Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inflödet av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att idéer om poängsystem låter bra. Aktivitet ska ge fördelar.

Själv har jag fått ca 1000 kommentarer och givit 2300. Man kan inte bara sitta och vänta på kommentarerna utan måste själv vara aktiv och kommentera andra för att det ska funka.

Tyvärr är den låga bildkvalitén ett problem, men jag tror att man får leva med det. Även i dåliga bilder kan jag se en ambition hos fotografen som beättigar bilden. De som publicerar uppenbart meningslösa bilder brukar få höra det.

Det nuvarande strypta inflödet funkar bra. Det tar inte så lång tid att titta på några dagars upplagda bilder om man har fast lina.

Mitt största problem är maxbegränsningen. Jag tycker att det vore bra med ett högre tak för dem som betalar för sig. Jag vill ju inte gärna ta bort en del av mina gamla bra bilder för att lägga upp nya. Det är många som upptäcker och kommenterar mina gamla bilder så det finns ju ett värde i att ha dem kvar.

Chano skrev:
Sänk antalet bilder in för alla som betalar.
Nu är jag ingen betalande medlem men jag har haft samma tankar angående kritikbilderna. Den poängen som jag ser med att vara betalande medlem är utställningsalbumen men behöver de betalande medlemmarna mer kritik på sina bilder än nybörjarna? Jag tittar ofta på dygnets senaste bilder och då kan jag bli lite less när jag ser sju likadana bilder i sträck från betalande medlemmar. Jag tror inte att de bilderna kommer att kommenteras ordentligt och vad fyller det då för funktion?

"Med drygt 17000 medlemmar som, för att höfta lite, får ladda upp 15 bilder var blir det rätt många bilder. Närmare bestämt 255 000. Visst får du hålla med om att detta tangerar en ohanterbar volym, speciellt då jag har uppfatta syftet med att ladda upp bilder på Fotosidan är att få feedback på dem."

men sen får man ju välja också. antingen så expanderar fotosidan och man har svårare att hänga med, eller så får man stänga vid ett visst antal medlemmar eller strypa bildflödet markant och fortfarande ha möjlighet att hänga med i flödet i samma takt. det sistnämda känns inte roligt.

ett annat problem än att fler bilder förblir okommenterade än tidigare skulle vara att de kommentarer som ges är utav dålig kvalite. och hur det är med det vet jag inte, har kvaliten på de kommentarer som ges blivit sämre?

och man kan fråga sig, är det överhuvudtaget ett problem att fler bilder får färre kommentarer eller inga alls? dvs är det något vi kan/vill göra något åt? menar det är ju inte självklart så att det är ett problem.

jag tycker att det är ett problem. kanske inte det största i världshistorien, men dock. jag skulle vilja att vi hjälpte till att "putta" in bilderna i systemet, så att det inte bara flödar på och försvinner bort. ( sen kan man inte fånga upp allt, det går inte, då får vi syssla med bara övervakning och sökning och listor)

jag vacklar nu om jag verkligen skulle vilja ha kommentarer som ett krav för att tex få kommentarer själv. det behöver ju hur somhelst inte ingå i början av ett medlemskap, det kan ju träda in efter en viss gräns. så man hinner bli lite varm i kläderna iallafall.

men vad är det som är så farligt egentligen med att vi får lite krav på oss? "nu ska du kommentera dessa bilder, så kommer du att få kommentarer i gengäld." måste vi se bara kravet? vi får ju nånting tillbaka också.

jag lutar nog åt att jag tycker det är en bra ide'. det enda negativa som jag kan se nu är om vi blir alltför ambitiösa och gör det för stort. då kan det nog bli kvävande. det eventuella systemet ska vara enkelt. inte ta över liksom.

sen var det hur det systemet skulle se ut...får nog fundera på det

Diskussionen på usefilm.com just nu går i rakt motsatt riktning.

Dom har ett 'karma'-system, dvs poäng efter hur många kommentarer man lämnat. Det styr uppladdningskvoten.

Resultat: en massa 'spam'-kommentarer, som dom själva uttrycker det.

Första åtgärd: stäng av karma-systemet.

Diskussion nu: att sätta maxgräns på kommentarer till 25 kommentarer/dag.

Bara för att ge lite perspektiv.

Det är en utmärkt sajt de har där, fotosidan är också en utmärkt sajt. Det är så lätt att gnälla ihop, och glömma det man har i jakten på den "perfekta" världen...

-Christian

Får även jag, som inte har laddat upp några bilder och knappt gett några kommentarer, komma med min åsikt?
Magnus B. skrev:
Ett förslag;
En stor fet knapp på förstasidan eller i sidhuvudet som direkt länkar till de senaste två dygnens okommenterade bilder.
Tycker Magnus förslag är bra. Kanske skulle det ta ett par dagar innan bilderna hamnar på listan och hur långt tillbaka i tiden man skall gå beror väl på hur lång lista vi vill ha.

