Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen efterföljare till A6000/Nex-7 i år

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm... höjdarna på Sony verkar fatta affärsbeslut grundat på dagsformen.

Om man får tro ryktena är ju både a99II och a6xxx färdiga att lanseras men skjuts upp månad efter månad.

Orsaken är väl delvis positiv, eftersom de tydligen vill använda sin kapacitet till den stora efterfrågan på a7RII.

Åtminstone inte om man ska tro ryktena: http://www.sonyalpharumors.com/sr4-a6xxx-announcement-again-delayed-til-february-2016/

Förhoppningsvis innebär detta att den kamera som väl släpps är riktigt bra och säkert nästan färdig :)

Tyvärr afe, att Axxxx eventuellt skulle göra dig rimligt nöjd för dina behov, så kommer den inte på något vis att falla många andra i smaken, så det är så bra ordnat i dag att man kan välja bland så många andra bra kameror. Fuji Xpro2 kommer nog nästa år med sin fullständiga objektivpark, där man kan se fram i mot mängder av FW som trimmar den för flera år framåt, jag tror den kommer att övertrumfa Axxxx på många sätt.

Sony kan inte mera än någon annan tillverkare och kanske aldrig kommer att bli så bra som många andra märken där ute, Dom försöker väl på sitt vis att knåpa i hop några bra modeller, men alla kan inte lyckas. C/N är nog det tryggaste och säkraste valet för dom flesta, där kan alla hitta den kamera modell som man önskar.

Ja det sägs att så kan vara fallet, Xpro2 och Axxxx kanske får samma sensor, vet inte hur det blir med vissa rykten och hur sanna dom är, Fuji har på något sätt halkat in allt oftare i Sonytrådar, lätt att tolka som en referenskamera som Sony borde härma, ofta gäller det Fujis generösa utdelningar av FW, och deras fina objektiv, dom har nog varit lite kvickare än Sony med att få tillgång till flera alternativ.

Fuji är duktiga och jämförs väl betydligt oftare med Sonykameror än med andra inom C/N som exempel, det Fuji kan borde väl också Sony kunna, C/N kan redan det mesta så det är nog inte så konstigt att dom lämnas utanför sådana triviala dispyter.

//Bengt.

Va, diskerar vi varunamn?

Ok, vad skulle Fuji vara utan Sonys sensorer? Och har inte Sony också objektiv? Typ de bästa som man kan mäta?

Nä, det här leder ingen vart, att ta upp Fuji i en tråd som handlar om Sony.

Nja.... nu svarade jag afe, och eftersom A7RII tråden är rätt så livlig, med ofta kommentarer om Fujis trivsamma sätt att leverera FW, och att deras objektivarsenal anses bättre än Sonys, nämns faktiskt rätt så frekvent i dom flesta Sony-trådar. Fast här i en A6xxx tråd så passar väl Fuji bättre än i en tråd med A7RII som är en FF-kamera.

Jag kommer inte att dra upp Fuji något mera i denna tråd, jag ber om ursäkt för det. annars är det inte ovanligt att vissa jämförelser mellan konkurrenter oundvikligen kommer upp, A6000 har väl jämförts med mesta som fins i kameraväg inte minst på You Tube.

//Bengt.

Va, diskerar vi varunamn?

Ok, vad skulle Fuji vara utan Sonys sensorer? Och har inte Sony också objektiv? Typ de bästa som man kan mäta?

Nä, det här leder ingen vart, att ta upp Fuji i en tråd som handlar om Sony.

Jag ber om ursäkt för det, jag stökar till det i onödan, så påverkad av allt som skrivs i A7RII-tråden, där flera önskar att Sony borde vara lika generösa med FW som Fuji är mot sina kunder.

Kommande A7000 eller vad det blir för namn kanske är bra att det tar något halvår till, var det inte lite problem med överhettning och 4K.

Jag tycker min A6000 är en mycket bra kamera, och en efterföljare med framför allt sensorstabilisering skulle jag nästan säkert slå till på.

Jag tycker också att Fuji är bättre på att leverera firmwareuppdateringar och har ett roligare objektivutbud än Sony, men det räcker inte för att jag skulle välja Fujis kameror. Vad detta har med den här tråden att göra har jag dock inte en aning om!

Äh, alla gnäller om allt. Visst updaterar jag mina Sony-kameror med ny FW när det kommer. Men det gör ingen skillnad.

Bildmässigt finns det inget som slår Sony för tillfället och deras ergonomi råkar passa mig som hand i handske.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar