Annons

infra city - förbjudet område?????????

Produkter
(logga in för att koppla)
popboydeluxe skrev:
Ja! Kan även tillägga att juristkompisen tidigare jobbat extra som Värdetransports-Väktare och vet precis vad en väktare får eller inte får göra :p

Men vad du än gör - nu när du verkar bestämt dig för att driva en pricipsak - se till att du har med dig ett trovärdigt vittne. Juristen är ett klockrent exempel.
 
Haha epa snuten - sicket uttryck.

Jag kom just på att jag för femton år sen råka ut för två epa snutar när ja var o plåta på cityvarvet i göteborg en natt
Man råkar ofta ut för vakter när man är ute o plåtar på nätterna men 99% är hur scyssta som helst.


Men sen dök kling o klang från argus fram.
Cyklades på två skrangliga cyklar,bygghjälmar o paljettskor- ja rubbet.
Nästan så dom tejpat egna gradbeteckningar på axlarna,hemmagjorda medaljonger på bröstena...

Dessa försökte med våld avlägnsa mig från almän plats endast efter 10 sekunder konfrontation.
Jag gick till motangrepp och förebredde ett eventuellt ingripande.

Dom blev helt tokiga o jag hånade dom när betedde sig som heroinpundare på avtändning.

"Men ska inte lilla gubben ta av sig bygghjälmen o leda cykeln hem - den saknar belysning och desutom verkar den se trafikfarlig ut."

Dagen efter ringde jag ett samtal till deras chef och frågade vad det är för jävla pundare dom anställer för att cykla omkring me bygghjälmar på gamla cyklar.
Sen fick han även höra hur lagen låter.

Han verka lätt deprimerad över det han fick höra o skulle ta gubbarna i örat o raka dom.
 
vilken tid?

Pavel, när tänkte du åka dit?
Kanske skulle glida dit och fota hela spektaklet så finns det bilder på honom och er när han försöker leka polis...
 
Huhhh.. börjar bli spännande detta... har följt tråden flitigt... 2 bunkar popcorn har gått åt sedan trådstarten.. väntar på upplösningen!

*håller alltid på dom goda och hjälplösa*
 
Kalle_B skrev:
Huhhh.. börjar bli spännande detta... har följt tråden flitigt... 2 bunkar popcorn har gått åt sedan trådstarten.. väntar på upplösningen!

*håller alltid på dom goda och hjälplösa*

Ja det ska bli skoj att se hur dramat slutar.
 
samma plats?

Om jag hinner dit, är det samma plats som gäller? "vid 1a-1e" eller?

Vore riktigt kul att se avslutningen på detta "live"
 
Re: samma plats?

rille77 skrev:
Om jag hinner dit, är det samma plats som gäller? "vid 1a-1e" eller?

Vore riktigt kul att se avslutningen på detta "live"

Vi får se, jag kan komma med en rapport sen. Troligen så kommer vi istället att stå välsynliga framför Scandic Hotel istället!
 
Jag bor 10 minuters promenad från Infra city och jag går där ofta och jag har fotat både hotellet och andra saker där utan att någon sagt något. Något förbud mot fotografering finns inte där, det enda förbudet som finns i området är förbud mot affischering (det är skyltat).
 
aik_putte skrev:
Jag bor 10 minuters promenad från Infra city och jag går där ofta och jag har fotat både hotellet och andra saker där utan att någon sagt något. Något förbud mot fotografering finns inte där, det enda förbudet som finns i området är förbud mot affischering (det är skyltat).

Korekt.

Jag har dessutom gått 3 år på restaurangskolan där, och aldrig hört eller läst något om fotoförbud på infra city området.
 
Hej

Hej.
Har följt tråden och om jag förstått saken rätt. Infra City, klockan ett på natten mellan fredag och lördag. Ett område som består till 98 procent av stängda kontor och butiker samt industrilokaler. En väktare kör/går sin ronda och stöter på en ung man utanför sin bil som står med mororn igång. -"Ska bara fotografera" säger mannen. Ordväxling uppstår, dock inte om rätten att få fotografera eller ej.

Till sist en notis ur verkligheten:

"Tre väktare överfölls och bands då Infra City i Upplands Väsby rånades i på onsdagsmorgonen. Strax efter fyra blev en väktare nedslagen av rånarna utanför en utställningslokal i Infra City.

Väktaren bakbands och lämnades strax innanför en dörr i byggnaden. Rånarna, tre eller fyra personer, fortsatte mot utställningslokalen. Där överföll de ytterligare två väktare och bakband dem."
 
Re: Hej

ulfboo skrev:
Hej.
Har följt tråden och om jag förstått saken rätt. Infra City, klockan ett på natten mellan fredag och lördag. Ett område som består till 98 procent av stängda kontor och butiker samt industrilokaler. En väktare kör/går sin ronda och stöter på en ung man utanför sin bil som står med mororn igång. -"Ska bara fotografera" säger mannen. Ordväxling uppstår, dock inte om rätten att få fotografera eller ej.

