Nu har jag mailat...
Protestbrev skickas gärna till [email protected]
som är ansvarig för affärsområdet
Hej Arne.
För några nätter sen när jag var på väg hem från innerstan så såg jag hur vackert det såg ut med solen i horizonten bakom
Scandic Hotel.
Jag åkte ner väl synligt in på området, ställde bilen med ljusen på och gick ut för att ta några bilder. Efter några sekunder dyker det upp en Väkta i bil från bolaget SOB, han säger åt mig att försvinna från området genast.
När jag frågar honom om vilka laga grund han har för att avvisa mig från området, som räknas ju enl. lag som allmän plats, så svarar han bara att han har all rätt att göra så, då jag egentligen ska åka hem och sova så orkar jag inte diskutera detta nu och skjuter på mitt fotograferande till dagen efter, när jag är väl hemma så kan jag ändå inte somna så jag ger mig av återigen mot infra city, jag behöver ändå bara 5 minuter för att ta dessa bilder.
Jag blir återigen mött av samma vakt som är mer aggressiv och påstår att jag enligt lag får inte befinna mig där, jag orkar inte stå där och tjafsa med honom så jag åker hem igen, men bestämmer mig för att bege mig till Infra City kvällen efter för att faktiskt TA dom bilder jag vill ha.
Jag åkte till infra city i Lördags i sällskap med 3 vänner.
Vi dök upp, parkerade bilen och stod väl synliga en bit framför Scandic och fotograferade byggnaden.
Efter några minuter dyker samma vakt upp som kvällen innan och börjar återigen tjafsa om att vi inte får vara där. Då förklarar jag klart och tydligt för honom att det är en allmän plats, trots att det är privat mark så kan han inte avvisa oss därifrån då denna privat mark är inte inhägnad.
Jag påpekar för honom att han är en väktare, inte ordningsvakt eller skyddsvakt och har ingen laglig rätt att omhänderta mig.
Vakten säger att han kommer att ringa polisen, jag är steget före och ringer polisen själv som verkar var väldigt ointresserad av detta och tycker det är inte ens värt att prata om, då jag som sagt inte begått något brott.
Under tiden vi står där och diskuterar gör han uttalanden som "HÄR ÄR DET JAG SOM ÄR LAGEN" och ”Det kanske är bäst att ni drar nu, innan det händer tråkigheter”.
Han ringer 2 av sina kollegor, som han påstår är ordningsvakter, som dyker upp efter några minuter.
En av dessa, en ung kille med invandrarbakgrund, börjar att provocera mig genom att komma en centimeter ifrån mig och skrika ifall "det är något jag inte förstår och att jag borde dra därifrån nu" jag påpekar lugnt för honom att jag förstår allt hans kollega har sagt, men att han fortfarande inte har laglig rätt att avvisa mig därifrån.
Han blir mer aggresiv när jag frågar honom ifall han är ordningsvakt och ber att få se på hans ordningsvaktsbricka som dessa två herrar inte har, han vägrar.
Jag ringer polisen igen, efter att telefonen flertal gånger gått mellan mig och väktaren så når jag en polis i telefonen som förklarar klart och tydligt för denna vakt att han har förståelse för att dom är oroliga över brott osv. men frågar samtidigt om vi stör allmänheten, uppträder hotfullt eller misstänksamt vilket vakten svarar nej på. samtidigt så förklarar han för honom att platsen är en allmän plats och att jag har all rätt att få vara där om jag vill.
Jag har redan hunnit ta mina bilder på scandic för den kvällen, sen är jag så trött att jag inte orkar ta fler bilder så jag säger till polisen att jag ska ändå åka iväg nu, men att nu vet vakterna att dom har ingen rätt att uppträda otrevligt och hotfullt för att jag är där, jag har all rätt att vara där.
Jag tycker det känns väldigt tråkigt att bli bemött på ett sådant sätt av några personer som verkar inte ha någon aning vilka befogenheter dom har och beter sig som ligister snarare än väktare. Jag möter dagligen väktare och ordningsvakter från större bolag som uppför sig på ett sätt som är långt från det väktarna i Infra City gjorde.
Jag vistas dagligen i Infra City, antigen är det SATS, ICA Format, PC City eller läkarmottagningen Väsby Läkargrupp, därför känns det oerhört tråkigt att få en sådan negativ bild av Infra City som dessa herrar gav.
Jag känner mig kränkt av Er.
Med vänlig hälsning Pavel Maira
Fotograf