Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Infoga bild från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Elements, LR och Photoshop kan inte skriva RAW-filer så när du sparar filerna måste du göra det i något annat format.

Har testat det nu
Raw bilden behöll ändringarna var sig jag öppnade den i Elements eller tittade i bridge
originalet fanns inte kvar enligt raw konverteraren
Men när jag slängde xmp filen så kom originalet igen
Har alltid tryck på öppna kopia för att inte bli av med originalet
Man ser att man kan lära sig nya saker hela tiden :)
Tack för detta nu slipper man trycka på alt för att ändra på öppna till kopia

Har testat det nu
Raw bilden behöll ändringarna var sig jag öppnade den i Elements eller tittade i bridge
originalet fanns inte kvar enligt raw konverteraren
Men när jag slängde xmp filen så kom originalet igen
Har alltid tryck på öppna kopia för att inte bli av med originalet
Man ser att man kan lära sig nya saker hela tiden :)
Tack för detta nu slipper man trycka på alt för att ändra på öppna till kopia

Och du belyser mitt alltför korta svar :). XMP är en annan fil men RAW-filen är orörd i dessa program eftersom de inte kan skriva till RAW.

Du ska kunna gå tillbaka till den oredigerade versionen i Photoshop etc utan att behöva slänga XMP-filen. Kolla under File- eller Editmenyn efter Reset eller Restore...är inte vid programmet just nu.

Ja, själva bildhanteringen när man jobbar i LR är helt klart bättre. Men sen ska man kunna använda det fixade bilderna smidigt också. Och det verkar omständigt o merarbete

Lightroom är oerhört smidigt och logiskt. Man redigerar sin bild och exporterar den sedan i det format man vill ha. Inte det minsta omständligt utan smidigt och enkelt.

Jag arbetar mycket med att producera tryckoriginal i Indesign och skapar då de bilder jag vill ha i Lightroom, exporterar dem till en mapp och placerar dem sedan i mitt dokument.

Man redigerar sin bild och exporterar den sedan i det format man vill ha.

Det är väl just det här som jag håller med Annika kunde varit så mycket lättare. Istället för att välja exportformat så borde målprogrammet kunna "beställa" rätt format. Det ska inte behövas att jag väljer JPEG och 1024x960 px. Målprogrammet borde kunna hämta "rätt" format själv.

Det är väl just det här som jag håller med Annika kunde varit så mycket lättare. Istället för att välja exportformat så borde målprogrammet kunna "beställa" rätt format. Det ska inte behövas att jag väljer JPEG och 1024x960 px. Målprogrammet borde kunna hämta "rätt" format själv.

Jag har svårt att se hur den hanteringen skulle kunna göras enklare än den hantering som redan finns. Aperture har nämnts, men inte heller Aperture kan väl göra så? Skapar Aperture och olika färdiga bilder automatiskt som man bara kan plocka upp i Indesign?

… Själv vill jag ha bilderna samlade på ett ställe. Så jag kan välja fritt vilket man ju får när man full överblick. Så jag exporterade fixade bilder ändå till källmappen men la dem i en undermapp som jag döpte till Framkallat.
Då kan jag snabbare från andra program välja en kategori bilder, antingen från Framkallade eller Huvudmappen. …

Om du vill slippa problem med dubletter (LR-bilden & din framkallade JPG) så lagra inte framkallade bilder i huvudmappen. Kan bli rejält bökigt om du vill synkronisera dina bildmappar i LR.
Mitt råd är att låta alla originalbilder ligga i en huvudmapp (självklart med valfri mappstruktur, gärna nån form av kronologisk ordning). Bilder som du lägger till i huvudmappen ska du endast lägga till genom import-funktionen i LR.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar