Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

INsekter och fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

libelula

Medlem
Som biolog är jag ute efter fina djurbilder. 2 frågor: jag har köpt en kanon eos350d med är inte nöjd med makron. Vad ska jag köpa för makro om jag vill fota kryp (även kryp i rörelse. t.ex trollsländor). Vill även fota fåglar vad är en bra telex för detta ändamål?
Tack för svaret
 
Macro och tele kan förenas i ett objektiv men normalt så är/blir då inte brännvidderna längre än runt 180mm. Men godtar man mer moderata förstoringar som 1/4 så hade (har?) Sigma iaf tidigare ett par längre telen med f/4 (300 & 400 mm). Dessa hade vairt intressanta för den som kräver ok kvalitet och bra närgräns. Dessutom till ok pengar både nytt och beggat.

IDAG hade jag personligen (med dina krav) kikat närmare på ett 300 f/4 IS + en 1,4II converter. Objektivet har en ok närgräns i sig själv och med convertern så ökar man förstoringsgraden vid samma närgräns. Med en eller två 25mm mellanriingar så får man i tillägg en bättre närgräns i tillägg till converterns effekt!!



Vad är mest intressant, eller är båda motivgrupperna lika intressanta för dig?
(Svaret på frågan hade styrt mitt lsutliga val av lösning).

**Om fåglar är det mest intressanta så hade jag valt 300 f/4 IS + converter + mellanring!! (Kanske marknadens bästa objektivlösning för mixade telemotiv, i synnerhet om vi ser till objektivets funktioner, bildkvalitet, genrerella kvalitet och dess pris.

**om insekter är det mest intressanta så hade jag valt ett regelrätt macro (ex Sigma 180 3,5) + en 2x Sigmaconverter. Men med denna lösning så offrar du en del av kvaliteten på fågelmotiven.. Dock en säkerligen versitibel lösning!

**om båda motivområdena är/verkar lika intressanta så hade jag valt den lösningen som såg bäst ut i pris. Det hade då lutat emot Sigmaalternativen.
Begagnat Canon 300 f/4 IS är dock inte att förakta då jag menar att man får dessa grejer till ruggigt fina priser sett till kvaliteten..!


MVH Niclas,
 
Det är lättare att tipsa om du berättar ungefär hur mycket pengar du tänkt plöja ner (det finns ingen övre gräns..)?

Den billigaste varianten för att komma igång är kanske att köpa t.ex. ett Sigma 70-300APO, då får du 'fusk-macro' i skala 1:2 med bra arbetsavstånd, och kan komma ännu närmare om du kompletterar med några billiga försättslinser. Samtidigt har du ett tele att börja fota fåglar med.


Beroende på hur mycket du fotar och hur noga du skärskådar dina bilder kommer du sen förr eller senare upptäcka att de inte blir riktigt så skarpa som du skulle vilja, och ljusstyrkan räcker inte heller till så ofta som du skulle önska. Då blir det dyrare. Du kan köpa mellanringar till din normalzoom, men om du snöar in på macrofoto kommer du nog vilja ha ett rikitgt macroobjektiv, t.ex. Tamron 90 eller Sigma 105 för omkring 4000kr - det är riktigt skarpa objektiv som dessutom är ljusstarka. Specifikt för insekter vill du kanske ha ännu lite längre brännvidd för att få bättre arbetsavstånd, t.ex. Sigma 150, men då blir det ytterligare några tusenlappar.

Vad gäller tele för fågelfotande så kan det kosta hur mycket som helst..

/Per
 
Bra förslag!

Jag har själv 300mm f/4L IS och den är utmärkt för trollsländor med antingen mellanring eller 1,4x extender.

Det är annars svårt att kombinera makro och fåglar. Eftersom makrot kan fokusera så nära tar det tid för autofokusen att ställa om från närgränsen till oändligt, dvs objektivet fokuserar långsammare än ett vanligt tele, trots ultraljudsmotor. Därför är det kanske inte det bästa valet för flygande fågel och springande djur.

Vill du använda samma objektiv för båda får du därför välja vilket som är viktigast:

-För flygande fågel och sittande fågel på hyfsat nära avstånd är 300mm f/4L IS svårslaget och kan även användas för större insekter.

-För att kunna fotografera alla insekter, även de mindre och skyggare, behöver du ett makro med lång brännvidd, t ex Sigma 150mm f/2,8 eller Sigma 180mm f/3,5. Dessa kan också till nöds användas för fåglar.

/Pontus
 
insekter och fåglar

Tack för svaren!

Har tänkt mig 5000-6000 kr. Söker i första hand begagnade objektiv . Jag är ingen prof men som alla andra har höga krav på de resulterande bilderna.
Helst skulle jag vilja fota både fåglar och insekter utan offra något . Om detta innebär två olika objektiv spelar inte så stor roll för mig. Jag kanske väljer att köpa ett objektiv först och väntar med den andra till ett senare tillfälle.
 
kolla kanske efter ett begagnat Sigma 100-300 f/4 + converter och/eller mellanring.

Detta kanske går att få för runt 7000 tillsammans.. eller?

Det drar ofta iväg rent pengamässigt när vi snackar fågel-brännvidd osv..

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
http://focuscamera.com/camera-store/sigma-400-5-6-apo-macro-telephoto-for-sigma-sa-172110.html

http://cgi.ebay.com/400mm-SIGMA-APO...oryZ4687QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Dock för dyr-- obegripligt... fina bilder dock;)


Den där hade jag kikat efter..

Där har du ok bildkvalitet, AF och BRA närgräns i ETT... utan tillbehör och till ett lÅgt pris.

Borde hitta ett beggat i ok skick för runt 3000,-

MVH Niclas,
Jag håller med Niclas igen! Kan du tänka dig två olika är Sigma 400mm f/5,6 APO Macro det mest prisvärda alternativet för fåglar. De flesta makro-objektiv är skarpa. Köp ett begagnat i lagom prisklass och med den brännvidd du behöver.

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.