Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inhandlande av en väska

Produkter
(logga in för att koppla)

Master M6

Aktiv medlem
Jag letar efter en bra butik i stockholmstrakten där det finns ett stort sortiment av kameraväskor. Jag vill kunna testa hur pass min utrustning får plats och om det helt enkelt känns rätt.
 
Foto Video på Herkulesgatan har ganska mycket väskor hängande i butiken. Annars kan ju kanske Scandinavianphoto på norrmälarstrand vara ett alternativ.
 
Väskor är svårt att hitta, helt klart. Tittar man på Internet så finns det hur mycket som helst men de olika butikerna som finns har inte så mycket på lager. Det är ju en viss utrustning man bestämt sig för att få ner och det gör at man måste testa på riktigt, internetköp funkar inte alltid. SJälv är jag på jakt efter en Think Tank urban disguise 30 som jag tror skulle funka, men att titta på en verkar omöjligt. Bor i Norrköping så utbudet av välsorterade fotoaffärer är inte så stort... Har till och med mailat generalagenten, något svar har dock inte kommit än.
Bara att konstatera att Life's a bitch, eller??
 
VIll du få ner all din utrustning i väskan tycker jag verkligen du ska kolla på Cyberphotos väska Icebreaker medium.

Fick hem den igår och den är verkligen helt galet toppklass!

Jag stoppa ner Fuji S5, 17-55 2.8, 70-200 2.8, 60 micro, sb400, Canon 10x42 IS kikare och har precis lagom med plats kvar för lite extrautrustning.
 
ESS skrev:
VIll du få ner all din utrustning i väskan tycker jag verkligen du ska kolla på Cyberphotos väska Icebreaker medium.

Fick hem den igår och den är verkligen helt galet toppklass!

Jag stoppa ner Fuji S5, 17-55 2.8, 70-200 2.8, 60 micro, sb400, Canon 10x42 IS kikare och har precis lagom med plats kvar för lite extrautrustning.
Instämmer helt! Och lyfter du sen ut "kamerainsatsen" så har du en förträfflig "vardagsrygga" till/från jobb, med plats för lunchlåda, regnkläder med mera.
Rekommenderas varmt! Nej, jag får inte betalt för att skriva detta! :)
 
och perfekt storlek för att kunna tas som handbagage och regnskydd som kan vändas utochin och bli silvrigt solskydd och värdertätat blixtlås och ....

^^
 
Nu har ni nästan övertygat mig också !

Jag behöver en rygga som är så stor som möjligt, men samtidigt inte större än att jag får ta med den som handbagage på flyget.
Måste få plats med D300 och tre ganska stora objektiv, blixt laddare mm, men även lite annat krafs som biljetter pass mm.

Blir den största modellen för stor för flyget tror ni ?
 
Men om man redan har en förträfflig rygga från Tamrac som är kanon och vill ha en bra väska som inte ser ut som en fotoväska och som rymmer huset (Nikon D300), 17-55/2,8 och 70-200/2,8 alt SB-800, då verkar Think Tank perfekt. Men var finns den???
 
Gården skrev:
Nu har ni nästan övertygat mig också !

Jag behöver en rygga som är så stor som möjligt, men samtidigt inte större än att jag får ta med den som handbagage på flyget.
Måste få plats med D300 och tre ganska stora objektiv, blixt laddare mm, men även lite annat krafs som biljetter pass mm.

Blir den största modellen för stor för flyget tror ni ?

M-modellen är verkligen överraskande stor om du inte har typ 400 f2.8 eller liknande.

70-200 2.8 går ner hur enkelt som helst även med motljusskyddet monterat och den klarar även en 17" laptop om så önskas.
 
Nej, såna jättegluggar har jag inte. Det blir Nikon 17-55/2,8, micro 105/2,8 samt Sigma 10-20. Och blixten SB800.
Grejen är att jag skulle försöka att även få med en liten DV-kamera, storleksmässigt som ett större DSLR-hus. Ivärsta fall får jag väl lämna den hemma.
Frågan är om den största ryggan funkar som handbagage.
 
Jag kör med en KATA R103 som ha plats för hus m batterigrepp, 3 objektiv samt blixt mm. Sedan får du även med dig en laptop.
Regnskydd ingår och div bag`s för att stuva undan kablar mm...
Till det så har jag även valt en Slingshot mod: T212 som kan conectas med ryggan.

Med T212 har jag andvänt när jag åkerutomlands och kör scooter. eller går på en smidig promenad hemma.

Jag är skit nöjd... Kata gör grymma saker när det kommer till ergonomi...

http://www.kata-bags.com/NewBc/Index.asp?Bc=2&DealerField=

Mvh
MaxG
 
Icebreaker M verkar grym! Har tittat på den innan och den är en av de jag är intresserad av. Dock vill jag klämma och känna lite och testa.

Kata verkar vara ett grymt märken men lite för "fin" på utsidan då det ger mer uppmärksamhet än jag vill ha när jag transporterar min utrustning.

Sakerna jag ska ha ner är:
D200
Nikon 12-24 f4
Nikon 28-70 f2,8
Nikon 70-200 f2,8 VR
SB-800
Backup hårddisk
Olika filter (Pol filter etc.)
Minneskort


Jag vill kunna använda den till vardags men även till min stora resa till sydafrika, alltså ska väskan vara ett bra skydd för "hårda" åkturer.
 
Master M6 skrev:
Icebreaker M verkar grym! Har tittat på den innan och den är en av de jag är intresserad av. Dock vill jag klämma och känna lite och testa.

Kata verkar vara ett grymt märken men lite för "fin" på utsidan då det ger mer uppmärksamhet än jag vill ha när jag transporterar min utrustning.

Sakerna jag ska ha ner är:
D200
Nikon 12-24 f4
Nikon 28-70 f2,8
Nikon 70-200 f2,8 VR
SB-800
Backup hårddisk
Olika filter (Pol filter etc.)
Minneskort


Jag vill kunna använda den till vardags men även till min stora resa till sydafrika, alltså ska väskan vara ett bra skydd för "hårda" åkturer.

Köp den osedd och skicka tillbaka den om du inte är nöjd. Finns inte i butik vad jag vet.
 
Think Tank

Mikke Sandberg skrev:
Väskor är svårt att hitta, helt klart. Tittar man på Internet så finns det hur mycket som helst men de olika butikerna som finns har inte så mycket på lager. Det är ju en viss utrustning man bestämt sig för att få ner och det gör at man måste testa på riktigt, internetköp funkar inte alltid. SJälv är jag på jakt efter en Think Tank urban disguise 30 som jag tror skulle funka, men att titta på en verkar omöjligt. Bor i Norrköping så utbudet av välsorterade fotoaffärer är inte så stort... Har till och med mailat generalagenten, något svar har dock inte kommit än.
Bara att konstatera att Life's a bitch, eller??

Think Tank Urban Disguise finns på Kameradoktorn på Birgr Jarlsgatan.
 
LowePro Professional Compact AW verkar grym.. men kostar endel... Suck pengar pengar ;)

Har någon här testat den? Eller hört något om den?
 
Handbagageryggsäck?

Gården skrev:
Jag behöver en rygga som är så stor som möjligt, men samtidigt inte större än att jag får ta med den som handbagage på flyget.
Måste få plats med D300 och tre ganska stora objektiv, blixt laddare mm, men även lite annat krafs som biljetter pass mm.

Blir den största modellen för stor för flyget tror ni ?
Den största modellen (L) verkar vara bara några centimeter mindre än ThinkTank Photos Airport Addicted (den ser lite grann ut som en kopia också...), som är något av det största som är tillåtet som handbagage hos "de flesta" flygbolagen.

Notera att tom-vikten på dessa stora ryggsäckar är mellan 2,9 (Icebreaker) till 3,6 kg (Airport Addicted), vilket starkt begränsar vad i utrustningsväg man kan stoppa i dem när man ska ha dem som handbagage.

Annars rekommenderar jag Airport Addicted; mycket genomtänkt, håller formen utan att säcka när man lastar i många kilon och med enormt hög kvalite.
Den kostar tyvärr mer än dubbelt så mycket som Icebreakern.
 
Om man är ute efter bra väska som funkar som handbagage på flyget kan jag verkligen rekommendera LowePro Rover AW Plus. Förutom att den sväljer en massa kamerautrustning i det vadderade nedre facket (tror att både Hasse och Martin skulle få ned sina prylar) så finns det ett rejält övre fack för allt sånt man vill ha tillgängligt t ex under en lång flygresa: tröja, böcker, nåt att äta osv. Och givetvis små specialfack för biljetter, minneskor osv.

Bärsystemet är helt suveränt och går enkelt att justera i längd så att det passar olika långa personer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.