Annika Kr
Aktiv medlem
Jajamensan, men de måste ligga i en collection.
Förklara gärna hur du menar
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jajamensan, men de måste ligga i en collection.
Vad menar du med "kopiera, och "klar"? Jag har inte de valen i LR.
Förklara gärna hur du menar
jag har bilderna i biblioteket i LR, väljer ut ett och går till Framkalla. Fixar det jag ska och väljer sedan Klar.
MEn har nu förstått att det inte räcker om jag ska kunna använda bilden i något program. Så då måste jag exportera det någonstans, och då var min fråga om jag ska exportera tillbaks det till samma mapp som det kom ifrån eller skapa en ny?
Som sagt, har nyss börjat med LR och försöker lära mig de olika funktionerna.
Om du lägger alla bilder du justerat i framkallningsmodulen i Quick Collection, eller vad det heter på svenska, och exporterar dessa som jpeg i någon viss storlek till en mapp på skrivbordet, trycker på export, går och pinkar eller lagar kaffe eller whatever, vad är problemet?jag har bilderna i biblioteket i LR, väljer ut ett och går till Framkalla. Fixar det jag ska och väljer sedan Klar.
MEn har nu förstått att det inte räcker om jag ska kunna använda bilden i något program. Så då måste jag exportera det någonstans, och då var min fråga om jag ska exportera tillbaks det till samma mapp som det kom ifrån eller skapa en ny?
Som sagt, har nyss börjat med LR och försöker lära mig de olika funktionerna.
Om du lägger alla bilder du justerat i framkallningsmodulen i Quick Collection, eller vad det heter på svenska, och exporterar dessa som jpeg i någon viss storlek till en mapp på skrivbordet, trycker på export, går och pinkar eller lagar kaffe eller whatever, vad är problemet?
Jag ska inte skriva, hur svårt kan det vara, för då triggar några av FS:ans moderatorer, men ärligt talat, varför gör du det så svårt för dig? Eller vill du bara "chatta" med folk på forumet?
För att rätta mig när jag nu sitter vid datorn.... Hmv o välj att den skall vara "aktiv".
Gå nu o leta efter de bilder du kanske skall ha med. Välj bilden o tryck... hmmm var det x eller b... kontentan blir att bilden kommer att bli synlig i kollektionen.
Jag var inne och kollade på MarsEdit och tydligen talar man om vilken LR katalog man vill använda och sedan plockar programmet ut JPEG previews, så vad man får för storlek på sina bilder beror alltså på vad man har inställt att LR ska generera. Lite av ett hack kan man tycka men man får med sina gjorda redigeringar.
Jag skulle nog föredragit att exportera själv så jag får välja de inställningar jag vill ha. Sparar man dessutom sina inställningar som en förinställning är det ju bara att högerklicka på bilden och sedan välja förinställningen under Export.
Tack för alla råd och tips!
Hur man ska lägga upp det får väl bli lite efter tycke och smak. Själv vill jag ha bilderna samlade på ett ställe. Så jag kan välja fritt vilket man ju får när man full överblick. Så jag exporterade fixade bilder ändå till källmappen men la dem i en undermapp som jag döpte till Framkallat.
Då kan jag snabbare från andra program välja en kategori bilder, antingen från Framkallade eller Huvudmappen.
Tror det funkar bäst för mig. Och att jag får mest ordning och reda bland alla mappar.
Det är lite träning med att tänka nytt. Jämfört med Aperture där man bara lägger in bilderna och fixar och grejar med dem, sen nås de hursomhelst. På det viset är Aperture bättre. Men jag gillar strukturen och databashanteringen bättre i LR, i Aperture flyter allt omkring känns det som. Vet inte hur många gånger jag fått köra Photosweeper för att få bort dubletter och till slut vet man knappt vad som är original eller kopia. (Jo, jag vet att sådant styrs genom hur man har inställt, men.. ) LR känns mer handfast.
Att det sedan finns möjligheter till taggar, nyckelord, färgmärkning osv, som jag är van med, avgjorde för mig att byta till LR.
...
Arbetar du direkt mot originalet så får du inte det igen utan det ändras
...
Ingen RAW-konverterare som jobbar mot orginalfilen gör ändringar i själva raw-datat utan det är oförstörande tillägg. Man kan när som helst återgå till som det såg ut i kameran så det är det ingen skillnad.
Så om jag öppnar en raw fil i Elements tex och redigerar den där och sedan trycker på öppna så att den öppnat i Elements så är raw filen fortfarande orörd?
Måste jag testa senare för jag trodde att dom ändringarna las på raw filen
Ingen RAW-konverterare som jobbar mot orginalfilen gör ändringar i själva raw-datat utan det är oförstörande tillägg. Man kan när som helst återgå till som det såg ut i kameran så det är det ingen skillnad.
Så om jag öppnar en raw fil i Elements tex och redigerar den där och sedan trycker på öppna så att den öppnat i Elements så är raw filen fortfarande orörd?
Måste jag testa senare för jag trodde att dom ändringarna las på raw filen