Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Infrarött

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle helt enkelt tro att det beror på under vilka förhållanden du fotograferat hur mycket soljus som direkt träffat ditt objektiv och hur objektivet riktats mot solen. Därav ibland en ljus fläck på bilderna och ibland inte.

När man fotar mot solen utan ir filter och får solkatter i bilden kan det förstärkas av smuts på linsen. Antar att det blir likadannt med ir filtret på.

Olika digital kameror har olika slags filter i kameran. Dom som har råd kan modifera kameran och plocka bort kamerans ir- filter.
För ett bättre resultat.

Så att bara säga att resultatet beror på objektivet är lite fel.

http://kamerabild.mkf.se/ArticlePages/200605/08/20060508105103_ADF407/20060508105103_ADF407.dbp.asp

Artikel i tidningen kamera och bild samt bildexemepel.
 
Är sugen på att testa IR-foto och undrar om någon vet om det blir bra resultat med en Sigma 18/200 till en Canon 300D eller får man störningarna i bilderna med det objektivet?

Ska ett IR-filter till min Canon 100/2.8 Macro och den har jag sett ska vara ok men vill kanske också ha det till min Sigma.
 
De tester jag gjort med 350d visar att den inte alls är lämplig för IR. Blir mycket bättre t o m att fejka IR i Photoshop.

Olympus C-2000 lär vara en av de bästa icke-modifierade kamerorna för IR ( fast bara 2 mp eller så ).
 
Jag har gjort några tafatta försök med ett IR-filter till min 350D och det blir inte bra. Någon som har några tips på hur man kan få samma slags resultat i Photoshop?
 
Sans skrev:
Jag har gjort några tafatta försök med ett IR-filter till min 350D och det blir inte bra. Någon som har några tips på hur man kan få samma slags resultat i Photoshop?

IR-filter ger mycket bättre resultat. Bilderna är svintråkiga direkt ur kameran, så det krävs lite mixtrande med färgerna eller snygg sv/v konvertering. Ändå blir det tio gånger mer övertygande än PS varianterna.
 
Det som brukar saknas i photoshop IR är grönskan som blivit vit. Alltså det som brukar bli helt överdrivet vitt med filter.

Snygg bild, kanske mer som IR-film med rött filter? Liknar de exempel på Maco 820C med rött filter, jag sett.

HÄR är ett exempel med IR-filter. Jämför gräset i förgrunden.
 
I allmänhet förorsakas den ljusa mittpunkten av ljus som kommer in genom okularet på en systemkamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.