ANNONS
Annons

Inställningar för 1D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

mindwipe

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på vilka inställningar ni har pillat på i kameran för att få den att bete sig så att den passar ert sätt att fotografera.

Jag har letat runt lite på Internet men inte riktigt hittat information om hur man på bästa sätt ställer in kameran för att få så bra bilder som möjligt i olika situationer.

Det vore kul om ni kunde beskriva lite mer ingående era inställningar och sen förklara varför ni har valt just dessa.
 
Jo, det är inte särskillt många. Om man jämför med dryga 600-650 på D70 och lika många på 300D Och om du hade fått 69 visningar är chansen att någon av dom 39 som har 1D MkII är inte den största. Men hang in there, soon maybe someone will come. :D
 
Intressant. Jag har valt i princip samma custom och personliga inställningar men det var kul att läsa om hur andra valt och även lite förklaringar på dom olika valen.

Jag skulle även vilja veta mer om hur övriga inställningar ställs in vid olika situationer...

Använder ni automatisk eller manuell fokus?
kör ni Av, Tv, M, P ?
Hur högt ISO tycker ni är ok att köra innan det blir för brusigt ?
I vilka tillfällen används blixt och hur använder ni den ?
Vad väljer ni för brännvidd i olika situationer?

Förklara gärna hur ni jobbar så man får lite idéer på hur man kan ta bättre bilder.
 
Hej

För tex fågel:

Mest med 500mm tele + telekonverter

Oftast 250 iso (brus okej) över det bara om det verkligen behövs. Kör alltid autofokus och al-servo, kör AV. Väljer ibland 45 AF-punkter för snabba fåglar, tex svalor. För större fågel, 1 AF punkt (bygger ofta ut den med fler punkter). Använder vanligtvis full bländaröppning.

För tex sittande fågel: Som ovan och väljer ofta även alservo för man vet inte om den börjar flyga iväg eller annat. Väljer 1 av de 9 AF punkt med bakratten eller låser fokusen med automatik låsknappen (stjärnan) och ändrar kompositionen.

Landskap: 100iso. Av. Ofta med spegeluppfällning kopplad till 2 sek självutlösare. Ibland AF, ibland manuell fokusering, rätt ofta använder jag hyperfokal skalan http://www.johnhendry.com/gadget/hf.php
 
Jag har inte ändrat på några customs då det har funkat bra för mig som det är.

till "vanliga" bilder så kör jag på P, men i studio så kör jag M.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.