jag åkte till infra city igår i sällskap med 2 vänner och en kille som heter kalle som hade läst denna tråd här på fotosidan.
till skillnad mot vad vissa tror här så tog jag inte med mig mina vänner för att "bråka med väktaren" utan snarare att ha som vittnen och stöd ifall denna väktare hade ett svängigt humör, vilket han verkade ha.
hursomhelst, vi dök upp, parkerade bilen och stod väl synliga en bit framför scandic hotel och fotograferade byggnaden.
efter några minuter dyker samma vakt upp som igår och börjar återigen tjafsa om att vi inte får vara där. då förklarar jag klart och tydligt för honom att det är en allmän plats, trots att det är privat mark så kan han inte avvisa oss därifrån då denna privat mark är inte inhängnat och därmed är en allmän plats.
jag påpekar för honom att han är en väktare, inte ordningsvakt eller skyddsvakt och har ingen laglig rätt att omhänderta mig.
han säger att han kommer att ringa polisen, jag är steget före och ringer polisen själv som verkar var väldigt ointresserad av detta och tycker det är inte ens värt att prata om, då jag som sagt inte begått något brott.
han slänger sig ur saker som "HÄR ÄR DET JAG SOM ÄR LAGEN" och påstår att infra city bestämmer lagen i sitt område.
han ringer 2 av sina kollegor, som han påstår är ordningsvakter, som dyker upp efter några minuter.
en av dessa, en ung kille med invandrarbakgrund, börjar att "mucka bråk" med mig genom att komma en centimeter ifrån mig och skrika ifall "det är något jag inte förstår och att jag borde dra därifrån nu" jag påpekar lugnt för honom att jag förstår allt hans kollega har sagt, men att han fortfarande inte har laglig rätt att avvisa mig därifrån.
han blir mer aggresiv när jag frågar honom ifall han är ordningsvakt och ber att få se på hans ordningsvaktsbricka som dessa två herrar inte har, han vägrar.
jag ringer polisen igen, efter att telefonen flertal gånger gått mellan mig och väktaren så når jag en polis i telefonen som förklarar klart och tydligt för denna vakt att han har förståelse för att dom är oroliga över brott osv. men frågar samtidigt om vi stör allmänheten, uppträder hotfullt eller misstänksamt vilket vakten svarar nej på. samtidigt så förklarar han för honom att platsen är en allmän plats och att jag har all rätt att få vara där om jag vill.
jag har redan hunnit ta mina bilder på scandic, sen är jag så trött att jag inte orkar ta fler bilder så jag säger till polisen att jag ska ändå åka iväg nu, men att nu vet vakterna att dom har ingen rätt att uppträda otrevligt och hotfullt för att jag är där, jag har all rätt att vara där.
polisen föreslår att jag skriver ett brev till infra city och påpekar hur dom här vakterna har bettet sig...
jag tänker nästan göra det.
när jag väl gjort det tänker jag uppmana er alla att skicka ett protestbrev till infra city mot att dessa VÄKTARE uppträder på ett sådant sätt.
jag tycker det är synd att dom behövde anlita SOB, vaktbolaget som var där tidigare hade väldigt trevliga och välutbildade väktare.
p.s. väktaren ville aldrig se mitt ID i det här fallet, trots att jag föreslog själv att han kunde få göra det. jag föreslog att han kunde ta mitt visitkort och kolla upp min verksamhet i efterhand, dessutom så vistades jag i ett upplyst område igår, väl synlig för ALLA som åkte förbi, gick förbi och säkert även för dom flesta gästerna på hotellet.