Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inscanning av diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt H

Aktiv medlem
Jag har beställt en diascanner och undrar om någon här på fotosidan kan ge tips hur jag får bäst resultat med den?

Jag har sökt på fotosidan men inte blivit klar på hur man skall arbeta. Skall jag göra de flesta korrigeringarna i scannerprogrammet eller efteråt i bildbehandlingsprogrammet??

Tacksam för hjälp.
//Bengt

Man ska fixa det vid inscanningen

Man ska fixa det vid inscanningen
All bildbehandling i exempelvis Photoshop är förstörande och man ska sträva efter att göra så lite som möjligt med bilden efter man har scannat in den.
Detta har jag lärt mig av en proffs fotograf som är helt digital och plåtar Bl.a för IKEA.

Re: Man ska fixa det vid inscanningen

Här skiljer det sig nog en hel del för det finns många som hävdar motsatsen. "Gör så lite bildbehandling som möjligt i scannern, då PS bildbehandlingsrutiner är överlägsna scannrarnas". En sak är säker nästan all bildbehandling är förstörande.

Jag upplever att det bästa är att prova sig fram och anpassa tekniken till det man ska göra. Det behövs olika lösningar om man ska trycka flerfärgstyck eller om man ska göra dagstidningar. Bifogar en länk där man kan hitta hjälp för att komma igång.

http://www.scantips.com/

Man måste skilja på hårdvaruinställningar och efterbearbetning. Allt som förändrar hårdvaruinställningar - exponering i klartext - skall göras i skannern.

Andra korrigeringar kan man välja själv var man vill göra - förutsatt att man skannar 16-bitarsfiler. Sparar man bara 8-bitarsfiler bör man göra så mycket som det bara går redan i skanningsprogramvaran eftersom den i regel jobbar i högt bitdjup.

Det finns även fördelar med att inte ens ändra exponeringsinställningen. Dels om man vill finna någon slags allmän strategi för att hantera bildbearbetningen, då kan det vara jobbigt om inte alla skanningar är gjorda på samma sätt, dels om man vill profilera sin skanner.

Bifogad bild nedan visar resultat med Velvia från en Minolta Elite 5400. Samma exponering (+/- 0 för de tre RGB) och samma kurva pålagd efteråt (30->60).

överst = skannerprogramvarans kurva
mitten = medföljande profil för linjär bild
underst = egen profilering (http://www.coloraid.de/)

burnedred skrev:
All bildbehandling i exempelvis Photoshop är förstörande [...]
En (åtminstone måttlig) nivå-/kurvjustering med bilden i 16-bitarsläge måste rimligtvis kunna göras ogord (med "inversen" på det man just gjorde) utan någon förlust.
jimh skrev:
Sparar man bara 8-bitarsfiler bör man göra så mycket som det bara går redan i skanningsprogramvaran eftersom den i regel jobbar i högt bitdjup.
Använder man skannerprogramvarans kurva för att justera det linjära datat är det dock väldigt svårt att se skillnad på resultatet från en 8-bitarsfil och en 16-bitars, förutsatt att man med båda gör justeringar i 16-bitarsläge...

Som nämnts i tidigare tråd om digitalkamera och bitdjup blir det störst skillnad i information hos en 8- och 16-bitarsbild i det ljusa partiet på filmen.

Bilagor

• skannerjmf.jpg
    skannerjmf.jpg
    29.3 KB · Visningar: 356
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar