Liza skrev:
Lägger man upp en bild ska man också veta varför SÅ lägg in på uppladdningssidan att medlemmar med minst tre egna meningar ska beskriva sitt syfte med bilden. Milda tider vet man inte själv varför, hur ska man då kunna begära något av andra.
MVH Eva
Varudeklarerade fotografier? Nej, håller inte med dig. I likhet med litteratur, målarkonst, musik etc så handlar det snarare om dialog ( ja, kanske till och med dialektik).
I denna dialog är förhoppningsvis inte skaparen av bilden, musikstycket, boken ensam om att ha en uppfattning. Jag menar, det uppstår en dynamik eller ibland ett stort äventyr när de båda möts; författare-läsare, kompositör-lyssnare, fotograf-betraktare.
Hur roligt vore det om vi skulle få allt "förklarat" och tillrättalagt i förväg? Som att här är: Tomatpuré(52%),Ättika, Stärkelsesirap, Socker,Salt, Kryddextrakt,Örter och kryddor, Fritt från gluten. Ja när det gäller livsmedel förstår jag vitsen med det (Heinz Tomatketchup).
Och här får vi inte ens veta *vilka* kryddor som använts.
Men annorlunda är det med sådant vi brukar kalla konst. Tomas Tranströmmer skrev något i stil med att "uppvaknandet är som ett fallskärmshopp ur drömmen". Jaha? Vill vi få detta förklarat av diktaren? Eller vill vi själva skapa en bild eller uppleva något? Jag tror på det senare.
På något vis känns det som en trist rationalism att allting ska "förklaras" för att förstås.Det är att underskatta betraktaren! Men det finns säkert också en lättja hos betraktaren som är präglad av det rationella (nåja) samhälle vi lever i. Allting är ju exakt och precis och glasklart. Tror vi.
Ja eller som Ekelöf kände på sig redan år 1945;
"Av hänsyn till de estetiska kraven
(som också är ändamålsenlighetens)
har arkitekterna gjort molnen fyrkantiga."
Tänker också på Kurt Bergengren som skrev:
"Än är vi alldeles i början av den fotografiska och elektroniska bildåldern, men nog är det hög tid för dess hundratals miljoner konsumenter att träna ögonens förmåga till urskillning och bedömning av bilder och bilders verkan.
Det passiva slukandet av vardagens otaliga bilder är bildålderns analfabetism, en ödesdiger folksjukdom."
Jag försöker öva mig så gott det går som betraktare av bilder. Och då hjälper alla förklaringar om hur fotografen tänkt eller gjort eller stått eller suttit inte ett smack. Snarare stjälper de.
/ulf