Till sist en notis ur verkligheten:

"Tre väktare överfölls och bands då Infra City i Upplands Väsby rånades i på onsdagsmorgonen. Strax efter fyra blev en väktare nedslagen av rånarna utanför en utställningslokal i Infra City.

Väktaren bakbands och lämnades strax innanför en dörr i byggnaden. Rånarna, tre eller fyra personer, fortsatte mot utställningslokalen. Där överföll de ytterligare två väktare och bakband dem."

Är inte riktigt med på vad du är ute efter, Ulf, men jag uppfattar det som att du tycker att väktaren har rätt att agera utanför lagens ram p.g.a. tiden/situationen och tidigare händelser.
Om jag uppfattar dig rätt, så instämmer jag inte. Har jag uppfattat dig fel ber jag om ursäkt och du kan bortse från detta inlägg.

Självklart kan man inte försvara sådana händelser, men de får inte leda till inskränkningar av vår frihet, särskilt inte utan lagändring! Det är bra att väktaren är uppmärksam och håller koll men han måste sköta det på ett proffessionellt sätt. Baserat på Pavels berättelse tycker jag inte att han gjort det i detta fallet. Oavsett om Pavel skulle fota, njuta av utsikten eller ringa på mobilen i nattens sken så är det hans fulla frihet, oavsett tid på dygnet och tidigare händelser. Så länge han är på allmän plats, vilket ju förutsätts.

Att överträda sina befogenheter är maktmissbruk och DET bör beivras.
 
Re: Arne S

Är inte ute efter någonting egentligen men känner att den här storyn får propotioner som den inte riktigt förtjänar. Okey, ohyfsad väktare borde säkerligen uppträtt smidigare och mer professionellt.

Dumb sucker.

Men att ta steget vidare, i någonslags provocerande hämnd för ett "övergrepp" känns inte heller helt klockrent. Historien har alldeles för många exempel på folk som hämtat polare för att ge tillbaka. Inte helt jävla smart...
 
Bara nyfiken, hur ska ni lyckas åka dit och fota när samme vakt går sin runda? Ringer ni SOB och frågar när killen jobbar lär de ju skicka 15 gubbar på er när ni står där och fotar.
 
Re: Re: Arne S

ulfboo skrev:
Men att ta steget vidare, i någonslags provocerande hämnd för ett "övergrepp" känns inte heller helt klockrent. Historien har alldeles för många exempel på folk som hämtat polare för att ge tillbaka. Inte helt jävla smart...

tänk om alla "hämnades" på ett så stillsamt vis... det e ju rena Ghandimetoderna att ställa upp några stillsamma fotografer som fotar nattbilder. Det lär ingen ta skada av. Mer än vaktnissens ego när han får lära sej ramarna för sina befogenheter.

Way to go!
 
Normalt sett när en väktare blir intresserad av en i nått mörkt industriområde och vill se id trots att han/hon inte får fråga kan du ju lämna detta till väktaren.

Och sedan förklara vad du sysslar med.
Du har inget att förlora på att ge dina nummer.

Du får tänka dig in i hans/hennes situation.
Väktaren har ju ingen aning om det du sysslar med.

Du är en okänd person för väktaren i en situation som är icke identfierbar ur dennes synvinkel.

Men skulle du en dag bli utsatt för rånarbusar som plockade av dig alla grejer så kanske just den väktaren skulle vara din bästa vän när du sprang i strumpor längs industriområdet o leta efter en telefon.



Men om det dyker upp en väktare som den du beskriver så är det bara att plocka fjädrarna av honom.




.
 
Re: Re: Re: Arne S

HDFS) (KGS skrev:
tänk om alla "hämnades" på ett så stillsamt vis... det e ju rena Ghandimetoderna att ställa upp några stillsamma fotografer som fotar nattbilder. Det lär ingen ta skada av. Mer än vaktnissens ego när han får lära sej ramarna för sina befogenheter.

Way to go!

bara så vi är på det klara så anser jag helt klart att väktaren i fråga har gjrt bort sig och agera helt fel.. så tro inte ja "håller" på honom på nått sätt

MEN...

tänk dig att du ha ett område att bevaka, det har förekommit problem innan.. tänk dig att du säger till en okänd person att han inte ska vara här osv och sen dagen efter kommer samma person, tillsammans med ett par andra personer för att ställa sig i vad som ändast kan tolkas som en ren provokation mot dig.. skulle inte du känna dig hotad?

en hotad väktare är inget kul..
men visst fan har killen gjort fel.. men då ska man ringa å prata med hans arbetsgivare.. man ska inte försöka intimidera honom mitt i natten när han försöker göra sin bevakning..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.