Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ingen AF med Canon 5D mk3 F:8
- Trådstartare Rommel
- Start datum
flossy666
Aktiv medlem
Med EF 70-200/2.8II tillsammans med Sigma 1.4X och 2X.
Trist!
Tråkigt. Hur är skärpan något steg från full med respektive?
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Mitt EF 400/5.6L funkar kalas med Sigma 1,4x, och gamla 300/4L utan IS perfekt med Sigma 2x med nya uppdateringen, ganska snabb af oxå. Konstigt. Knappt märkbar kvalitetsförsämring, jättenöjd. Kör Sigmaadaptrarna för att de ger snabbare af när jag använder mitt Sigma 300/2.8 DG, men tycker de är väl så bra som senaste Canonadaptrarna, i vart fall 2x III som jag hade. Och det gäller även när jag kör med Canonoptiker, typ 200/2.8L.
Scratchen
Aktiv medlem
Med EF 70-200/2.8II tillsammans med Sigma 1.4X och 2X.
Trist!
Hade du endast mittpunkten aktiverad?
Rommel
Avslutat medlemskap
Hade du endast mittpunkten aktiverad?
Provat alla kombos. Klarar bara inte av det. Inte heller med deras 70/2.8 macro
Scratchen
Aktiv medlem
Provat alla kombos. Klarar bara inte av det. Inte heller med deras 70/2.8 macro
Tråkigt. Av ren nyfikenhet, hur stackade du konverterna? Tunn mellanring?
Jag har en 12mm mellanring, båda konverterna och en 1Dmk4, undrar om den klarar det...
Ska nog prova med min 70-200L IS II!
Rommel
Avslutat medlemskap
Det är inga mellanringar. Det är 1.4X och 2X konverrters/extenders. Man måste ha 1.4X närmst kameran annars funkar det inte.
Kan det vara så att jag har för lite ljus? Försökt utomhus vid 6 tiden även där solen fortfarande lös. Men kameran ville ändå ha ISO runt 1000. Kan det vara så att det "bara" fungerar på dagtid? Får testa imorgon.
Det är alltså inga problem med var för sig. 2X känns slöare, men helt ok.
/Stefan
Kan det vara så att jag har för lite ljus? Försökt utomhus vid 6 tiden även där solen fortfarande lös. Men kameran ville ändå ha ISO runt 1000. Kan det vara så att det "bara" fungerar på dagtid? Får testa imorgon.
/Stefan
Scratchen
Aktiv medlem
Ok, trodde att linserna krockade och att man därför var tvungen att distansera med en mellanring.Det är inga mellanringar. Det är 1.4X och 2X konverrters/extenders. Man måste ha 1.4X närmst kameran annars funkar det inte.
Kan det vara så att jag har för lite ljust? Försökt utomhus vid 6 tiden även där solen fortfarande lös. Men kameran ville ändå ha ISO runt 1000. Kan det vara så att det "bara" fungerar på dagtid? Får testa imorgon.
/Stefan
Rommel
Avslutat medlemskap
Ok, trodde att linserna krockade och att man därför var tvungen att distansera med en mellanring.
Nej. Men sätter du 2X först så krockar 1.4X. Testade även dom på mina F:1,4 objektiv. Men fokuseringen sker genom att bakre linsen rör sig så då krockar de också. Så Det verkar bara passa på mitt makro och mitt tele. Men det gör inget för det är avsedd för dom. Det gör egentligen heller inte att jag inte har AF på F:8 med konverters, hade bvarit skoj dock att ta tele med så lång räckbidd utan att bli bankrupt. Kombon är till för bl.a. fototografer nattfoton med månen inblandad. Nattfoto på det viset så fokuserar jag näst intill alltid manuelt ändå.
/Stefan
apersson850
Aktiv medlem
Ska man ha fokus på månen är det inte speciellt svårt att gissa vilket avstånd man ska ställa in på heller.
Scratchen
Aktiv medlem
Provade precis stacka mina konvertrar tillsammans med Sigma 120-300/2.8 OS HSM på min 1dmk4.
Den kameran ska ju klara AF på f/8, men icke med den här kombinationen iaf. Provade ute i dagsljus. Kanske funkar det bara med Canon-extenders?
Ska prova stacka konvertrarna med min Canon 70-200/2.8L IS II också..
Den kameran ska ju klara AF på f/8, men icke med den här kombinationen iaf. Provade ute i dagsljus. Kanske funkar det bara med Canon-extenders?
Ska prova stacka konvertrarna med min Canon 70-200/2.8L IS II också..
Rommel
Avslutat medlemskap
Provade precis med min 70-200/2.8L IS II, tillsammans med Sigmas 1.4x och 2x. Ingen AF!
Det är MF som gäller, men bildkvaliteten är strålande med både Canon-zoomen och Sigma-zoomen. Återkommer med testbilder!
Instämmer helt det lilla jag hann testa från bilen igår. Sett mina handhållna bildtester? http://fotointresse.se/index.php?/topic/12890-extrem-extenderanvändning/
Scratchen
Aktiv medlem
Instämmer helt det lilla jag hann testa från bilen igår. Sett mina handhållna bildtester? http://fotointresse.se/index.php?/topic/12890-extrem-extenderanvändning/
Japp, imponerande!
Scratchen
Aktiv medlem
Här har jag publicerat bilder från mina tester. Handhållet med Sigma 120-300/2.8 OS HSM + Sigma 1.4x + Sigma 2x, samt Canon 70-200/2.8L IS II USM + Sigma 1.4x + Sigma 2x:
http://www.fotosidan.se/blogs/jeroen/test-med-stackade-telekonverters.htm
Undrar bara varför AF inte fungerar. Canon har säkert byggt in nåt mjukvaruskit som gör att det endast fungerar med Canons extendrar...
http://www.fotosidan.se/blogs/jeroen/test-med-stackade-telekonverters.htm
Undrar bara varför AF inte fungerar. Canon har säkert byggt in nåt mjukvaruskit som gör att det endast fungerar med Canons extendrar...
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Prövade precis Sigma 300/2.8 DG med Sigmas 1,4x och 2x, 840mm blir det. AF funkar! Hurra. Dessvärre blir bildkvaliteten sådär, men det hackar lite, känns inte tryggt, men som sagt, det funkar.
Scratchen
Aktiv medlem
Prövade precis Sigma 300/2.8 DG med Sigmas 1,4x och 2x, 840mm blir det. AF funkar! Hurra. Dessvärre blir bildkvaliteten sådär,
Hmm VARFÖR funkar det inte på min 1d4 då? Tog ute i dagsljus t.o.m..
Rommel
Avslutat medlemskap
Prövade precis Sigma 300/2.8 DG med Sigmas 1,4x och 2x, 840mm blir det. AF funkar! Hurra. Dessvärre blir bildkvaliteten sådär,
Lyckost! Funkar inte på deras 70/2.8 macro heller.
Edit: det är deras senaste extenders du använder väl?