Annons

ingångslön för multijournalister?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror naturligtvis väldigt mycket på vilken ort och vilken tidning det är frågan om. Ca 20´-23´, skulle jag tro. Det var sju år sedan jag lämnade den branschen.

He he, ja med den lönen hade jag ju som utbildad stannat kvar ett tag till och inte börjat plugga.

Äsch, får skylla på flytten nyligen att jag inte hittar kollektivavtalet för journalister. Men jag skulle tippa att det ligger runt 17 000, eller kanske något lägre.

Hej

Naturligtvis olika för var man jobbar, men denna artikel kanske kan ge en vink. Observera "ladda ner" till höger..

Hade
lasse

Finns det verkligen ngt som heter multijournalist ?

Menas frilansande ? eller pratar vi om "reporter" på mindre ortstidning som pysslar med allt och inget spec i tidningen ?

Har svårt att tro att det ligger över 20 000/mån. Jag gissar på runt 15 000/mån före skatt, max.

MVH Niclas,

förslag

Vill du veta ingångslönen föreslår jag att du ringer SJF (journalistförbundet) på 08-6137500

mitt förslag är att du lyssnar av vad dom föreslår för minmilön utifrån det uppdrag du har. Där det finnns en del olika parametrar som kan påverka lönen: ensamredaktion, egen bil, beredskap, annat jobb tex att ansvar för dom lokaler du ska vara i osv.

När du vet vad förbundet anser, så förhandlar du din lön, många mediaföretag har individuell lönesättning. Det kan löna sig i många
fall - att själ förhandla alltså...

Kijana skrev:
Äsch, får skylla på flytten nyligen att jag inte hittar kollektivavtalet för journalister. Men jag skulle tippa att det ligger runt 17 000, eller kanske något lägre.

Nu har jag rotat fram kollektivavtalet och hittat följande: För nuvarande avtalsår som inleddes 1 april (jodå!) så är lägsta lön 19 198 kronor för medarbetare som har examen om 120 poäng från högskola. För övriga gäller 17 456 kronor.

Här inser man ju att 20 000/mån inte är så otroligt hög lön.. inser ju också hur lite pengar man (jag) egentligen tjänar..

Hehe.. ojojojojoj!!!

MVH Niclas,

Beror ju delvis på var i landet man befinner sig. Men Kenneth's uppgift på 17500:- för en outbildad låter rimligt. Något högre i Stockholmsregionen, får man förmoda, om det nu inte är så att det just i Stockholmsregionen är den lönen och något lägre i övriga Sverige.

17500 är en outbildad fotofrag/journalist tycker jag låter mycket, åtmindstånde som ingångslön.
Det är många i landet som jobbat 20-30år som inte har bättre betalt. Det är inte lika många men ändå en hel del som har akademisk utbildning som får mindre än 20' som ingångslön, och det i tjänste/tillverknings industri som är i tillväxt.

Jeppe skrev:
Beror ju delvis på var i landet man befinner sig. Men Kenneth's uppgift på 17500:- för en outbildad låter rimligt.

Beror ju på hur man ser det. Inom den kateogorin "outbildade" ryms även ett stort antal journalister som skaffat sig utbildning på folkhögskola. Jag är en av dem, och jag känner mig definitivt inte outbildad efter två år och inkluderande tre månaders praktik.
Dock har jag för mig att det finns en lönenivå till, lägre förstås, för dem som inte ens har journalist- eller medieutbildning av något slag. Kunde dock inte hitta denna i kollektivavtalet mellan SJF och Tidningsutgivarna.

Något högre i Stockholmsregionen, får man förmoda, om det nu inte är så att det just i Stockholmsregionen är den lönen och något lägre i övriga Sverige.

Nej, i huvudstan är väl lönerna högre än landet i övrigt, enligt vad jag kommer ihåg från Journalistens årliga lönejämförelse. Låglönebältet ligger i Småland, med Herencokoncernen (Jönköpings-Posten, Smålands-Tidningen och Värnamo Nyheter) som fast ankare.
För något år sen framkom att en anställd på VN efter 20 år inte hade särskilt högre lön än cirka 17 000 i månaden... Om det är sånt som är löneglidning så är det ordentligt bakhalt.

Jag ansokte att bli medlem i Journalistforbundet men blev nekad. Ar nu med i Akademikernas.Fick till svar att jag inte raknas in pga de ansag jag hade annan inriktning an journalistik.

Jag ansvarar for allt innehall for foretagets reseguider (PDF-format). Jag letar frilansare & bygger upp ett internationellt journalistiskt natverk, delar ut uppdragen till frilansarna, korrar, redigerar, skriver sjalv, gor bildresearch, ser till att journalisternas loner gar till ekonomiavdelningen, skickar texter for oversattning & bestaller kartor for guiderna.

Kanner mig som redaktor/researcher/bildrebearcher/redigerare/korrare/redaktionsassistent/skribent etc i en. Har upp till en magisterexamen & varierande praktik i bagaget. Undrar lite vad Journalistforbundet skulle tycka min lon borde vara pa...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar