Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Infoga bild från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad menar du med "kopiera, och "klar"? Jag har inte de valen i LR.

jag har bilderna i biblioteket i LR, väljer ut ett och går till Framkalla. Fixar det jag ska och väljer sedan Klar.

MEn har nu förstått att det inte räcker om jag ska kunna använda bilden i något program. Så då måste jag exportera det någonstans, och då var min fråga om jag ska exportera tillbaks det till samma mapp som det kom ifrån eller skapa en ny?

Som sagt, har nyss börjat med LR och försöker lära mig de olika funktionerna.

Förklara gärna hur du menar

Det var ett tag sedan jag använde MarsEdit. Kollade lite vad jag gjort där och man kunde välja filer ur Lightroom inifrån MarsEdit. Välja katalog, sedan ur filstrukturen eller från collections. Inte så säker på att man får med sig ändringarna dock. Alla filer jag använt var editerade i en plug-in och alltså en färdig tif-fil.

jag har bilderna i biblioteket i LR, väljer ut ett och går till Framkalla. Fixar det jag ska och väljer sedan Klar.

MEn har nu förstått att det inte räcker om jag ska kunna använda bilden i något program. Så då måste jag exportera det någonstans, och då var min fråga om jag ska exportera tillbaks det till samma mapp som det kom ifrån eller skapa en ny?

Men... När jag är i framkallningsmodulen så gör jag de inställningar och justeringar jag vill... Sen är jag färdig. Det finns inget "klar" att trycka på. LR har ju ingen funktion för att "spara. Allt du gör sparas automatiskt, direkt när du gör det.

Men, ja, du måste exportera en bild i t.ex. JPG för att kunna använda den i något annat sammanhang. LR jobbar mot en databas, inte mot bilderna direkt. Antingen gillar man det eller inte. Som med de flesta andra saker så finns det både för och nackdelar.

Om du lägger alla bilder du justerat i framkallningsmodulen i Quick Collection, eller vad det heter på svenska, och exporterar dessa som jpeg i någon viss storlek till en mapp på skrivbordet, trycker på export, går och pinkar eller lagar kaffe eller whatever, vad är problemet?

Jag ska inte skriva, hur svårt kan det vara, för då triggar några av FS:ans moderatorer, men ärligt talat, varför gör du det så svårt för dig? Eller vill du bara "chatta" med folk på forumet?

Om du lägger alla bilder du justerat i framkallningsmodulen i Quick Collection, eller vad det heter på svenska, och exporterar dessa som jpeg i någon viss storlek till en mapp på skrivbordet, trycker på export, går och pinkar eller lagar kaffe eller whatever, vad är problemet?

Jag ska inte skriva, hur svårt kan det vara, för då triggar några av FS:ans moderatorer, men ärligt talat, varför gör du det så svårt för dig? Eller vill du bara "chatta" med folk på forumet?

jag har inget behov av att chatta med er, jag vill bara förstå hur jag ska använda bilderna jag fixar så smart som möjligt.

Jag har varit van att ifrån något program kunna lägga in bilder smidigt. Gärna drag and drop.

Trodde det här forumet var till för de "dumma frågorna", för var annars kan man ställa dem? Eller ska man lära sig allt den hårda vägen?

Du har ju fått svaret; exportera bilderna. Var du väljer att exportera dem är naturligtvis upp till dig. Mitt förslag är att du använder Quick Collection om du ska exportera bilder från olika foldrar och lägger dem på skrivboldet i en mapp, om du inte avser att spara dem på annat sätt. Från den mappen kan du sedan dra/kopiera till var du vill i olika applikationer, eller radera dem om du inte vill ha dem kvar.

Vet inte riktigt hur du jobbar.
Ett förslag, starta med att skapa en ny kollektion o namnge den efter vad du skall göra. Tex 2014-07-word-semester. Hmv o välj att den skall vara "aktiv". Gå nu o leta efter de bilder du kanske skall ha med. Välj bilden o tryck... hmmm var det x eller b... kontentan blir att bilden kommer att bli synlig i kollektionen.
När du valt ut rätt bilder gå till kollektionen. Ångrar man en bild så trycker du samma kortkommando. Då försvinner den ur kollektionen igen.
Nu är det oxå lämpligt att sätta ordningen tillrätta. När ordningen är rätt så exporterar du hela kollektionen. Bilderna kommer då att exporteras i den ordningsföljd som du har satt upp i kollektionen.

Nej, exportera inte till källmappen.

Jag har en mapp som heter "temp" dit jag skickar alla filer.
"temp"mappen har jag lagt i mina favoriter, så för att lägga in bilden program X gör jag:
Välj bild(er) i LR. Tryck ⌘ + ⇧ + E. Väljer min sparade exportinställning (JPG 70%, 1440 lång sida, till temp-mappen).
Byter till program X, väljer lägg till bild, i favoriter till vänster klickar jag på "temp" och väljer sen min bild.
Klart.

... Hmv o välj att den skall vara "aktiv".
Gå nu o leta efter de bilder du kanske skall ha med. Välj bilden o tryck... hmmm var det x eller b... kontentan blir att bilden kommer att bli synlig i kollektionen.
För att rätta mig när jag nu sitter vid datorn.
Set as target Collection heter det på engelska.
O kortkommando är b
x är bra om man vill markera ett antal filer o sedan radera dem, antingen radera för evigt eller bara att ta ur dem ur databasen(fast att ta ur dem ur databasen har jag aldrig set ngn vits med. Antingen skall de finnas eller raderas.)

Jag var inne och kollade på MarsEdit och tydligen talar man om vilken LR katalog man vill använda och sedan plockar programmet ut JPEG previews, så vad man får för storlek på sina bilder beror alltså på vad man har inställt att LR ska generera. Lite av ett hack kan man tycka men man får med sina gjorda redigeringar.

Jag skulle nog föredragit att exportera själv så jag får välja de inställningar jag vill ha. Sparar man dessutom sina inställningar som en förinställning är det ju bara att högerklicka på bilden och sedan välja förinställningen under Export.

Så här gör jag. Om jag har varit på fototur och kommer hem brukar jag snabbt gå igenom bilderna och redigera dem jag tycker kräver redigering. Om man vill kan man skriva in nyckelord på alla/några bilder. De redigerade bilderna exporterar jag inte eftersom jag inte vet vad jag ska ha dem till än.

Om jag senare vill ordna till ett album på t. ex. Facebook öppnar jag Lightroom och bläddrar igenom mina bilder. Har jag tur har jag tidigare varit duktig och märkt upp bilderna med nyckelord som underlättar om jag söker specifika bilder. Hittar jag en bild som jag vill ha med så kan man visserligen inte göra "drag and drop" som du önskar men då exporterar jag bilden till en tillfällig mapp som lämpligen döps till Facebook. Mappen kan skapas mha exporteringsfunktionen i Lightroom. Alla bilder jag vill ha med i albumet exporteras till mappen.

Sedan ligger mina albumbilder i mappen färdiga för publicering. Om jag vill spara dem på datorn gör jag det på lämplig plats men oftast kastar jag mappen efter utförd publicering. Jag vet ju inte i vilket format jag vill ha bilderna nästa gång, kanske ska jag skriva ut en bild och då gäller helt andra format (och kanske redigeringar) av samma bild.

Tack för alla råd och tips!

Hur man ska lägga upp det får väl bli lite efter tycke och smak. Själv vill jag ha bilderna samlade på ett ställe. Så jag kan välja fritt vilket man ju får när man full överblick. Så jag exporterade fixade bilder ändå till källmappen men la dem i en undermapp som jag döpte till Framkallat.
Då kan jag snabbare från andra program välja en kategori bilder, antingen från Framkallade eller Huvudmappen.

Tror det funkar bäst för mig. Och att jag får mest ordning och reda bland alla mappar.

Det är lite träning med att tänka nytt. Jämfört med Aperture där man bara lägger in bilderna och fixar och grejar med dem, sen nås de hursomhelst. På det viset är Aperture bättre. Men jag gillar strukturen och databashanteringen bättre i LR, i Aperture flyter allt omkring känns det som. Vet inte hur många gånger jag fått köra Photosweeper för att få bort dubletter och till slut vet man knappt vad som är original eller kopia. (Jo, jag vet att sådant styrs genom hur man har inställt, men.. ) LR känns mer handfast.

Att det sedan finns möjligheter till taggar, nyckelord, färgmärkning osv, som jag är van med, avgjorde för mig att byta till LR.

Jag var inne och kollade på MarsEdit och tydligen talar man om vilken LR katalog man vill använda och sedan plockar programmet ut JPEG previews, så vad man får för storlek på sina bilder beror alltså på vad man har inställt att LR ska generera. Lite av ett hack kan man tycka men man får med sina gjorda redigeringar.

Jag skulle nog föredragit att exportera själv så jag får välja de inställningar jag vill ha. Sparar man dessutom sina inställningar som en förinställning är det ju bara att högerklicka på bilden och sedan välja förinställningen under Export.

Då kan man ju lika gärna dra igång LR.

Jag var efter något sätt att få med LR-redigeringarna när man bara ser filen i filsystemet. Det framgår inte av filen om den redigerats eller ej.

Tack för alla råd och tips!

Hur man ska lägga upp det får väl bli lite efter tycke och smak. Själv vill jag ha bilderna samlade på ett ställe. Så jag kan välja fritt vilket man ju får när man full överblick. Så jag exporterade fixade bilder ändå till källmappen men la dem i en undermapp som jag döpte till Framkallat.
Då kan jag snabbare från andra program välja en kategori bilder, antingen från Framkallade eller Huvudmappen.

Tror det funkar bäst för mig. Och att jag får mest ordning och reda bland alla mappar.

Det är lite träning med att tänka nytt. Jämfört med Aperture där man bara lägger in bilderna och fixar och grejar med dem, sen nås de hursomhelst. På det viset är Aperture bättre. Men jag gillar strukturen och databashanteringen bättre i LR, i Aperture flyter allt omkring känns det som. Vet inte hur många gånger jag fått köra Photosweeper för att få bort dubletter och till slut vet man knappt vad som är original eller kopia. (Jo, jag vet att sådant styrs genom hur man har inställt, men.. ) LR känns mer handfast.

Att det sedan finns möjligheter till taggar, nyckelord, färgmärkning osv, som jag är van med, avgjorde för mig att byta till LR.

Tror du kommer bli nöjd med LR.

Jag kör det sporadiskt och det är därför jobbigt när man inte lagt in allt där. Kopplingen till filerna är så svag och det är omständigt att blanda med andra program.

Eller hur kan jag använda mina i Lightroom framkallade bilder?
Jag ska ju inte varje gång jag behöver en bild öppna programmet LR och därifrån exportera till exv Bilder för att få åtkomst till dem när jag ska infoga i dokument? Det blir ju väldigt omständigt och krångligt.

Har själv Windows men det borde fungera i stort sett likadant
Jag importerar via bridge och lägger bilderna efter datumet dom är tagna.
Skriver in taggar och sedan importerar mappen i LR
Där kan jag då färgmarkera bilderna om jag vill
Redigerar bilderna och om jag skall exportera några så markerar jag dom och högerklickar och exportera. Antingen nu eller vid annat tillfälle
Sedan efter hand har jag gjort färdiga mallar i exporten
Har ställt in för weeb, surfplatta,utskrift och lite andra
Så skall jag ha en bild ( eller flera ) markerar jag den och högerklickar sedan väljer jag då tex.weeb så är alla inställningar färdiga med storlek och upplösning och tex. copyright och vad man nu vill ha
Fördelen bla. är ju att man slipper stora filer om man skall ha dom i presentationer eller liknande eller nedskalade för weeben
Sedan så självklart får jag hämta den i mappen weeb när den skall läggas ut på nätet.
Omständligt vill jag inte kalla det, blir ju bara 2 tryck till :)
Hela fördelen med LR ( bland annat ) är att original filen inte rörs
Arbetar du direkt mot originalet så får du inte det igen utan det ändras
Vet inte hur programmet ni pratar om till mac funkar men om det hämtar en jpeg från raw så tror jag att antingen får man en oredigerad bild eller så har raw bilden ändrats
Så prova att göra några exportkataloger och testa och se om det inte blir lättare :)

...
Arbetar du direkt mot originalet så får du inte det igen utan det ändras
...

Ingen RAW-konverterare som jobbar mot orginalfilen gör ändringar i själva raw-datat utan det är oförstörande tillägg. Man kan när som helst återgå till som det såg ut i kameran så det är det ingen skillnad.

Förrutom då att LR ändringarna blir osynliga för andra program. Gör jag ändringar i CNX ser jag ändringarna tex i FastStoneImage Viewer och inte minst Windows.

Ingen RAW-konverterare som jobbar mot orginalfilen gör ändringar i själva raw-datat utan det är oförstörande tillägg. Man kan när som helst återgå till som det såg ut i kameran så det är det ingen skillnad.

Så om jag öppnar en raw fil i Elements tex och redigerar den där och sedan trycker på öppna så att den öppnat i Elements så är raw filen fortfarande orörd?
Måste jag testa senare för jag trodde att dom ändringarna las på raw filen

Så om jag öppnar en raw fil i Elements tex och redigerar den där och sedan trycker på öppna så att den öppnat i Elements så är raw filen fortfarande orörd?
Måste jag testa senare för jag trodde att dom ändringarna las på raw filen

Elements, LR och Photoshop kan inte skriva RAW-filer så när du sparar filerna måste du göra det i något annat format.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar