Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen AF med Canon 5D mk3 F:8

Produkter
(logga in för att koppla)
Här har jag publicerat bilder från mina tester. Handhållet med Sigma 120-300/2.8 OS HSM + Sigma 1.4x + Sigma 2x, samt Canon 70-200/2.8L IS II USM + Sigma 1.4x + Sigma 2x:

http://www.fotosidan.se/blogs/jeroen/test-med-stackade-telekonverters.htm

Undrar bara varför AF inte fungerar. Canon har säkert byggt in nåt mjukvaruskit som gör att det endast fungerar med Canons extendrar...

När du tar sådana närbilder så ser det ju bra ut förstås, har du inga exempel med längre avstånd? Det är ju då kvalitetsförsämringen visar sig

När du tar sådana närbilder så ser det ju bra ut förstås, har du inga exempel med längre avstånd? Det är ju då kvalitetsförsämringen visar sig

Nej, tog inga såna, för man kommer ändå inte att använda såna bilder på (för) långt avstånd. Då blir det mer tekniknörderi i mina ögon. Jag vill prova sånt som jag faktiskt kommer att nyttja i verkligheten.
Här var det kanske 20-30m till objekten.

Nej, tog inga såna, för man kommer ändå inte att använda såna bilder på (för) långt avstånd. Då blir det mer tekniknörderi i mina ögon. Jag vill prova sånt som jag faktiskt kommer att nyttja i verkligheten.
Här var det kanske 20-30m till objekten.

Jag tycker tvärtom, det är enbart på långa avstånd jag skulle behöva stacka konvertrar, antingen för att komma nära eller för att trycka ihop perspektivet för att uppnå effekter. Är saker nära är det bättre att beskära i datorn än att ta kvalitetsförsämringen med stackade konvertrar. Förstår faktiskt inte poängen med att göra det för de bilder du hade i länken. Men men, vi är olika.

Jag kommer hellre närmre på lite kortare avstånd och kan behålla pixlarna i bilden. På flera hundra meters håll försämras kvaliteten för mycket för mig oavsett om man beskär och förlorar pixlar eller stackar konvertrar.
Som sagt vi är olika. Men båda sätten är ju användbara.

Jag kan även tänka mig att objektivet behöver mikrojusteras vid användning av extenders.

Tack. Intressant.
Tyckte däremot att 1.4x och uppskalat såg bäst ut i ditt test.

Undrar om det är någon bildkvalitetsskillnad mellan Canon 1.4x + 2x vs Kenko 3x.

Tryckte du på bilderna så de öppnas? Wordpress komprimerar dom i bloggen.
Detaljerna finns inte i 1.4X som med båda konverterande tillsammans.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar