Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Info om Sony FF sensor (24,81 mp)

Produkter
(logga in för att koppla)

Ascona75

Aktiv medlem
Ny tråd på DP när man vaknade, och en länk till Steve´s Digicams.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=26571728

http://www.steves-digicams.com/pr/sony_01292008_cmos_pr.html

Så då kanske deras line upp kompleteras på följande sätt.

Den som vi kallat A900 en lång tid kanske blir A800 istället, och konkurent till bla C 5D MII med samma sensor som N D3, och att dom senare släpper en A900 som blir som C och N´n stora modeller med den nya sensorn, inbyggt grepp med mera?
Vad tror ni?

Mvh.

Ps: Här är länken till deras japanska pressrelease enligt ett inlägg längre ner i DP tråden.

http://www.sony.co.jp/SonyInfo/News/Press/200801/08-010/

Står ngt om 6,3 Frames/s.
 
Låter som sensorn som Dyxum-ägaren hintat om ska hamna i A900. Ser fram emot att montera Zeiss 85:an framför en sån :)

(bli iofs kanske för dyr, men de siffror som Sony nämnt tidigare låter inte alltför förskräckliga)
 
Senast ändrad:
sony måste agera snabbt om de vill ha en seriöst roll på pro marknaden.

som min föreläsare brukar säga; time is of the essence :)
 
Intressant...blir den inte allt för dyr o Sony se till att få fram gluggar i samma veva som matchar denna kameran så tror jag den kan komma att sälja riktigt bra..visst det finns "pirater" men när man kommer upp i dessa prisklasser så kollar dom flesta på utbudet av orginaloptik..dom har ju redan en fin 70-200(dock lite dyr) och två ritkiga pärlor är zeiss 85:an o 135:an som lär göra sig ruskigt bra på ff..sen är väl en zeiss 24-70 påväg om jag inte minns fel...det som fattas är en riktig vidvinkel o nått längre tele av den högre klassen sen tror jag det är många av mer avancerade/proffsanvändare som kan tänka sig att gå över till Sony...för dom har ju faktiskt en stor fördel med den inbyggda bildstabiliseringen...o större blir den på ff för ff-gluggar med is/vr brukar betyda ruskigt höga priser o ökad vikt/storlek(speciellt när man kommer upp i ljusstyrka)
 
Det är nog inte lika stor brådis med proffshuset som med husen på konsumentmarknaden. Sony verkar ju bli den enda tillverkaren som kommer erbjuda stabiliserad FF-sensor eftersom både Pentax och Olympus verkar hålla sig till mindre sensorer (och en av få uppgifter som Sony officiellt släppt om A900 är att den kommer vara stabiliserad).

Rykten om när kameran kommer varierar från tidigast i april till Photokina i höst. Förutom de gluggar som Peter nämner har det även läckt en del uppgifter om bl.a. en 14 - 24mm (Sony bygger sensorerna och Nikon optiken? Sony 24 - 70 har dock Zeiss-stämpel)
 
Senast ändrad:
pet skrev:
Intressant...blir den inte allt för dyr o Sony se till att få fram gluggar i samma veva som matchar denna kameran så tror jag den kan komma att sälja riktigt bra..visst det finns "pirater" men när man kommer upp i dessa prisklasser så kollar dom flesta på utbudet av orginaloptik..dom har ju redan en fin 70-200(dock lite dyr) och två ritkiga pärlor är zeiss 85:an o 135:an som lär göra sig ruskigt bra på ff..sen är väl en zeiss 24-70 påväg om jag inte minns fel...det som fattas är en riktig vidvinkel o nått längre tele av den högre klassen sen tror jag det är många av mer avancerade/proffsanvändare som kan tänka sig att gå över till Sony...för dom har ju faktiskt en stor fördel med den inbyggda bildstabiliseringen...o större blir den på ff för ff-gluggar med is/vr brukar betyda ruskigt höga priser o ökad vikt/storlek(speciellt när man kommer upp i ljusstyrka)

Dom testar Zeiss 85'an på www.popphoto.com, Och på en D3 :)
 
Jag tycker det är ganska stor skillnad mellan 12 och 14-bitar.

Tex så finns färgen alltid kvar i de utfrätt partierna, detta gör att det utfrätta inte ser lika utfrätt ut. :)
 
wsaar skrev:
Det är nog inte lika stor brådis med proffshuset som med husen på konsumentmarknaden. Sony verkar ju bli den enda tillverkaren som kommer erbjuda stabiliserad FF-sensor eftersom både Pentax och Olympus verkar hålla sig till mindre sensorer (och en av få uppgifter som Sony officiellt släppt om A900 är att den kommer vara stabiliserad).
Ska bli kul att se hur Sony har löst det eftersom det är omöjligt med stabilisering i FF-hus. ;)

Livsfarligt att använda ironi på FS, så om jag ska bli allvarlig så ska det bli intressant att se ifall de klipper några pixlar på sensorn när SSS-används eller ifall bildcirkeln faktiskt räcker mer än väl.
 
Danlo skrev:
Hm.. bara 12-bitars... *suck*

De har ju pengarna, varför inte bara göra en storslam?!

Sony har inte speciellt mycket pengar, alla delar utom TV delen forlorade pengar forra aret. Bluray och Playstation 3 har kostat enormt mycket, filmbolaget har inte lyckats speciellt bra pa sistone. osv osv.
 
Innan vi ens kommer in på diskussionen att kritisera Sony (eftersom Kristoffer och Will deltager) så vill jag bara be alla deltagare, inkl. Fredrik att föra diskussionen på ett civiliserat sätt, under tiden jag poppar popcorn och tar fram dricka. Det där med playstation och film har du försökt redan en gång innan, funkade inte då heller.

Själv tycker jag att det är mycket intressant med ytterligare en spelare på fotbollsplanen. Men jag är böjd att hålla med.. Varför inte 14 bitar (nej de bitarna innehåller inte bara brus).
 
Det finns beräkningstekniska fördelar med större noggrannhet (Canon skriver till detta i reklam texterna), men folk blandar ihop det med högre DR.

Så vem blir för med denna sensor i ett hus Nikon eller SONY? Jag tror Nikon.
 
Jeppe skrev:
Själv tycker jag att det är mycket intressant med ytterligare en spelare på fotbollsplanen. Men jag är böjd att hålla med.. Varför inte 14 bitar (nej de bitarna innehåller inte bara brus).
--------------------------------------------------

Håller med dig Jesper...extra intressant tycker jag det blir eftersom Sony verkar gå in stenhårt för att vekligen blir ett av toppnamnen innom foto(dslr)....är det verkligen nån större synbar skillnad i bilderna mellan 12-14bitar...i så fall vilka fördelar ger dom 2 extra bitarna???(undrar en som inte kan ett skit om detta :) )
 
Jeppe skrev:
Innan vi ens kommer in på diskussionen att kritisera Sony (eftersom Kristoffer och Will deltager) så vill jag bara be alla deltagare, inkl. Fredrik att föra diskussionen på ett civiliserat sätt, under tiden jag poppar popcorn och tar fram dricka. Det där med playstation och film har du försökt redan en gång innan, funkade inte då heller.

Själv tycker jag att det är mycket intressant med ytterligare en spelare på fotbollsplanen. Men jag är böjd att hålla med.. Varför inte 14 bitar (nej de bitarna innehåller inte bara brus).

Inget jag forsokt med, det ar vad marknaden sager, Sony gar overlag daligt, an sa lange ar Bluray och PS3 en enorm forlust for Sony. Aktien pa Nasdaq dok riktigt hart i slutet av forra aret, har ater hamtat sig lite. Sony Ericsson vinst var 17% mindre forra aret an aret innan, trots att inkomsten har okat med 27%.

Nasta vecka kommer bokslutet, sa da vet vi ju.

Sony ser dock positivt pa laget, men som sagt, saker och ting gar inte bara bra, och de har inte gatt med vinst ett kvartal forra aret. Kanske det fjarde var battre.

http://bigtech.blogs.fortune.cnn.com/2008/01/09/good-times-roll-again-at-sony/

Det ar det jag har att saga, spelar absolut ingen roll vad an Will och Kristoffer har att saga, eller vill kalla mig troll, Sony har inte speciellt mycket pengar. Nasta vecka far vi se om ett kvartal var tillrackligt for att vanda en 1.2 miljarder dollar forlust for de tre forsta kvartalen under 2007 till en vinst.
 
fredriklindstrom skrev:
Inget jag forsokt med, det ar vad marknaden sager, Sony gar overlag daligt, an sa lange ar Bluray och PS3 en enorm forlust for Sony. Aktien pa Nasdaq dok riktigt hart i slutet av forra aret, har ater hamtat sig lite.
Jag tror du blandar ihop Sony med Canon, Sonys aktie ligger kvar på ungefär +/- 0% sedan början av förra året, medan Canon hamnat på -15% (och föll dessutom kraftigt under slutet av förra året medan Sony verkar stigit):
http://finance.yahoo.com/q/bc?t=1y&s=SNE&l=on&z=m&q=l&c=CAJ

Såvitt jag kan se postade Sony vinster under minst ett kvartal förra året, och även totalt för året. Mycket tack vare bra digitalkameraförsäljning (så det finns nog andra områden som ligger betydligt värre till hos Sony om de någon gång börjar kapa... Canons kärnverksamhet ju inte heller kameror utan kopiatorer och skrivare):
http://www.betanews.com/article/Sony_Posts_Profit_Gaming_Loss_Widens/1193412583

Kritik mot Sony eller andra märken är en sak, men ingen tjänar på ljug kring rena faktauppgifter.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.