Tidningen Segling har på sin hemsida ett diskussionsforum. Det finns två listor med trådar. En med trådar som är besvarade och en med obesvarade trådar. På så sätt försvinner inte dom obesvarade trådarna så snabbt ut någonstans i cyberrymden utan har större chans att även dom bli besvarade.

Något liknande i Fotosidans Galleri tror jag skulle minska antalet okommenterade bilder något. Löser nog inte problemet, men kanske minskar det lite.

Olle

Ok. Jag summerar lite.

CWE:s senaste inlägg är bra. Det är svårt att hitta den perfekta lösningen och om nu andra fotositer testat "belöningssystem" men inte fått bra resultat så kanske inte vi skall prova det (jag är dessutom skeptisk eftersom jag känner att det leder till fler kommentarer med mindre värde. Kvalitet framför kvantitet).

Vi skulle kunna överväga att göra följande saker:

* bild / kritikmoderator, som har fullständiga rättigheter att radera och redigera både bilder och kommentarer. Den personen är ngn som har bra bildsinne och som varit med länge på fotosidan.
* någon form av "push" på index för bilder utan kommentarer
* en ytterligare variant av "senaste dygnets bilder" sorterade per motivkategorier. Dvs att man enkelt bara kan kolla bilder inom Natur etc.

elmfeldt skrev:

* bild / kritikmoderator, som har fullständiga rättigheter att radera och redigera både bilder och kommentarer. Den personen är ngn som har bra bildsinne och som varit med länge på fotosidan.

Hoppas ni hitter någon, och att denne någon är beredd på allt vad det kan innebära både i jobb och i smutskastning från de som får sina bilder och kommentarer raderade. Mänsklig inblandning tror jag dock är en bra idé, mycket bättre än automatiserade begränsningar. Om denna någon eller dessa några har förtroende sen tidigare på FS så lär ju majoriteten av medlemmarna kunna respektera deras beslut förhoppningsvis.

elmfeldt skrev:

* någon form av "push" på index för bilder utan kommentarer

Leder det till något mer än att bilden får en kommentar, varpå den sen faller ur? Iofs är det mycket roligare med en än med ingen kommentar på en uppladdad bild, det är det.

elmfeldt skrev:

* en ytterligare variant av "senaste dygnets bilder" sorterade per motivkategorier. Dvs att man enkelt bara kan kolla bilder inom Natur etc.

Trevligt. Sorteringsfunktioner gör livet enklare. Dessutom borde det leda till att folk (inklusive mig) blir bättre på att kategorisera sina bilder, vilket generellt skulle göra sökandet mer precist.

För att pitcha in lite fler förslag själv då, jag pratade tidigare idag med en polare som också är medlem här, och vi diskuterade bland annat möjligheten att minska ner antalet kritikbilder en given medlem kan ha uppe rätt drastiskt, t.ex. till fem bilder. När man vill lägga upp en ny kritikbild får man antingen radera en gammal, eller helt enkelt flytta den till ett utställningsalbum, där den kan ligga och bidra till att generera albumkommentarer. Antalet "utställningsbilder" kan ju sen då vara relativt stort, det har mer med David & Co:s serverplats än med nån pedagogik att göra anser jag.

Vad gäller diskussionen om poäng och aktivitetsbelönande så verkar det mesta vara sagt, men jag sluter mig tveklöst till nej-sidan i den diskussionen. Tittar man på photosig och andra sajter som belönar krafs så ser man resultatet. Usch. Hellre en välformulerad och genomtänkt kommentar än tio nerhafsade i syfte att kommentatören ska få ladda upp en bild till.

Då skulle jag föredra att ni ''push:ade'' bättre för de okommenterade bilderna.

Jag minns gamla diskussioner om bildkategorier och jag tror att det kan bli svårt att dela upp de ''senaste bilderna'' i verkligheten. Själv bryr jag mig inte om det är en svartvit bild eller en färgbild, en modellbild eller en naturbild. Det är de dåliga bilderna som jag vill sortera bort. För mig hade det räckt med två kategorier; bra och dåliga bilder. Synd bara att vi definierar dem på olika sätt.

Dessutom finns det redan en sorteringsfunktion även om jag aldrig riktigt fått den att fungera.

En del inlägg syftar lite på att minska serverplats. Ett litet klargörande är att hårddisk utrymmet inte på något vis är ett problem idag. Men vi har tidigare haft funderingar på "rensningslogik" av bilder som inte fått ngn uppmärksamhet, men inte tagit tag i detta.

elmfeldt skrev:

Radera bilder som inte är bra? Eller? Försvinner inte då hela poängen för nybörjare? Att ladda upp bilder man tycker man lyckats bra med, få feedback och sedan kunna utvecklas?

Gillar däremot iden att på nått vis sortera de inkommande bilderna i kategorier. Även en "sida" med okommenterade bilder.

Minns inte vem som skrev det, men jag tycker också det är tråkigt när det kommer 7 bilder av samma fotograf på en gång. Föreställande i princip samma motiv men ur olika vinklar.. DÄR kan man gallra!
Bara min åsikt.

/Malin

Hampus skrev:
Vilket låter som en variant som helt ignorerar problemet som finns. Idag är väl knappast problemet att "likasinnade" får lite kommentarer utan att främst nya personer inte får några. Det som du beskriver låter för mig inte mycket annorlunda mot de bevakningar som redan finns - ett sätt för likasinnande att koppla ihop sig.

Fast vad är problemet då? Om du befinner dig i en sammanslutning tillsammans med människor med ungefär samma intressen som du själv, tror du inte att du får fler kommentarer då än om dina bilder visas för personer som är intresserade av helt andra sorters foto/motiv? Syftet med mitt förslag om "kommentarsgrupper" var att lyfta fram dessa grupper i ljuset, så att alla får chansen att delta, istället för som nu när det finns spontansammanslutningar som mest kommenterar varandras alster.

Att det är just nya medlemmar inte får så många kommentarer vet jag inte om det är sant heller... jag har varit medlem i över ett år och jag får rätt tunt jag med.

Att minska antalet kritikbilder som varje medlem har skulle nog minska inflödet något eftersom man då måste ta bort gamla bilder. Och man vill kanske inte ta bort gamla bilder innan man fått konstruktiv kritik på dom. Har man inte fått det inom en viss tid så tror jag iofs att det är försent att få det, då dom drunknat i flödet av nya bilder. Hur tas den slumpvis valda bilden på framsidan ut? Hade man inte kunnat ha en tredje bild, slumpvis med mindre än t.ex. 4 kommentarer?

Som glad amatör är det inte så lätt att ge kritik på en bild. Visst, man kan ju alltid slänga in en kommentar, bra, dålig. Men jag tror inte att jag har ett nog tränat bildsinne för att ge konstruktiv kritik på bilder jag inte gillar. Jag vet att jag inte gillar den, men ofta är det svårt att se varför. Dessutom tittar jag själv mer på bilder jag gillar. Och läser andras kommentarer för att se om det finns några gyllene regler som gör att just den bilden är bra. Helt enkelt för att träna upp bildsinnet lite. Dessutom har bra bilder ofta många kommentarer. Dom kommenterar jag inte heller för att allt jag vill säga redan är sagt. Dessutom tror jag inte att FS bättre fotografer ser ett så stort värde i att få undermåliga kommentarer av undermåliga fotografer :)

Och har man hittat en bild som man tycker är bra vill man ju gärna se den flera gånger för att fundera över vad det är som gör den bra. Den hittar man ju aldrig igen. I minnet alltså...

Idén med underkategorier tror jag är bra. Jag vill ju gärna ha konstruktiv kritik av fotografer som tar bättre bilder i samma stil/kategori som jag själv fotar. Det är kanske lite lättare att ge kommentarer i samma kategori? Att man sen iaf lägger ut en blandad kompott utan sammanhang är väl en annan sak.

Senast ändrad:
...lobbar in min boll på planen.

Att minska inflödet är inte ett alternativ. En bild i veckan är i minsta laget redan nu och man riskerar att nya medlemmar glömmer att fotosidan över huvudtaget existerar inom en vecka.

Som jag ser det är det en designfråga hur man hanterar det stora inflödet av nya bilder. Om ett syfte med fotosidan är att kunna få kritik på sina bilder och detta fallerar måste man kanske göra en omdesign på funktionen.

När jag sätter betyg så tycker jag det svåraste är att skriva en kommentarer som inte blir lika för alla bilder jag kommenterar, och kommenterandet av bilder kan haverera på att jag inte vill göra cut'n'paste på Kanonbra!, Läckert, Ursnygga färger...

Jag kan tänka mej en separering av betygsättningen och kommenterandet, och att betygsättningen blir anonym. Ett anonymt betygsättande i låt oss säga fem kategorier;
Komposition, Idé, Originalitet, Efterbehandling,
eller något sådant.
Kategorierna skulle kunna ha länkar till artiklar under Lära med förtydliganden om ämnet. Kanske ersätta sifferskalan med;
Icke Godkänt, Godkänt, Väl Godkänt eller Mycket Väl Godkänt.

Det blir tydligare enligt min mening eftersom en 2a idag nog uppfattas som negativ, fast det enl definitionen betyder OK.

Då vet du att du fått VG på idé med IG på komposition, och kan snabbt leta info om vad komposition är. Betygsättaren har dessutom snabbt givit detaljrik kritik utan att behöva skriva en massa egen text.Ett anonymt betygsättande eliminerar också hämndkommentarer och man minskar tackandet för betygen, som tydligen uppfattas som oseriöst.

Fick själv fem stjärnor på ett foruminlägg "Om Infrarött och Digitalt" vilket var otroligt sporrande utan att det för den delen blev så många kommentarer. Någon/några av de 400 som tittat gillade uppenbarligen det jag skrivit. Att jag inte vet vem/vilka som satt betyget spelade inte så stor roll.

Tänkte bara kommentera (!) en sak här (lite off topic kanske...); en del nybörjare har konstaterat att det är svårt att ge kommentarer på bilder, och det stämmer ju.

Att kommentera är något man lär sig, mina första kommentarer var också av typen "snyggt" eller "läckert" o s v. Men i och med att man börjar kommentera lite mer så börjar man också titta på bilderna på ett annat sätt. Det är en process som kanske bidrar till ett mer medvetet bildtänkande i ännu högre utsträckning än vad kommentarer på de egna bilderna gör. Kommenterandet är nytt för mig än så länge (jag har lämnat färre än 20 kommentarer hittills) men jag finner det mycket utvecklande :eek:)

Så jag skulle tro att det är just att stimulera kommenterandet som behövs. Rent tekniskt kan det nog inte bli mycket enklare än det är just nu. Det handlar nog mer om att lyfta fram okommenterade bilder, verkligen inbjuda till att kommentera, försöka göra så att "nybörjarna" känner sig trygga i att det är OK med korta kommentarer. Huvudsaken är att var och en gör efter bästa förmåga.

/fredrik

Att ha separata betyg i olika klasser är en bra idé. Då blir kommenterandet så mycket enklare. Och man slipper i text upprepa vad andra redan har skrivit 10 gånger. Och om man inte måste skriva så kan det ju tänkas att man hinner med fler bilder?

JA!

Lyssna på fredrik (jfalstrom) !! "Låter" som en bra ide i mina "ögon"! Men kanske låta MÖJLIGHETEN att skriva vara kvar?

*hoppar vidare...*

Malin - bor här..

jfahlstrom skrev:
[B
Icke Godkänt, Godkänt, Väl Godkänt eller Mycket Väl Godkänt.

[/B]

Jag förstår hur du menar men att göra kommenterandet mer komplicerat än det är idag, med kategoriindelning, och dessutom med den skalan; Icke Godkänd..- Väl Godkänd får tummen ner av mig.
Inte vill jag formulera kritik på andras bilder i form av godkänd o.s.v. Godkänt för vaddå? Det enda jag kan göra är att skriva vad jag tycker om bilden, vad den säger mig.
Betygskalan har diskuterats förut och det är inte den som är problemet utan varför så många bilder blir utan kommentar.

Japp, det var också min tanke. Man behåller det personliga kommentarfältet som det är nu, men separerar betygsättandet och gör det mer fördefinierat, detaljerat och anonymt.

Visst, nuffrer funkar också. Hehe, kanske lättare att räkna fram ett medelvärde.

wennerstrom skrev:
Syftet med mitt förslag om "kommentarsgrupper" var att lyfta fram dessa grupper i ljuset, så att alla får chansen att delta

Ja, jag förstod det, men menar att det troligen inte kommer ge fler kommentarer eftersom nybörjare ändå kommer få svårt att hävda sig inom dessa grupper. De som får mycket kommentarer är de som redan är väletablerade.

Sedan att det är en bra sak att ha är en helt annan grej.

wennerstrom skrev:
Att det är just nya medlemmar inte får så många kommentarer vet jag inte om det är sant heller...

Kanske inte nya medlemmar utan snarare nybörjare och nu förtiden, pga. det stora antalet bilder som flyter in, även de som inte är etablerade på sidan sedan länge. Kanske är mest rätt att säga att den stora massan inte får många kommentarer.

Motkommentarer - autosök & kommentera...

Hm, en liten tanke slog rot i mig...

Jag tycker att grundprincipen att "ge en kommentar tillbaka" är en himla bra princip (som jag verkligen inte följer alltid).

Ett sätt att uppmuntra kommenterandet skulle ju kunna vara att förenkla *motkommentarer* kanske?

Skulle man inte ganska enkelt kunna skriva en funktion som sammanställde vilka som kommenterat mina bilder senaste perioden, och sedan presenterade deras senaste bilder i en översikt till mig? Bara att klicka och kommentera...

Då skulle man ju känna sig ganska så motiverad att skriva motkommentarer, och det skulle underlätta att det blev "god ton" att göra det?

Det gör ju också att de som hittills inte fått så många kommentarer på sina bilder lättare kan få det, genom att de kommer med i folks "borde kommentera"-översikt?

Bara en idé...
-Christian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar