Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländare & blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, ställer du det på en bländare som är tillräckligt liten för fungera genom hela zoomomfånget ändras inte bländarvärdet när du zoomar, däremot ändras bländaröppningen så den är större i 300 mm änden än i 70 mm änden, helt utan att du märker det.

Bra förklarat! =)
så har jag samma bländarvärde kring hela zoomomfånget så ändras ej tiden heller? bara bländaröppningen som jag ej ser.. =) fiffigt

måste underlätta vid manuell exponering vid en fast bländarvärde på zoom objektiv. då ändras ju inte bländaren om jag zoomar in ( som det gör vid största bländaren 4-5,6) å ut å slipper då ställa om tiden för rätt exponering..

vad menar du med öppningens area? =)

Jag tycker ju detta svar hon skrev till mig borde vara att det kommer in lika mycket ljus på brännvidd 70mm som 300mm. vid samma bländare pga av att dimetern ändrar sig till större mm vid 300mm

Bländarens diameter är ju brännvidden delat med bländarvärdet, f/2,8. Bländarens area är helt enkelt radien^2 x pi.

Exakt. Ställer du in objektivet på bländare 2,8 kommer det alltid in lika mycket ljus oavsett brännvidd. Om det är en zoom förändras storleken på öppningen när man zoomar.

måste underlätta vid manuell exponering vid en fast bländarvärde på zoom objektiv. då ändras ju inte bländaren om jag zoomar in ( som det gör vid största bländaren 4-5,6) å ut å slipper då ställa om tiden för rätt exponering..
Japp, det är en av de största fördelarna med fast bländare. En annan fördel är ju också att om man fotar på maxbländaren i dåligt ljus så får man längst slutartid på den längsta brännvidden där man behöver den allra kortaste slutartiden om man inte har rak bländare.

Helt riktigt

vad menar du med öppningens area? =)

Jag tycker ju detta svar hon skrev till mig borde vara att det kommer in lika mycket ljus på brännvidd 70mm som 300mm. vid samma bländare pga av att dimetern ändrar sig till större mm vid 300mm

Du har förstått de hela ! Hon uttryckte sej bara lite tokigt.
Jo jag menar att om hon med sitt svar "mycket större bländare" menar att arean på bländaren (vilken är oväsentligt) blir mycket större så har hon rätt.
Nu förstår du kanske varför långa telen med "stora" bländare typ 2,8 måste var grova som kanonrör ;-)

ThomasR

J

Hoppas du inte känner att jag har kört över dig! Det är rätt komplicerade grejer det här med bländare. Jag hade nog fotat konstant i två år innan jag fattade hjälpligt hur det hängde ihop.

Neeej inte alls.. jag är bara glada för er hjälp!!
Att ni tar er tid med så frågvisa som jag..=)

Som sagt, man lär sig riktigt mycket själv när man är tvungen att förklara så att andra ska förstå :)

Sen är det ju intressant. Att jag sitter och har tråkigt är en annan bidragande orsak ;-)

Nu förstår du kanske varför långa telen med "stora" bländare typ 2,8 måste var grova som kanonrör ;-)

ThomasR

Extremfallet måste väl vara Canons monstertele 1200 mm f/5,6. Vid bländarvärde 5,6 är den bländarens diameter lite drygt 2 dm . Det är alltså fullt möjligt att stoppa in en normalstort objektiv i bländaren på det monstertelet. inte konstigt att objektivet endast tillverkas (tillverkades?) på beställning.

En fråga mellan bländare och tid
är detta den vanliga bländarskalan?
1,4 • 2 • 2,8 • 4 • 5,6 • 8 • 11 • 16 • 22 • 32 • 45 • 64
om vi går åt detta hållet och minskar bländaren så halveras oxå tiden eller?
ex
1,4 1/500sek 2 1/250sek 2,8 1/125sek osv

Stämmer mitt tänk?

Japp, du har de hela bländarstegen rätt, rätt med tiderna, men de "halveras" ju inte, utan "fördubblas" eftersom de är delar av en sekund :)

Japp, du har de hela bländarstegen rätt, rätt med tiderna, men de "halveras" ju inte, utan "fördubblas" eftersom de är delar av en sekund :)

Och just i tid är det viktigare att räkna/säga/tänka rätt just ang halveras/fördubblas, annars blir det generalknas när man passerar en sekund....

Just det tiden blir längre! dubbelt så långt! =)

Min kamera jobbar ju i tredjedelssteg både på bländare och slutare. då är det mycket fler tal att jobba med.

ex 2 2,2 2,5 2,8 3,2 3,5 4 4,5 5 5,6
och även tiden

normaltid 1" 2 4 8 16 32 64 125 250 500 1000 2000 4000

min tid ex mellan tiden 250 och 500 finns oxå 400, 320

Kan man även koppla ihop dessa tredjedelssiffor i något logiskt tänk?

ex har jag bländare 5,6 1/100sek och vill ha in mer ljus ändrar jag till 1/50sek vill jag ha in mindre ljus ändrar jag till 1/200sek
hur blir det vid ex bländare 3,2... hur tänker jag då? =)

Just det tiden blir längre! dubbelt så långt! =)

Min kamera jobbar ju i tredjedelssteg både på bländare och slutare. då är det mycket fler tal att jobba med.

ex 2 2,2 2,5 2,8 3,2 3,5 4 4,5 5 5,6
och även tiden

normaltid 1" 2 4 8 16 32 64 125 250 500 1000 2000 4000

min tid ex mellan tiden 250 och 500 finns oxå 400, 320

Kan man även koppla ihop dessa tredjedelssiffor i något logiskt tänk?

Erm.. ja... en tredjedels förändring upp/ner i tid/bländare ger en tredjedels förändring ner/upp i bländare/tid.

tror jag. om jag tänkte rätt. :)

Jobbigt tänk! =)

om jag har bländare 3,2 och 1/100 sek och ändrar till 1/125 sek då blir det alltså bara 1/3 del mörkare bild

Precis.

Ok, ett enklare tänk:

För varje förändring du gör i bländaren upp eller ner så måste du göra motsvarande förändring åt andra hållet i tid för samma exponering.

Sen om den förändringen är 1/3 steg eller ett helt steg spelar ingen roll. Skillnaden/förändringen du gör måste vara samma åt olika håll.

Gött!
Ja jag känner att jag brister lite i mitt fotospråk.. förstår praktiken.. men kan inte riktigt formulera mig upp, eller ner, eller högre, lägre, mindre..större bla bla bla.-. =)

Nu behöver du bara blanda in ISO'n som förhåller sig på exakt samma sätt sen är du hemma. :)

Alltså:
1 stegs förändring på bländare, kräver ett stegs förändring åt andra hållet hos antingen slutartid eller ISO.

exempel.
f2.8
1/100
iso 100

ger samma exponering som;
f/4 (bländaren halverad - minus ett steg)
1/50 (slutartiden fördubblad - plus ett steg)
iso 100 (ljuskänslighet samma)

eller

f/4 (bländaren halverad - minus ett steg)
1/100 (slutartiden samma)
iso 200 (ljuskänsligheten fördubblad - plus ett steg)

eller

f/2.8 (bländaren samma)
1/200 (slutartiden halverad - minus ett steg)
iso 200 (ljuskänsligheten fördubblad - plus ett steg)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar