Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Infoga bild från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Går det att lägga Lightroom som vald Media när man ska infoga bilder i olika kontorsprogram, typ Keynote, Word eller Pages?

Eller hur kan jag använda mina i Lightroom framkallade bilder?
Jag ska ju inte varje gång jag behöver en bild öppna programmet LR och därifrån exportera till exv Bilder för att få åtkomst till dem när jag ska infoga i dokument? Det blir ju väldigt omständigt och krångligt.

Har Mac OS X Mavericks och kan inte hitta funktionen för detta?

Se skärmdumpen jag bifogade.

Bilagor

• Skärmavbild 2014-07-19 kl. 08.39.07.jpg
    Skärmavbild 2014-07-19 kl. 08.39.07.jpg
    30.1 KB · Visningar: 85
Utan att vara hundra % säker så skulle jag nog säga så här.
För att kunna nyttja bilder du framkallat i Lightroom så måste du nog exportera dessa som JPEG. I alla fall så är det så jag måste göra för att nyttja bilder i InDesign.

Vem vet, kanske kommer det en annan medlem som är mer insatt i Lightroom än vad jag är och kan ge dig ett annat svar på din fråga.

Lycka till.

Går det att lägga Lightroom som vald Media när man ska infoga bilder i olika kontorsprogram, typ Keynote, Word eller Pages?

Eller hur kan jag använda mina i Lightroom framkallade bilder?
Jag ska ju inte varje gång jag behöver en bild öppna programmet LR och därifrån exportera till exv Bilder för att få åtkomst till dem när jag ska infoga i dokument? Det blir ju väldigt omständigt och krångligt.

Har Mac OS X Mavericks och kan inte hitta funktionen för detta?

Se skärmdumpen jag bifogade.

Varför måste du gå via lightroom alls?

Kan du inte bara infoga bilden direkt? Dvs öppna bildfilen.

Varför måste du gå via lightroom alls?

Kan du inte bara infoga bilden direkt? Dvs öppna bildfilen.

Men vill ju använda bilden jag redigerat. Menar att jag inte ska behöva öppna LR för det.

MEn det kanske jag inte behöver då? Jag kan med andra ord bara leta upp bilden i mappen där alla bilder ligger och bifoga in i dokumentet? Men får jag då den redigerade bilden och inte bara originalbilden som den ursprungligen såg ut? Testade att göra så och då blir det bara den oredigerade bilden som lades in.

Jag vill kunna använda bilderna jag redigerat och inte originalen

Men vill ju använda bilden jag redigerat. Menar att jag inte ska behöva öppna LR för det.

MEn det kanske jag inte behöver då? Jag kan med andra ord bara leta upp bilden i mappen där alla bilder ligger och bifoga in i dokumentet? Men får jag då den redigerade bilden och inte bara originalbilden som den ursprungligen såg ut? Testade att göra så och då blir det bara den oredigerade bilden som lades in.

Jag vill kunna använda bilderna jag redigerat och inte originalen

Men när du jobbar med lightroom så gör du ändringar och sparar/exporterar resultatet som en jpeg. Kan du inte leta upp jpegfilen? Eller gör du LR ändringar utan att spara något resultat?

Om du inte exporterar till jpeg förlorar du alla ändringar om du tappar lightroomdatabasen pga tex uppgradering eller datorbyte. Dessutom kommer du inte åt ändringarna på filnivå som du upptäckt.

Men när du jobbar med lightroom så gör du ändringar och sparar/exporterar resultatet som en jpeg. Kan du inte leta upp jpegfilen? Eller gör du LR ändringar utan att spara något resultat?

Om du inte exporterar till jpeg förlorar du alla ändringar om du tappar lightroomdatabasen pga tex uppgradering eller datorbyte. Dessutom kommer du inte åt ändringarna på filnivå som du upptäckt.

Jag är helt ny med LR. Men jag väljer ut en bild och gör redigeringen, sen väljer jag Klar. Ska bilden alltså sparas mer än så? För varje bild jag fixat så ska jag alltså göra ytterligare en manöver?

När du redigerar i lr så rör du inte dina original. Redigeringarna lägger sig i lrcat-filen. Den kan inte word läsa. Word kan heller inte läsa raw-filer.
Alltså bör du exportera till jpg med redigeringar i RÄTT format, läs pixelantal, om du vill ha ut maximal kvalitet med redigeringar.

När du redigerar i lr så rör du inte dina original. Redigeringarna lägger sig i lrcat-filen. Den kan inte word läsa. Word kan heller inte läsa raw-filer.
Alltså bör du exportera till jpg med redigeringar i RÄTT format, läs pixelantal, om du vill ha ut maximal kvalitet med redigeringar.

Okej, betydligt bökigare än Aperture som jag tidigare använde.
Så för varje bild som jag fixat med så måste jag exportera den och för att det inte ska bli ett sammelsurium i bildmappen med alla möjliga original o fixade bilder o allt möjligt så borde jag skapa ny mapp utanför samlade LR-mappen med enbart redigerade bilder som jag vill använda?

Många manövrar för att kunna använda en bild med andra ord.

Okej, betydligt bökigare än Aperture som jag tidigare använde.
Så för varje bild som jag fixat med så måste jag exportera den och för att det inte ska bli ett sammelsurium i bildmappen med alla möjliga original o fixade bilder o allt möjligt så borde jag skapa ny mapp utanför samlade LR-mappen med enbart redigerade bilder som jag vill använda?

Många manövrar för att kunna använda en bild med andra ord.

Det fiinns fördelar med LR också, själva redigeringen är smidigare.

Ja, själva bildhanteringen när man jobbar i LR är helt klart bättre. Men sen ska man kunna använda det fixade bilderna smidigt också. Och det verkar omständigt o merarbete

Du får se LR som ett fysiskt framkallningsrum. Du redigerar dina bilder, när du är nöjd "framkallar" du dem och får ut dem som nya filer/bilder. För varje bild i LR kan man framkalla dem olika i det oändliga vilket är krångligare med andra program som "ändrar" i bildfilen direkt.

Jag ser mina bilder som negativ innan de ploppar ut ur LR :)

/Staffan

Ja, själva bildhanteringen när man jobbar i LR är helt klart bättre. Men sen ska man kunna använda det fixade bilderna smidigt också. Och det verkar omständigt o merarbete

Jag kan bara hålla med dig.

Det finns sätt att ladda upp direkt till Facebook, Flickr och Fotosidan, men när det gäller att använda bilderna i Microsofts eller Apples program är det sämre ställt med möjligheterna.

Tycker det skulle vara en "enkel" sak att kopiera bild med gjorda justeringar, låta den ligga i minnet och sedan klistra in den i valfritt program. Även drag-n-drop borde gå att lösa på motsvarande vis.

Man måste acceptera hur LR jobbar och helst "gå all-in".

Du får se LR som ett fysiskt framkallningsrum. Du redigerar dina bilder, när du är nöjd "framkallar" du dem och får ut dem som nya filer/bilder. För varje bild i LR kan man framkalla dem olika i det oändliga vilket är krångligare med andra program som "ändrar" i bildfilen direkt.

/Staffan

Självfallet går detta bra med alla andra program, också, man skapar helt enkelt kopior av orginalfilen och jobbar med dessa. Även om man redigerar dessa totalt olika kan man gå tillbaka till orginalutseendet, det är en egenskap hos RAW-filerna, inte de olika redigeringsprogrammen.

En fördel med att jobba direkt i RAW-filen är att många program kan visa din redigerade fil direkt. Med LR är du bunden till just LR. I filsystemet kan man inte se på filerna redigeringen som är gjord i LR eftersom inget sparas tillbaka i orginalfilen.

Att redigera en fil och direkt spara ner resultatet är inte smidigt i LR.

Det borde gå att göra för Apple/Microsoft eftersom det går i MarsEdit. Där kan man plocka direkt från collections i Lightroom.

Jag kan bara hålla med dig.

Det finns sätt att ladda upp direkt till Facebook, Flickr och Fotosidan, men när det gäller att använda bilderna i Microsofts eller Apples program är det sämre ställt med möjligheterna.

Tycker det skulle vara en "enkel" sak att kopiera bild med gjorda justeringar, låta den ligga i minnet och sedan klistra in den i valfritt program. Även drag-n-drop borde gå att lösa på motsvarande vis.

Ja, så skulle jag vilja ha det. Vore kanonbra. För alla bilder jag redigerar gör ju jag för att jag ska ha dem i MS eller Apples program. Sen ska det vara så knöligt att få fatt på dem.

Mac OS X alla geniala funktioner som drag and drop osv funkar inte. Så jag får väl importa över bibblan till Aperture för att få enkel tillkomst till bilderna. Synd, för som bildredigeringsprogram så vinner LR

Gillar ju enkla lösningar och som man så ofta har när man jobbar i Mac . Men det här blev knöligt ...

Export från LR

Men du kan ju skapa olika exporter för olika ändamål. Sedan väljer du bar den/de bilder i LR som du vill exportera och väljer vilken av dina exporter som du vill använda.
Så här kan det se ut.

Bilagor

• export-1.jpg
    export-1.jpg
    70.7 KB · Visningar: 34

/Staffan

Ja, allt är inte lätt att förstå när man nyss börjat med ett program.

JAg hr lagt upp det enligt bilden, i Bilder ligger undermappar med kategorier.
Om jag redigerar exv bilder i kategori 2009, så ska jag alltså även trycka på Kopiera och inte bara på Klar i LR när jag fixat bilden färdig? Och var bör jag spara den? Lägga upp ytterligare en mapp med Färdiga bilder eller lägga dem i samma mapp som jag tog dem från?

Litet krux är det ju att lägga tillbaks framkallad bild i samma mapp som den kom från, för där ligger kreti och pleti och allt har inte ens varit inne i LR och framkallats, men jag vill ändå inte kasta dem. Mycket bilder blir det, med hela skalan av bra och dålig bild.

Som sagt, för det mesta behöver jag bilder i olika presentationer, layouter och dok av skilda slag. Jag vill kunna bläddra mellan mina bilder och kunna välja ut olika och på att jag just då kommer på en speciell bild. Jag kan inte i förväg alltid planera vilken bild jag vill välja.

Hur tänker ni?

Bilagor

• Skärmavbild 2014-07-19 kl. 17.54.47.png
    Skärmavbild 2014-07-19 kl. 17.54.47.png
    37.9 KB · Visningar: 26
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar