Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inköps hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirtap01

Medlem
Hej

Tänkte satsa lite mer på mitt fotointresse.
Mina foton är djur och natur så jag ska ha ett Canon EF 100-400 men sedan sinar pengarna lite så jag hade planerat att lägga mer pengar nästa år. Fram till dess behöver jag alltså en kamera som inte är för dyr. Min fråga är duger en 350D

Har väldigt dålig koll på teknik och hoppas på er hjälp.

Patrik

Bild- och kvalitetmässigt är det nog inga problem. Nackdelen är väl att den saknar spotmätning.
En annan aspekt är att 350D är ganska liten, och (iaf. för mig) svår att hålla i. Kan även bli oproportionerligt liten på en sådan stor glugg. Begagnad 20D/30D tror jag man blir mer nöjd med ergonomiskt.
Vilket inte bör bortses från.

Hej

Ja begagnat är förvisso en variant, tänkte inte på det!
Jag har väldigt små händer så storleken har inte så stor betydelse.
Är det vettigt att först satsa på ett bra objektiv före en bättre kamera tycker ni ?

nosferatu skrev:
Bild- och kvalitetmässigt är det nog inga problem. Nackdelen är väl att den saknar spotmätning.
Men den har utsnittsmätning som duger rätt bra som substitut för spotmätning i många fall. Annars är det bekvämast att använda den evaluerande mätningen när man har lärt sig hur den beter sig så att man kan kompensera vid behov. Histogrammet är nog ändå den bästa exponeringsmätaren.
En annan aspekt är att 350D är ganska liten, och (iaf. för mig) svår att hålla i.
Kan lösas genom att montera ett batterigrepp. För en del hjälper det dock inte.
Kan även bli oproportionerligt liten på en sådan stor glugg.
Om det bara är en estetisk fråga så kan man nog bortse från det. En del tror att det bli dålig balans om man har en "för liten" kamera till en stort objektiv, men det är nog mest en vanesak. Låg vikt är alltid bra. Det bli lättare att hålla stadigt.

Kirtap01 skrev:
Är det vettigt att först satsa på ett bra objektiv före en bättre kamera tycker ni ?
Ja, definitivt. Objektivet har mycket större betydelse för bildkvaliteten än vad kamerahuset har. (Och båda dessa är klart underordnade fotografens betydelse.)

PMD skrev:
Ja, definitivt. Objektivet har mycket större betydelse för bildkvaliteten än vad kamerahuset har. (Och båda dessa är klart underordnade fotografens betydelse.)

Ja man får väl hoppas man är en ren naturbegåvning.

Kanske man skulle sattsa på en begagnad 350D först och ett bra objektiv.
Jobbigt med att inte kunna så mycket om det tekniska. Det känns som man gör fel hur man än gör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar