Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen idé att vänta på att A700 faller mer i pris?

Produkter
(logga in för att koppla)
A700 tillsammans med Tamron 17-50/2,8 är en riktigt bra kombo. Grattis till ett mycket bra köp och suveränt pris.
 
Inte min kamera

Med höga förväntningar på A700 stegade jag in på Media Markt i Högsbo. Alla 3 alternativen fanns där:
Panasonic G1: oj vilken sökare!!!
Nikon D90: BMW-känsla fullt ut
Sony A700: tyvärr för stor och kantig för mina små händer. Det blev lite av en antiklimax det första mötet med A700.
Kvarstår D90 och G1. Tyvärr har G1 bara 28-90 (35 mm). Hade det funnits en 28-150 hade nog valet falli på denna. Men D90+18-105 är utan tvekan en härlig kombination.
 
Tja. En kamera man skall hänga på större ofta tyngre optiker på bör vara större/tyngre för att man skall få bra grepp samt balans med enhandsfotande. Så oftast den kameran som känns lättast samt är mindre blir med dessa tyngre optiker "obalans" i därför man inte får rejält tag i kameran.

Många som "tror" klämma innebär att känna vilken kamera som känns lättast med dom vanliga små lätta optikerna har nog missförstått vad det är man "letar" efter ifråga om "klämma"...

Och enhandsfotande innebär att hålla kameran med en hand samtidigt man skymmer inkommande ljus med den andra handen. Och med den enda handen man håller kameran med skall man även trycka av...

Då blir för dom flesta lättare små grepp svåra att hålla i.. Och det är där A700án får oftast omdömme "bra grepp" därför den är välbalanserad... Samt har bra kantigt grepp som gör den sitter i handen...


Jag för min den skulle vilja ha batterigrepp till min A700 för att få ännu stabilare högre grepp till och med...

Men sätter jag på ett sådant och sedan klämmer med två händer lär jag nog tycka att med två händer på kameran så är alla mindre modeller smidigare.. Medans hänger jag på mitt Sigma 400 mm eller mitt Big Beercan 75-300 så kommer jag le hela dagen över det större greppet...

Fast skall man aldrig hänga på tyngre ofta större optiker så spelar det ju givetvis ingen roll.. ;-))

två kameramodeller jag gillar greppet på är Canon 5D samt 5D II.. Dom har storleken som passar direkt för större optiker utan batterigrepp därför husen är stora.Men inte ändå fullstora... Medans dom är lite klumpigare givetvis då tex ett fast litet objektiv sitter på huset..

Så det är lite att välja vilket som blir viktigast för en själv ihop med dom saker man tror sig framöver kommer införskaffas...Så skall du inte ha större optiker spelar det väl i stort ingen roll jur storleken är på kamerahuset..

Mvh
Tobbe.
 
Min A700 är väldigt välbalanserad med cz135,batterigrepp och 2 batterier, men enhandsfoto är inget man håller på med någon längre tid.
Det blir ju en skvätt över 2 kilo.
 
Nä man tar ju bilden.. Sedan eee de bra me det.... Men det gäller ju att man skall klara det också samt få fingret på avtryckaren.. Då gäller det man har grepp och inte bara klämt och tycker..

""Finfint. Denna vägde lite och satt fint i mina två händer"..
;-))

Jag anser man talar om detta aldeles för sällan fast alla ju vet man fotar rätt ofta med handen vinglande där framme för skyla den elaka solen glittret starka ljuset från den ljusa himlen osv som vill skapa elakheter i optiken så bilden blir ful...

För jag anser det är ofta ofta så att man måste fota med en hand.. Och lika ofta ändå man glömmer bort det och sedan ser att man bore ha gjort det..

jaja.. Ville bara att han som var och kollade har med detta i sina tankar också och inte bara kläma med två händer o så va de bra me det..
 
Josef (Fesse), har du fått kameran än?
Hur lång var leveranstiden?
Vad blev kostnaden totalt?
Garantier?
:)

Blir exakt samma köp för mig, förhoppningsvis inom de närmaste veckorna!
 
Jag har tyvärr inte fått den ännu. Hoppas att den kommer på måndag, läste lite i en annan tråd om WE och där stod det att det var lite drygt en veckas leveranstid.
Priset blev 6800 plus frakt. Frakten är 35 pund så ca 400:- Jag fick betala exakt 12 kronor för pundet med bankens avgifter och allt.

Garantier ska väl vara samma som i Sverige vad jag har förstått det så det ska inte vara någon skillnad.

Jag beställde även en lite samsung-kompakt. Den kostar ca 800kr på WE och på Mediamarkt tog dom 1300 så det var ganska stor skillnad med.
 
skulle bara säga att jag fått den idag i alla fall. oj vilken trevlig kamera. fokuserar väldigt mycket fortare och bättre än min gamla 5D Även exponeringen är ju mycket bättre än den gamla som var lite av ett lotteri... får nog bli en rejäl foto-promenad imorgon...
 
Grattis till din kamera..!!...

Har idag lånat dotterns Sony A100 då min A700 är på service samt koll .. Så jag lånade som sagt dotterns A100 och fotat lite med då minsta spelade konsert för första gången med tvärflöjt inför publik..... Och det är en fin kamera A100. Men rackarns vikken skillnad på "svaret" det är mellan A100 och A700... A700 formligen spritter till av kraft då den tar bilden. A100 käns långsam samt trög . Men tog rätt fina bilder ändå måste erkännas...Så där finner jag inget att klaga på...

Men A700 märks verkligen att det är en annan kamera...En fin sådan... ;-))
 
Senast ändrad:
Jag svarade bara på ursprungsfrågan där en A900 kostade 9200 kr. Köper man huset idag hos cyberphoto får man faktiskt betala mer och inte mindre (angående frågan om man kunde köpa den för 8000kr)
 
Jag svarade bara på ursprungsfrågan där en A900 kostade 9200 kr. Köper man huset idag hos cyberphoto får man faktiskt betala mer och inte mindre (angående frågan om man kunde köpa den för 8000kr)

Nu förstår inte jag Jeppe...

Om Dialect tar 15 530:- för en A700
Har A700 stigit eller sjunkit i pris, sedan frågan ställdes?
Prisjakt


Michael -Väljer butik med omsorg -
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.