Annons

Inköpa av systemkamera, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

teddy evil

Medlem
Hej!

Nu har jag fått ett sugen efter en ny systemkamera, har tidigare haft canon eos 40d men sålde iväg den pga av att den vart bara liggandes.. Men nu har suget kommit igen!

Gillade min 40d den passade mina händer perfekt, vikt och mått.. Så nu vill ha något liknande igen.
Vad har ni att rekommendera?

/Johnny

Hej!

Nu har jag fått ett sugen efter en ny systemkamera, har tidigare haft canon eos 40d men sålde iväg den pga av att den vart bara liggandes.. Men nu har suget kommit igen!

Gillade min 40d den passade mina händer perfekt, vikt och mått.. Så nu vill ha något liknande igen.
Vad har ni att rekommendera?

/Johnny

Svårt att svara på utan att veta din budget. Annars så är väl 600D, 60D, alt 70D några att kika på om du skall ha Canon. Tänk dock på att 70D fortfarande är i "market skimming" stadiet.

Jag hade ju canon tidigare, så jag håller mej nog till canon igen.
Ja 70d verkar ju riktigt bra, gillar det där med att man kan styra den med suftplatta/luren, någon som har testat det?

Rätta mej om jag har fel nu, men bildstabiliseringen ligger i objektiven?

Budgeten ligger runt 9-10000

Jag hade ju canon tidigare, så jag håller mej nog till canon igen.
Ja 70d verkar ju riktigt bra, gillar det där med att man kan styra den med suftplatta/luren, någon som har testat det?

Rätta mej om jag har fel nu, men bildstabiliseringen ligger i objektiven?

Budgeten ligger runt 9-10000

Ja bildstabiliseringen ligger i objektiven hos Canon. Har du redan objektiv? Endast 70D huset kostar nämligen runt 10000:-.

Budgeten ligger på max 15000kr, vart lite galet skrivet.
Nix har inget objektiv alls.

Jag kan ju bara säga hur jag skulle göra (och som jag också gjort). Jag hade köpt en 600D som du får för under 4000:- (fotokungen.com). Sedan hade jag lagt övriga 11000:- på objektiv beroende på vad du skall fota, tex 40/2.8 STM (alt 50/1.8), 70-200/4L, 85/1.8. Dessa 3 objektiv kostar ca 11-12000:- beroende på kombo. Alternativt någon vidvinkelzoom om du är mer intresserad av vidvinkel. Jag anser att det alltid är "smartare" att lägga ca 75% av pengarna på bra glas och 25% på kamerahus. Det är hur jag skulle göra, du kanske tänker annorlunda. Hoppas det hjälpte något.

Glöm inte 700D och 60D. De finns till hyfsade priser nu. 700D är rappare och har bättre autofokus än 600D. Dessutom har den PDAF på sensorn och touchscreen. 60D har bättre sökare och påminner mer om din gamla 40D i ergonomin.
Som någon påpekade så är fortfarande 70D dyr. Canon balanserar efterfrågan efter tillgången genom att hålla priset uppe.

När det gäller objektiv finns många möjligheter. Mitt tycke och erfarenhet är att man behöver de där korta brännviderna som de typiska normalzoomarna börjar med, alltså från 17,18 mm uppåt. Och en normalzoom är också väldigt flexibel och praktisk att ha på kameran.
Vad man sen kompletterar med är väl beroende av specialintresse.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar