ANNONS
Annons

Inställningar för blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik75

Medlem
Har nyligen köpt en Nikon SB-26 och har några frågor som någon kanske kan hjälpa mig med:

1. Exponeringskompensationen på blixten sträcker sig mellan 1EV och -3EV. När jag exempelvis minskar till -1EV så indikerar blixten att själva blixtområdet (d v s området som blixten kommer att täcka) ökar. Om jag utan kompensation måste placera det objekt som ska belysas inom 2-13meter så indikerar blixten att jag med en minuskompensation om -1EV måste placera objektet inom 4-16m. Borde det inte vara tvärtom? Är det inte styrkan i blixtljuset som minskar om man går från 0 till -1EV? I så fall borde ju i alla fall blixtområdet vara detsamma som innan kompensationen?

2. Om jag ska ta en bild inomhus (kvällstid, ett par 60W lampor i rummet - d v s ganska dåligt belyst) och inte vill att blixtljuset ska dominera utan istället vill att det naturliga ljuset i rummet ska vara tydligt, vilka inställningar bör jag då ha på blixt och på kamera? Räcker det att ställa in bländare och slutartid utifrån den rekommendation som kamerans exponeringsmätare ger, och därefter med blixten inställd på Standard-TTL minuskompensera något? Jag får för mig att blixtljuset i det här fallet ändå kommer att "dränka" det naturliga ljuset? Måste jag kanske se till att blixtområdet är så pass litet att det bara sträcker sig precis bakom det objekt som blixten är tänkt att belysa? Men enda sättet att göra detta är väl att minska bländaren och i så fall måste jag öka slutartiden på kameran ytterligare. Eller?

3. Balanserar blixten (inställd på TTL Auto) alltid det naturliga ljuset och blixtljuset i situationer där det naturliga ljuset går att "fånga" med en slutartid som inte är längre än 1/60? (1/60 är den längsta slutartid som SB-26 klarar av i autoläge). Och tvärtom, måste jag alltid göra manuella inställningar om det naturliga ljuset är så pass svagt att det krävs slutartider som är längre än 1/60 för en riktig exponering (förutsatt att jag vill återge det naturliga ljuset och miljön "rätt")?


Någon som vet?

Ursäkta mina något otydliga förklaringar!
 
Fredrik75 skrev:
1.Är det inte styrkan i blixtljuset som minskar om man går från 0 till -1EV? I så fall borde ju i alla fall blixtområdet vara detsamma som innan kompensationen?
JO din fromulering är rätt men du tänker fel.

Blixtens maximala styrka är konstant.

-1 innebär att du vill ha mindre ljus till exponeringen. Eftersom styrkan är konstant så når blixten längre.
 
"Blixtens maximala styrka är konstant.-1 innebär att du vill ha mindre ljus till exponeringen. Eftersom styrkan är konstant så når blixten längre."


Men om blixtens omfång med kompensation EV+-0 är 2-18m och omfånget med EV-1 är 4-20m, innebär det då, om motivet är på 7m avstånd, att jag måste flytta motivet längre ifrån kameran för att kompensationen ska fungera? Om så är fallet, vilka andra inställningar kan jag jobba med om jag vill behålla motivet på samma avstånd som tidigare? Är det en mindre bländare som gäller då?



Innebär det alltså i praktiken samma sak att ändra ISO-inställningen på kameran (från ex ISO 200 till ISO 400) och på så sätt "lura" blixten att rekommendera en mindre bländare?
 
Fredrik75 skrev:
"Blixtens maximala styrka är konstant.-1 innebär att du vill ha mindre ljus till exponeringen. Eftersom styrkan är konstant så når blixten längre."


Men om blixtens omfång med kompensation EV+-0 är 2-18m och omfånget med EV-1 är 4-20m, innebär det då, om motivet är på 7m avstånd, att jag måste flytta motivet längre ifrån kameran för att kompensationen ska fungera? Om så är fallet, vilka andra inställningar kan jag jobba med om jag vill behålla motivet på samma avstånd som tidigare? Är det en mindre bländare som gäller då?



Innebär det alltså i praktiken samma sak att ändra ISO-inställningen på kameran (från ex ISO 200 till ISO 400) och på så sätt "lura" blixten att rekommendera en mindre bländare?

Nja, alltså. Vid +-0 så har du korrekt exponering vid x meter. vid -1 så får du ett stegs underexponering vid samma avstånd.

Dina funderingar om att flytta motivet har ingen betydelse. Antar att du kör TTL (eller motsv. Nikonvariant) & då kommer blixten att ge rätt exponering, eller -1 om du valt det, oberoende av avstånd så länge du håller dig inom räckvidden.

En bländarförändring kommer aldrig att ge någon annorlunda exponering vid TTL så länge blixten räcker till.

Ang. dina övriga frågor så är jag sugen på att svara men vet av tidigare svar jag gett på andra märken än mitt (KM D7D) att det kan bli lite fel & missförstånd beroende på kamerornas & blixtarnas funktion. Därför så överlämnar jag det åt nån Nikonist...

//Larsa
 
Men om blixtens styrka är konstant så innebär ju det att blixtljuset kommer att vara lika påtagligt som tidigare om jag befinner mig på sammma avstånd från motivet. (När jag skriver exponeringskompensation så menar jag alltså på blixten, inte på kameran). Om jag alltså befinner mig 2m från motivet och minskar till EV-1 på blixtens exp-komp så kommer blixten indikera att "rätt" område ligger inom 3-18m. Om jag ändå väljer att ta bilden på 2m avstånd så kommer den reella förändringen vara noll. Bilden kommer se likadan ut som innan.

Vad jag förstår är den enda möjligheten att ändra på detta att samtidigt minska bländaren på kameran ett steg. Om jag då vill ha kvar samma exponering för det "naturliga" ljuset som innan så måste jag också öka slutartiden med ett steg. Detta är möjligt eftersom slutartiden inte påverkar blixtexponeringen.

Är jag helt ute och cyklar nu?
 
Blixtens styrka är inte konstant på en automatisk blixt. Blixtens maximala styrka är konstant.


Nej, du är inte ute och cyklar. Frågan är bara hur automatiken i just din blixt funkar.

Nu svamlar jag lite, eftersom jag inte känner till hur just din utrustning funkar, men i största allmänhet funkar det så att...

Exponeringskompensation -1EV betyder att filmen får hälften så mycket ljus som den "egentligen vill ha". Exakt vilket knep man använder för att halvera ljusmängden kvittar:
- Om du lurar i kameran att du har en ISO400-film när du i själva verket har en ISO200-film, blir resultatet -1EV.
- Om du använder blixten helmanuellt men minskar bländaren ett steg, blir resultatet -1EV.
- (Att ändra slutartiden är ingen bra idé, som du vet. Allt blixtljus skvätter ändå iväg på sisådär 1/10000 sekund.)
- Om du får blixten att räkna med ett fiktivt avstånd som är det verkliga gånger 0.707, blir resultatet -1EV.

Om utifall blixtens <i>minimala</i> styrka är konstant, så måste det finnas ett minimalt avstånd för att använda blixten. Ju svagare belysning du vill ha, desto längre blir detta minimiavstånd. Styrkan avtar med kvadraten på avståndet, så om EV0 ger 2m-18m borde EV-1 ge 2.8m-25.5m. Jag gissar att automatiken funkar inom lämpligt avståndsintervall, men att "lämpligt avståndsintervall" beror på exponeringskompensation (eller filmkänslighet, se ovan).

Blandljus, manuellt
Kom ihåg att bidraget från blixten enbart beror på bländare, eftersom "Allt blixtljus skvätter ändå iväg på sisådär 1/10000 sekund." Bidraget från allmänbelysningen kan du däremot styra med både tid och bländare.
Ett exempel:
Blixten kräver bländare 5.6 vid avstånd 4m, och därmed bländare 4 vid avstånd 6m. (Eftersom ett steg motsvarar 1.414 gånger avståndet. 1.414 * 4m = ca 6m)
Allmänbelysning 1/8 sekund vid f/5.6, och därmed 1/15 sekund vid f/4.
Hur väljer du slutartid för blixtfoto på 4 meters avstånd? Kort tid ger korrekt exponerat motiv och kolsvart bakgrund. 1/8 sekund ger korrekt bakgrund. Motivet har däremot lagom mycket ljus från blixten OCH lagom mycket allmänbelysning. Då blir det lite överexponerat...
Jag hoppas att jag förklarade principen, så kan du fortsätta räkna själv. :)

Blandljus, TTL
Har du avståndsinformation till blixten? Om svaret är nej, så antar jag att TTL-mätningen vill ge en hyfsad exponering av hela bilden med hjälp av blixten. Hur pass bra det här funkar när blixten inte orkar belysa bakgrunden vet jag inte. Det verkar vara stor risk för att huvudmotivet blir alldeles överexponerat? Den princip du nämner måste i alla fall vara korrekt: Se till att blixten blir lagom stark för huvudmotivet (hur det nu går till), och öka sedan exponeringstiden så att bakgrunden blir lagom exponerad.


I största allmänhet brukar det vara bra att underexponera, om man vill förmedla känslan av myspysbelysning.
 
Ok, tack för era svar Larsa och Bengt!
Tror jag börjar få grepp om det hela nu efter era kommentarer och mkt läsning på nätet. Lite knepigt det här med blixt...
Återkommer säkert med fler frågor inom kort..
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar