Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Infraröda Foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Rosendahl

Aktiv medlem
Hejsan,
Sett infraröda foton, som är tagna med Minolta 7I och även sett bilder tagna med Sony DSC F-717 den kamera jag har. Men hur gör man för att ta sånna bilder ?? Köper men extra linser eller vad??

Tacksam för svar.

/Niklas
 
Hej.

Det finns ett trick som man kan göra i photoshop för att skapa infraröda bilder.

Har skickat in en artikel om detta till David & co, men den har inte publiserats ännu.
Där beskriver jag i detalj hur man gör.

Vi får se när den hamnar på fotosidan.
 
dimage 7i???????

Jag har en dimage 7Hi och den funkar inte alls till IR. Tydligen så har både 7i och 7Hi något slags inbyggt filterjox som gör att det blir väldigt ljust i mitten av bilden och normalt ute vid kanterna.
Jag köpte ett IR-filter (Hoya RM90 49mm) till min D7Hi...det filtret vill jag nu sälja eftersom det inte funkar. Om du är intresserad så hör av dig.


Du bör iaf söka efter ett sådant IR-filter till din Sony.. tror inte att det funkar till din 7i
Hade du sett IR-bilder tagna med en 7i vill jag gärna se dem. Har du någon länk?

Mvh / hafz
 
Re: dimage 7i???????

hafz skrev:
Jag har en dimage 7Hi och den funkar inte alls till IR. Tydligen så har både 7i och 7Hi något slags inbyggt filterjox som gör att det blir väldigt ljust i mitten av bilden och normalt ute vid kanterna.
Jag köpte ett IR-filter (Hoya RM90 49mm) till min D7Hi...det filtret vill jag nu sälja eftersom det inte funkar. Om du är intresserad så hör av dig.


Du bör iaf söka efter ett sådant IR-filter till din Sony.. tror inte att det funkar till din 7i
Hade du sett IR-bilder tagna med en 7i vill jag gärna se dem. Har du någon länk?

Mvh / hafz

Hej,
http://www.pbase.com/zylen/infrared&page=2
Titta in på denna länken,

/Niklas
 
ah.. det är så underbart snyggt ja...
men det är en dimage 7...den har inga problem med IR vilket 7i och 7Hi har..

men som sagt.. försök hitta hitta ett sådant filter så kan du med snart ta liknande bilder! lycka till!

mvh / andreas aka hafz
 
riktigt så enkelt är det ej.

Dimage 7 kan fånga IR bra men inte 7i och 7Hi.
De sistnämda har något inbyggt som skall förbättra färgåtergivningen eller något sådant.
Detta gör att när man fotar IR med 7i och 7Hi så blir det väldigt ljust i mitten och mörkare ut mot kanterna..fråga mig inte hur och varför.
Minoltas support har berättat detta för mig när jag för ett par månader sedan var i kontakt med dem. Detta "fenomen" finns även på andra kameror utöver 7i och 7Hi.

exempel på detta:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=10792&perpage=15&pagenumber=2


Dock ska det fungera utmärkt med Sonyn.
Så som sagt, leta upp ett filter som passar!

mvh / Andreas
 
hej igen... hittar bara svart-vit IR-film... finns det i färg så man kan få kort som det fanns i länken några poster ovanför?
 
Satan vad läckert!!!
Har jag fattat rätt, att det inte funkar med digitalkamera?
Det borde funka att fixa det med PS med lite pill...
 
Jimsan skrev:
Hej.

Det finns ett trick som man kan göra i photoshop för att skapa infraröda bilder.

Har skickat in en artikel om detta till David & co, men den har inte publiserats ännu.
Där beskriver jag i detalj hur man gör.

Vi får se när den hamnar på fotosidan.

Hoppas att den kommer att publiceras snart...
 
jorå!

Det funkar utmärkt med digitalkameror, dock inte med alla som t.ex fallen 7i och 7Hi. : )

mvh / a
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.