Annons

Bländare & blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Gött!
Ja jag känner att jag brister lite i mitt fotospråk.. förstår praktiken.. men kan inte riktigt formulera mig upp, eller ner, eller högre, lägre, mindre..större bla bla bla.-. =)

Och vet du? Det gör inte så mycket. Så länge du fattar liksom...

Min franska är bra men inte perfekt, men om jag ber om en bira och får en bira så spelar det inte så stor roll om jag hade fel ändelse på verbet...

Men rent generellt när det gäller foto så om du vill säga 'upp' så är det 'ner' och vice versa. :)
 
Precis!
Det är alltid svårare att skriva om sådana här praktiska saker me..=)
Tack för bra förklaringar!
 
smart! =)
Tack!

ex två steg upp i bländare från 2,2-2,8
2 steg i tid ex 100-60
Ja men inte med definitionen steg.
Med ordet steg i fotovärlden menar vi ett helt steg.
Vilket i praktiken är en halvering eller fördubbling av tid / bländare / ISO.
Precis som du skrev tidigare
bländare: 1 1,4 2 2,8.....
tid: 2" 1" 1/2" 1/4"...
ISO: 100 200 400....

Däremot går det bra att använda tredjedels steg eller halvt steg i tal & skrift.
 
Ja men inte med definitionen steg.
Med ordet steg i fotovärlden menar vi ett helt steg.
Vilket i praktiken är en halvering eller fördubbling av tid / bländare / ISO.
Precis som du skrev tidigare
bländare: 1 1,4 2 2,8.....
tid: 2" 1" 1/2" 1/4"...
ISO: 100 200 400....

Däremot går det bra att använda tredjedels steg eller halvt steg i tal & skrift.

Ja jag var me på att jag skrivit fel
alltså 1 steg är ex från bländare 4 till 5,6 eller 8-11
och i tid 1/50 till 1/100

och att en tredjedelssteg är från ex 2 - 2,2
eller från 1/500- 1/640
 
Ganska mycket fövirring här liksom i TS andra tråd i ämnet i Canonforumet. En del har kommit med andra hengjorda benämningar som "kemiobjektiv" som om det skulle vara någon skillnad på objektiven om det sitter en sensor eller film i kameran. Att det i objektiven har infogats andra funktioner än de rent optiska är ju en annan sak. Det som behövs är att bekväma sig med att lära sig de rätta benämningarna och låta bli egna hemgjorda, ska man kunna kommunicera med andra behöver man tala samma språk, samma gäller för att kunna tillgodogöra sig skrivna instruktioner.
 
Det som behövs är att bekväma sig med att lära sig de rätta benämningarna och låta bli egna hemgjorda, ska man kunna kommunicera med andra behöver man tala samma språk, ...

En liten reflektion OT

Har precis avslutat Visuell kommunikation vid Högskolan i Jönköping. Under ämnet bildanalys så var tanken att vi studenter skulle lära oss det fotografiska språket. Ha ha vilket skämt ... alla lärarna använde olika begrepp för samma saker. Så slutsatsen vi kom fram till var att det viktiga var att man förstod innehållet, vad det sedan kallas är oväsentligt :)
 
Är ledsen om det är jag som snurrat till språket!!
Jag är nybörjare å försöker lära mig fotospråket!!
De är bra att ni rättar mig då jag har fel! :)
Tack!
 
Ger man så dålig utbildning i kommunikation som framkommit här så får man verkligen hoppas att ingen med någon form av säkerhetstjänst får sin utbildning där. Jag har ett förflutet som både elektriker och lokförare. I båda fallen inleds säkerhetsföreskrifterna med definitioner, missförstånd får inte förekomma men sker ändå när någon slarvar, det har hänt genom felaktiga benämningar i ett telefonsamtal. Om man rör till det med fotoord är det ju betydligt mindre allvarligt men blir besvärligt ändå. TS behöver absolut inte be om ursäkt hon försöker ju få rätsida på det hela, en liten hjälp här kanske: http://tidningenfoto.se/ordlista/
 
Tack för en intressant info, och delvis bra förklaringar.
Nu ser jag fram i mot när vi återgår till själva frågan där blixten var involverad!

Hoppas någon kan lika utförligt och bra berätta om detta med så vi blir upplysta... Och huvud frågan i tråden får ett svar med?

Tackar och bockar!
 
Precis TTL är blixtautomatik för att få en balancerad bild. Man brukar också kunna höja och sänka blixtens styrka med blixkompensationsknappen (om den nu heter så) om din kamera har en sån funktion.

Det kommer göra att de saker som nås av blixljuset blir ljusare - eller mörkare, om man drar ner blixten.

Detta i inlägg 2 var väl svaret på huvudfrågan.

Kan väl komplettera med att "exponeringskompensation för blixt" som Canon benämner det i Canons kameramanualer, i manualen för blixten 580EX står det i stället ""exponeringskompensation med blixt" Den ställs in på själva blixten eller i en del fall på kameran, det är olika på olika kameror och blixtaggregat. Vid "manuellt" får man beräkna och ställa in själv, vid utomatik ställs det in automatiskt till det värde som automatiken beräknar ge korrekt exponering, då inom de begränsningar som blixtaggregat och kamera har. Det här har flera försökt förklara, vad mer kan man göra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.