Annons

Inköp av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

angylp

Medlem
Har vid inköp av Canon Digital 300D skaffat mig Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro för att ta närbilder. Jag reser utomlands ganska mycket och är intresserad av att ta bilder på byggnaderna (och ibland behov att zooma in i detaljer) samt möjligtvis landskapsbilder. Vad finns det för tänkbara objektiv som kan rekommenderas ?(budget kring 4000kr och är nybörjare).

Kims förslag kommer du långt med. Samtidigt så är ju frågan vad en byggnad är, eller rättare sagt om det är stora slott som ska avbildas i sin helhet på nära håll eller ett uthus på lantgården.

Att plåta Stockholms slott från Skeppbrokajen intill vattne med 300D och få med båda flyglarna kräver ett 15 mm objektiv av god kvalité som raktecknar. Att på samma slott fotografera den kungliga flaggan på slottets tak kräver sannolikt 200 mm brännvidd.

För att återknyta till Kims förslag så är det en lagom kompromiss med goda optiska egenskaper inom ett använbart brännviddsomfång. Sedan ser du när du plåtat ett tag vilka brännvidder du saknar oftast.

Tack för svar!

Min 300D köpte jag i Singapore. Har ingen erfarenhet av att handla objektiv från nätet men undrar vilka nätbutiker i Sverige som är rekommenderade för att köpa t.ex. det som Kim skrev om ?

Roland Magnusson skrev...

Kims förslag kommer du långt med. Samtidigt så är ju frågan vad en byggnad är, eller rättare sagt om det är stora slott som ska avbildas i sin helhet på nära håll eller ett uthus på lantgården.

Att plåta Stockholms slott från Skeppbrokajen intill vattne med 300D och få med båda flyglarna kräver ett 15 mm objektiv av god kvalité som raktecknar. Att på samma slott fotografera den kungliga flaggan på slottets tak kräver sannolikt 200 mm brännvidd.

För att återknyta till Kims förslag så är det en lagom kompromiss med goda optiska egenskaper inom ett använbart brännviddsomfång. Sedan ser du när du plåtat ett tag vilka brännvidder du saknar oftast.
-------------------------------------------------

- Då får man väl vackert traska över till Skeppsholmen då :)

Johan Ringblom skrev:
...

-------------------------------------------------

- Då får man väl vackert traska över till Skeppsholmen då :)

Precis, du ser det finns lösningar på allt och vintertid finns det is på saltsjön vilket gör det ännu enklare att välja plats. För det man inte har i kameraväskan får man ha i benen.

Re: Tack för svar!

angylp skrev:
Min 300D köpte jag i Singapore. Har ingen erfarenhet av att handla objektiv från nätet men undrar vilka nätbutiker i Sverige som är rekommenderade för att köpa t.ex. det som Kim skrev om ?

Varsågod!

Att handla via internet är som att handfla via telefon med postorderbutiken. Det finns bland länkarna och annoserna till höger fungerande postorderbutiker. Bara jämföra priser och ringa till dem om leveranstider och pressa priserna för att sedan gå till posten och lösa ut paketet. Kolal gärna med den loka kamerahökaren i din by om varan finns och priser. De vet att du har koll på deras konkurenter och de vill ju hellre tjäna en slant än att konkurenten gör det.

Nu har jag några andra kandidater

Nu har jag läst ett antal olika forum kring objektiv och har följande kandidater.. Är det fortfarande Tamron som är bästa köp ? Är samtliga kompatibla med min Canon 300D ?

-Tamron 28-75/2,8 XR Di 4150kr

-Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II till Canon EF 2275kr

-Sigma 24-135mm F2.8-4.5 3850 kr
-Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM 4995kr

-Sigma 55-200/4-5,6 DC 1850kr
-Canon 55-200/4,5-5,6 II USM 2870kr

Re: Nu har jag några andra kandidater

angylp skrev:
Är det fortfarande Tamron som är bästa köp ?
"Bästa köp" beror ju på vad du behöver..men det är iaf det ljusstarkaste och skarpaste objektivet.
Canons 28-135 med IS är oxå skarpt, men ljussvagt.
Behöver du större omfång/mer tele så är det väl "Bästa köp".

angylp skrev:
Är samtliga kompatibla med min Canon 300D ?
Ja.

Jag köpte ett Sigma 28-70mm f/2.8 EX Asp DF till min 300D för två veckor sedan.
Jag är mkt nöjd, fokusmotorn låter lite men det är skarpt och bra för mina behov.
Kostade 3395:- på Scandinavian Photo.
//Daniel

Köpa lens kit begagnad ?

Tack igen för extra kommentarer! Jag tror jag ska gå till någon affär och prova på några av objektiv..

I dpreview förresten fick jag tips om följande :

"I think you may be forgeting the 1.6x crop factor... thus even the widest lens you listed the sigma has a widest equivalent aperature of 38.4mm. You really should have purchased the kit lens if you were on a budget. You can still probably pick one up used for about $80. Otherwise the Canon 17-40mm L ($620) or the Tamron 17-35mm DI ($430) are your next best bets."

Jag köpte ju kameran utan lens kit.. är det någonting att köpa Canon:s 18-55mm begagnad ?

Re: Köpa lens kit begagnad ?

angylp skrev:
Jag köpte ju kameran utan lens kit.. är det någonting att köpa Canon:s 18-55mm begagnad ?
18-55:an är inte särskilt bra...men för sitt pris så.
Annat alternativ är Canons 20-35:a som är ett klart bättre objektiv.
Men har du råd så köp 17-40/4L, den klart bästa vidvinkelzoomen.

Re: canon 18-55mm

angylp skrev:
på vilket sätt är objektivet inte så bra ? för att det är mycket plast ?

Angela, när jag ser dina bryderier så vill jag ge dig ett råd. Köp inte 18-55. Eftersom du redan har 50mm/2.5, som är mycket bra och skarpt, så kommer du att bli besviken på 18-55. Jag köpte det med kameran och sålde det billigt ett par månader senare. Generellt skulle jag inte råda någon att köpa det, om man inte är i ekonomisk nöd och måste ha en vidvikelzoom. Det är inte särskilt skarpt och inte särskilt ljusstarkt. Sen tänkte jag också på att du kanske ska utforska begagnatmarknaden. Har man en begränsad budget så kan man få ihop mycket bättre utrustning om man köper begagnat. Om du känner att du verkligen vill ha en zoom, så kan jag bara hålla med om att Tamron 28-75 är ett mycket bra, och billigt, val. En vidvinkel kanske kan vänta ett tag.

Tack för tips!

Hej igen, nu har jag skickat mail till mina föräldrar i Singapore att hjälpa mig handla Tamron 28-75 trots att jag inte har kunnat prova objektivet på plats (finns ej i någon av de 4 lokala butiker jag besökte). Det ska bli spännade!

vidvinkel...

... Camilla,

Men tyvär så finns det ju inte något bättre alternativ till 300d ifall man är ute efter vidvinkeln... så 18-55mm är ju inte helt fel att behålla/köpa tills det kommer något bättre, eller ???

Men det är ju bara min lilla åsikt.

Re: vidvinkel...

T_M skrev:
... Camilla,

Men tyvär så finns det ju inte något bättre alternativ till 300d ifall man är ute efter vidvinkeln... så 18-55mm är ju inte helt fel att behålla/köpa tills det kommer något bättre, eller ???

Men det är ju bara min lilla åsikt.

Jovisst, om man köpt det med kameran är det ett bra alternativ till billig vidvinkel. Men att ge sig till att köpa det separat... nja, mitt starkaste argument mot det är att det inte passar på andra kamerahus än 300D. Då kan man lika bra satsa på något som man kan behålla om man byter hus, och dessutom kan använda med icke-digitalt om andan faller på.

Själv ogillade jag mitt, tyckte inte det var bra, så det blev ett par fasta vidvinklar inköpta istället.

Okej nu...

kan jag hålla med, att vid köp av en 300d så är 18-55 helt okej till att börja med.
Men ifall man bara har köpt ett hus så skulle jag inte heller rekommendera att köpa 18-55mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar