då ska det vara ganska så standard inställningar?

Det går att välja en del profiler i kameran men tycker inte någon passade in så bra.

Nu kommer det vara på natten med en del belysningar runt omkring ska man då köra med låg ISO och lång synktid?

Ixus 800 är en kanon kamera men om du skall fotografera cross i skogen är det kanske inte det optimala verktyget? Ganska knepiga ljusförhållanden i skogen, objekt som rör sig - just sådana lägen där en systemkamera kanske hade varit mer rätt?

Om du skall fota på natten blir det väl blixt som gäller, eller räknar du med att det är så upplyst att Ixusen klarar det?

Utan att han någon större erfarenhet så låter det som du har en rejäl utmaning framför dig - kör hårt!

Anders

Tänkte kör med blixt men just där vi står så rör sig de fram i snigeltakt så det kan gå bra med lång synktid på blixten.

Nej jag vet, det är ingen optimal kamera för ändamålet men har ingen annan just nu.

Är det några andra inställningar jag kan testa med. Hur är det med färg, macro m.m?

cezar skrev:
Tänkte kör med blixt men just där vi står så rör sig de fram i snigeltakt så det kan gå bra med lång synktid på blixten.

Nej jag vet, det är ingen optimal kamera för ändamålet men har ingen annan just nu.

Är det några andra inställningar jag kan testa med. Hur är det med färg, macro m.m?

Jag vet för lite om blixtfotografering för att kunna ge några råd, men macro och färginställningar borde väl inte vara något är aktuellt här.

Skulle också vilja varna lite för att använda höga ISO-tal, kompakterna brukar ge ganska mycket brus då. Min Powershot A710 IS ger inga bra bilder på ISO 800, t om ISO 400 är brusigt. Kanske är Ixusen bättre.

Om du kommer nära motivet och använder blixt bör du väl inte behöva använda höga ISO?

Mvh
Anders

Ok. Jag testar lite så kan jag återkomma om någon dag med lite bilder och inställningar som jag hade. Anar att det kommer bli rätt så brusiga och suddiga bilder med tanke på förhållandet och utrustningen.

mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar