ANNONS
Annons

Inställning av SB800

Produkter
(logga in för att koppla)

Splanky

Aktiv medlem
Är det någon som har en bra pedagogisk förklaring på följande:

Jag vill använda kamerans (D200) inbyggda blixt för att trigga igång min SB800 (commanderläge) som jag använder fristående. -så långt inga problem. Men hur ställer jag blixtstyrkan på SB800,an? När den är i remoteläge. Blir tossig på på inställningen.

e3 menyn - commander läge, där inne kan du styra blixten. Sätta den på auto, manuell, blixtstyrka m.m.

Men kameran har ju ingen kontakt med SB800,an mer än att den inbyggda blixten utlöser SB800,an? Hur kan då kameran ställa SB800,an?

Då ramlade poletten ned. Enda nackdelen är väl då att blixten inte får ligga skymd för kameran. Tack för svaret.

OK, var på min D200 sitter den ir-sensorn?
Tog några bilder nu och jag tycker inte blixten gav tillräckligt effekt trots att jag satte upp den lite extra. +1,0

OK, var på min D200 sitter den ir-sensorn?
Tog några bilder nu och jag tycker inte blixten gav tillräckligt effekt trots att jag satte upp den lite extra. +1,0

Vet inte var den sitter. Jag styr mina slavar (SB600) från en SB800. På SB800 finns ett svart runt "hål" sidan om batteriluckan. Det hålet bör vara vänt mot kameran. Men fyrar den av som den ska?

Jag använder dessa blixtar vid interiörfoto och jag tycker oftast att slaven blir för stark. Jag brukar ligga på -1 till -3.

Senast ändrad:
Om blixten verkar blixtra men det inte syns på bilderna har man kanske ställt Sb-800 till SU-4 i stället för REMOTE (lite lurigt att displayen säger REMOTE även när blixten är i SU-4-läge).

Kommunikationen sker inte via IR utan genom vanligt ljus när det gäller Nikons kameror.

Misstänkte detta med kommunikationen.
Har remoteläge inne.
Hur ställer jag då upp blixten när jag har satt den i remotläge?
den fristående SB800,an. den ger ej full effekt nu när jag provar.

Kommunikationen sker inte via IR utan genom vanligt ljus när det gäller Nikons kameror.

Vad använder man då Nikon SG-3IR till?

Cyberphot skriver:
"IR-panel SG-3IR
Ansluts till kamerans tillbehörssko när kamerans inbyggda blixt används som kontrollenhet. SG-3IR blockerar synligt ljus, men släpper igenom det IR-ljus som CLS-systemet behöver för att kommunicera."

// Magnus;

Vad använder man då Nikon SG-3IR till?

Cyberphot skriver:
"IR-panel SG-3IR
Ansluts till kamerans tillbehörssko när kamerans inbyggda blixt används som kontrollenhet. SG-3IR blockerar synligt ljus, men släpper igenom det IR-ljus som CLS-systemet behöver för att kommunicera."

// Magnus;

Vanligt ljus innehåller IR-frekvenser (ljus med längre våglängd än vi ser). Den externa blixten ser ingen skillnad på IR-ljus och vanligt, den bryr sig bara om att koden kommer fram i någon form. Ibland kan det vara en fördel att filtrera bort allt annat ljus än IR-ljuset från sin inbyggda blixt.
(T ex när man kör den externa i SU-4-läge och inte vill att den inbyggda blixtens ljus ska finnas i bilden, alltså bara vill använda det för att utlösa slaven, eller om blir besvärad av reflexer som brukar synas på blanka föremål kvar trots att man stängt av den inbyggda i commander-menyn.)

Misstänkte detta med kommunikationen.
Har remoteläge inne.
Hur ställer jag då upp blixten när jag har satt den i remotläge?
den fristående SB800,an. den ger ej full effekt nu när jag provar.

Om du vill vara säker på att den ger maxeffekt ställer du den till M (inte TTL) och sätter den till 1/1 i kamerans commander mode-meny. Det är väl i och för sig ganska ovanligt att man vill ha exakt så mycket ljus. Oftare vettigt att sätta den till TTL och sätta den till +1 om man vill ha mycket ljus skulle jag tro.

Mer om commander mode på D200 här:
http://www.nikonians.org/nikon/d200_and_cls/d200_and_cls_2.html

Kolla även på blixten direkt efter exponeringen. Om den röda lampan blinkar och displayen visar t ex -1 eller -2/3EV betyder det att den inte förmådde nå upp till den ljusstyrka som automatiken tyckte var lämpligt. Det kan bero på dåliga batterier, att den inte hummit ladda upp från föregående blixt eller så räcker inte ens maxeffekt till för situationen.

Vanligt ljus innehåller IR-frekvenser (ljus med längre våglängd än vi ser). Den externa blixten ser ingen skillnad på IR-ljus och vanligt, den bryr sig bara om att koden kommer fram i någon form. Ibland kan det vara en fördel att filtrera bort allt annat ljus än IR-ljuset från sin inbyggda blixt.
(T ex när man kör den externa i SU-4-läge och inte vill att den inbyggda blixtens ljus ska finnas i bilden, alltså bara vill använda det för att utlösa slaven, eller om blir besvärad av reflexer som brukar synas på blanka föremål kvar trots att man stängt av den inbyggda i commander-menyn.)

Så då är det kanske lite hårt att säga att den INTE använder IR för att kommunicera? :)

// Magnus;

:)
Ja, det har du förstås rätt i, det skadar inte om ljuset har längre våglängd men det måste inte ha det.

@Splanky: Funkar det nu? Funkar blixten felfritt när du har den monterad på kameran?

Den funkar felfritt på kameran, men jag tycker inte att den ger tillräcklig effekt separat. Lossar jag den ifrån kameran och håller den i handen, med alla inställningar gjorda blir ljuset sämre.
Får testa lite till, Och ev köpa en eller två SB800/600 till för mobilt bruk.
Skall göra en hel del interiörplåtningar (mäklarjobb) och vill slippa släpa med mig mina Elin RX300.

Fick min SB-800 idag och försöker läsa till mig om hur det funkar etc. (har en D300)

Nu är min fråga, måste man använda den inbyggda blixten för att kunna få 800:an att blixtra trådlöst?

Det går inte att bara ta bilden utan den inbyggda uppe eller isf inte blixtrar men SB-800 blixtrar?

Hoppas ni fattar mina skumma förklaringar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar