ANNONS
Annons

Inställningar 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

Hoffen

Medlem
Hej!

har precis köpt en 400D. Har tagit en del kort ute tex idag när det var lite mulet.fick väldigt många kort mörka.Tog en hel del på min hund i rörelse.har någon tips o ide vilken inställning man ska ha Tex Tv,P osv .ust vid detta Tillfälle hade jag Tv o bländare på 5,6 o slutartid 500.Skulle jag kanske dra på med blixten?

Mja...Om du kör i läget Tv så kan du inte både låsa bländaren och tiden samtidigt. Vet inte om jag missförstår dig men Tv = TidsVal (hemmagjord förklaring)

Om du har låst kameran till 1/500 då kommer du mycket riktigt att kunna fånga väldigt snabba rörselser men det kräver ljus. Nu skriver du inte vilket ISO kameran eller du hade valt men väljer du ett högt ISO-tal, så skulle det säkert kunna vara en möjlig kombination det du skriver.

Å andra sidan. Är bilderna för mörka, så beror det just på för lite ljus.

Jag hade nog valt en lite långsammare tid, någonstans 1/125 eller 1/160 och försökt panorera. Brukar bli bra när man ser lite fart i bilden och allt är inte fixerat och knivskarpt.

//Micke

Tackar för svaret. Iso var på 1600. Verkligen svårt när man är en grönjöling som jag är.Ska jag hålla mig till TV eller ska jag byta till något annat?

Jag tycker inte att du skall vara rädd för att testa de olika lägena. Det verkar som om du är på rätt spår. Tv när du vill ha en bestämd tid. Av när du vill ha ett bestämt skärpedjup (lite förenklat). Vrid även på ISO och se vad det innebär. Sedan finns det massor av tips och tricks. Testa, testa, testa osv. Sök även här på forumet. Det finns väldigt många duktiga här som säkert hjälper till med goda enkla råd.

//Micke

Om du fotar i Tv läget så låser du alltså slutartiden, i ditt fall till 1/500. Kameran väljer då automatiskt bländare och i ditt fall blev det 5.6.

Möjligen är orsaken till din mörka bild attt ditt objektiv inte har större bländare (om det är kitobjektivet 17-55 så är det troligen så). I så fall har 5.6 blinkat i sökaren när du tog bilden. Lösningen är då att öka känsligheten, vilket du redan har gjort med ISO 1600, eller att öka slutartiden. Prova alltså att ställa slutartiden på tex 1/250 och se vad du får för bländare och hur bilden exponeras.

Själv tycker jag det faktiskt ofta är enklare att använda Av läget i din situation, det vill säja bländarprioritet och tidsautomatik. Välj helt enkelt största bländare och låt slutartiden bli vad den blir. Tänk på att stor bländare är lika med minsta möjliga siffra.

Om du med max ISO (högsta talet) och max bländare (lägsta talet) ändå får bilder där din hund blir suddig på grund av rörelseoskärpa har du helt enketl slagit i taket för vad din utrustning klarar av. Då får du antingen invänta ljusare tider, använda blixt eller tömma plånboken och köpa ett ljusstarkare objektiv! :)

Lycka till.

Anders
PS. Om bilden bara blir lite mörk kan du kanske rädda den genom att justera den i datorn.

PS.PS Såg att du var ny medlem, läs gärna artiklarna i fotoskolan här på fotosidan.

Senast ändrad:
Enklast är ju att prova med P först. Då fixar kameran både tid och bländare. Blir bilderna fel exponerade ändå är det ljusmätningen som inte förstått sig på ditt motiv. Även den kan man ändra arbetssätt på, i så fall.

Tusen tack för alla svar.Jag har ett objektiv som heter Canon EF-S 17-85/4-5,6 is usm så jag tror inte det ska vara så dåligt med ljuset.

Hoffen skrev:
Tusen tack för alla svar.Jag har ett objektiv som heter Canon EF-S 17-85/4-5,6 is usm så jag tror inte det ska vara så dåligt med ljuset.

Det är ett bra objektiv men dock inte speciellt ljusstarkt. Som framgår av beteckning är den maximala bländaren bara 5,6 vid full zoom,

Nåväl, det skall säkert räcka till bra för att fota din hund även om ljuset inte är optimalt.

Ut och experimentera men se som sagt upp för ett blinkande bländartal i sökaren när du låser exponeringen. Det indikerar att bländaren inte "räcker till" och leder till mörka bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar