Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar för Canon Eos 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

claudio

Medlem
Hejsan!

Den övre bilden (se bifogad fil) är original och den undre bilden har jag pillat lite med i photoshop.

Är det någon som vet hur jag skulle kunna få fram liknande färger som på den understa bilden direkt i kameran??
Vill lära mig att fotografera utan att pilla så mycket i photoshop.

Jag har en Canon Eos 20D med ett Sigma 18-50 f3.5-5.6

Några tips??

Alla tips å råd är välkommna!!

Tack på förhand

/C

Bilagor

• _mg_8_ree.jpg
    _mg_8_ree.jpg
    63 KB · Visningar: 338
Plåta i råformat och ställ vitbalsen i efterhand. Det är nog det enklaste sättet.

Hej!

Testa fota i auto WB. Sen går du in på meny, custom WB och väljer den bilden du tog och sedan väljer du custom WB då du ska fota.

Det fungerar väldigt bra på Canon EOS 400D iallafall! Blir riktigt bra vitbalans då.

eller så...

..sätter du WB i "glödlampsbelysnings" läge om du är i ett rum med just glödlampor, funkar kanon för mig! Jag antar att detta även finns på 20D.

Tackar för tipsen!

Eric Kulo: Jag har testat det här men får det inte å funka riktigt, du kan inget annat knep för att få fram sådan här kännsla i bilder?

Albin Wahlgren:
Det är just den inställningen jag körde på original bilden (den översta) men som du ser då blev den väldigt röd.
Jag vill få fram en lite mer kallare känsla.

inget anant tips jg kan testa?

tackar!

/C

Jag har fixat lite mer med bilden för att visa den kalla känslan ännu mera.

se på den bifogade bilden.

tack!

/C

Bilagor

• kall_test.jpg
    kall_test.jpg
    53.7 KB · Visningar: 216
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar