Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Infrarött

Produkter
(logga in för att koppla)

jerry sjödin

Aktiv medlem
Har en fråga om om fotografering med infrarött filter. Jag har inte lyckats hitta något diskusion om mitt problem. När jag tar ir bilder med min kamera (Canon 350D+18-55 lins) så får jag en ljusare ring i mitten på unigfär hälften av bilderna och jag kan inte komma på av det är som gör att det blir så. Skulle uppskatta ideér på vad det kan bero på


MVH Jerry
 
Får du bara ringen på hälften av bilderna???

Jag har tex testat med ef 50/1.4 och där får jag ringen på alla bilder.

ef50/1.8 eller ef100/2.8 fungerar däremot mycket bättre och får aldrig ringen.

Kan du se på exif informationen vilken brännvid du använt på de olika bilderna? Kan kanske skilja på hur linserna ligger i objektivet som gör det...?

-Patrik
 
En teori är att det är antireflexbehandlingen som orsakar det. Det finns listor på nätet om vilka objektiv som är kassa för IR. Kitobjektivet är inte med i den listan jag läste sist, men det är andra som också haft problem med det. Min 50/1.8 II funkar bra, men 17-40/4 ger ring.

Sök här på FS och på google.
 
Av ren nyfikenhet: skulle man kunna få se ett exempel på denna ring?

Patrik, blev efter din artikel nyfiken på att nån gång i framtiden testa IR-fotografering, men jag vet inte. Efter vad som skrivits här får jag intrycket att det hela står och faller med att man använder rätt objektiv. För egen del skulle det alltså vara kört att införskaffa ett filter till 50/1.4 eller 17-40/4.
 
Exempel

Mitt i bilden, bland de mörkare träden finns en ljusare fläck. Den var mycket ljusare från början men jag tonade ner den lite.

Om ni undrar varför det är så kraftig vinjettering, så är det pga att filtret är 52mm och objektivet 77mm i diameter. Brännvidden är ca 35mm.
 
Exempel bild kommer!

Vart tvungen att åka iväg en sväng men så fort jag kommer hem (vid tre tiden) så ska jag lägga upp en bild. Det verkar som om det är flera än jag som har det här problemet. Verkar som om det kan vara linsen som är boven får prova med en av dom andra linserna framöver.

MVH Jerry
 
Bild exempel

Här är ett exempel på hur det blir.
Har beskurit den endel. Det ljusare partiet är i mitten på orginalet
 

Bilagor

  • stickan.jpg
    stickan.jpg
    65.9 KB · Visningar: 651
Senast ändrad:
Antireflexbehandling

Antireflexbehandling är helt klart boven i dramat. Tyvärr kort minne så glömt fotografens namn men läste en artikel av honom. Han tog i stort sett bara ir-bilder. Han hade köpt gamla sortens objektiv utan antireflexbehandling, till och med så att han använde något medel för att rengöra objektivet helt och ta bort eventuell antireflexegenskaper.

Han hade en långt utlägg med om att han fick bäst resultat med analoga kameror och att resutlatet skiljde väldigt mycket för digitala system kameror pågrund av hur kamerorna var uppbyggda.

Själv har jag användt nikcolors plugin program för photoshop där man kan lägga på ett filter i efter hand för att göra om bilden till ir.

Tycker dock vanliga ir bilder har bäst resultat, Nu blir dock ir - foton inge vidare bra med digital kameran jag har så får bli photoshop varianten.
 
antireflexbehandling

Okej men om det beror på antireflexbehandling borde inte alla bilder få en ljusare punkt i mitten då?
 
Frän bild, Jerry, men visst stör den ljusa punkten ordentligt. Samma sak på Jonnes bild. Svårt att bortse från. Tråkigt att det ska bli så. Kan ju inte påstå att jag har lust att skaffa ytterligare ett objektiv enkom för att testa IR så då avhåller jag mig nog.
 
lastrand skrev:
Av ren nyfikenhet: skulle man kunna få se ett exempel på denna ring?

Patrik, blev efter din artikel nyfiken på att nån gång i framtiden testa IR-fotografering, men jag vet inte. Efter vad som skrivits här får jag intrycket att det hela står och faller med att man använder rätt objektiv. För egen del skulle det alltså vara kört att införskaffa ett filter till 50/1.4 eller 17-40/4.

Canon EF 17-40 mm f/4 L ser ut att funka bra med andra ord.


-Patrik
 
Tack!

Tack Leif.

Får bli en step-up ring så jag kan sätta filtret på ett av mina andra objektiv.
Enligt lista som du länkade till Patrik så blir det hot spot med mitt canon objektiv så som jag sa en step-up ring ska köpas imorron 8P
 
Senast ändrad:
Hrrmmm, då vet man inte riktigt vad man ska tro: norska listan säger att 17-40/4L är lämplig, men det verkar inte som om Jonne delar den uppfattningen. Vad säger du, Jonne?
 
Sådär.

EOS 5D, EF 17-40/4L USM @ 40mm ger i alla fall ingen hotspot :D

Bilden inte den bästa men visar vad jag hoppades ;)
 

Bilagor

  • ir17-40.jpg
    ir17-40.jpg
    66.7 KB · Visningar: 284
Tack för snabbtestet! Ska se om jag möjligtvis kan få låna ett filter bara för att vara på säkra sidan innan ett eventuellt köp.
 
Jo, jag får en tydlig hot spot med min 5D och 17-40. Lite svagare kanske än vad Jerrys, men den finns där.
 
Märkligt att jag inte fick det.

Jag körde i 40 läget. SKa testa på på andra längder också för att vara på säkra sidan.

-Patrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.