Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inflödet av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jalong skrev:
Nej då. Det känns inte alls krångligt ;-)
Olika kategorier finns ju redan. Bara att gå in på sökningen. Inte krångligt det heller. Å andra sidan kan ju alltid genvägar skapas.

Det beror på om man valt att kommentera från en sökning eller via Kommentera nya, där finns ju inte den funktionen. Jag skulle vilja slå ihop de två - de är så lika. Detta har jag tagit upp en annan diskussion

Jag gillar idéen med den speciella kritikkön som föreslås, "bild som jag VERKLIGEN behöver kritik på". Teknisk är det inte svårt.
 
Christer,
jag misstänker att det kanske blir en prestanda-tjuv, men skulle mitt tidigare förslag om motkommentars-översikt vara krånglig att genomföra?

>Jag tycker att grundprincipen att "ge en
>kommentar tillbaka" är en himla bra princip (som
>jag verkligen inte följer alltid).
>
>Ett sätt att uppmuntra kommenterandet skulle ju
>kunna vara att förenkla *motkommentarer* kanske?
>
>Skulle man inte ganska enkelt kunna skriva en
>funktion som sammanställde vilka som kommenterat
>mina bilder senaste perioden, och sedan
>presenterade deras senaste bilder i en översikt
>till mig? Bara att klicka och kommentera...

Jag tror att den verkligen skulle komma att användas om den fanns. Jag gör det manuellt emellanåt, men det blir ett fasligt klickande fram och tillbaka...
-Christian
 
Jag kommenterar nästan aldrig längre, och besöker sajten allt mer sällan. Känns som man sett allt. Kommer sällan in sånt som överaskar eller insprierar. Det är därför jag nästan helt slutat kommentera. Kanske vore en ide att utöka communitiy funktionerna så att sidan får ett bredare användingsområde än bara lägg upp/kommentera.

T.ex. vore det kul att kunna koppla diskussionstråd till en bild.
 
Ideen omSub-community

Jag har läst alla inlägg på 9 sidor. Det finns vettiga, och vettigare förslag bland dem. Men
Bengt Wennerströms råd/förslag var vettigaste som handlar om dela medlemmerna efter intresse område i foton: sv/v, natur, experiment och liknande minskar gruppstorleken på rimligt sätt och utökar gruppkänslan och ansvaret. Annars är det helt naturligt att medlemmernas delaktighet i stora gruppen minskar med tiden vid sidan om andra personliga skäll om det förekommer. Själv är jag mest sv/v intresserad; när jag loggar in kollar jag först svartvita bilder; inte experimenterade bilder eller någonting annat. Det enda och bästa lösning är att dela stora gruppen efter intresse område och öka chansen för bättra kommunikation i mindre grupper. Det är rent pedagogiskt. Tvångs och liknande åtgärder? Stor fråga tecken!...
Ber om ursäkt för min svenska
Hälsningar
A.Dagasan
 
Kommentarer

Jag kommer fortsättningsvis inte kommentera fotografer som inte har gett en endaste kommentar men lagt upp flera bilder! Tycker att det skall vara lite ge och ta! Visst har man inte alltid pejl på att motkommentera och i vissa fall finns det inget att kommentera tillbaka. Men gärna ett index (finns på andra liknande sajter) på användaren så får man en pejl på hur flitig denne är !!! Jag vidhåller fortfarande att en bättre Kategorisering borde tas fram och att en bild bara kan tillhöra en utav dem !! Givetvis kan man tillföra metadata kring en bild vilket gör att man både lär sig och lär ut inställningar / tekniker. Kula att det blev en såpass stor reaktion på detta forum : ) Det finns en hel del guldpärlor men mycket annat här också !

/Kristian
 
Dölja kommentarerna?

Hejsan!
Har med stort intresse följt den här diskussionen. Tänkte slänga upp en boll och se om någon fångar...

Många nybörjare, mig själv inräknad, känner sig nog inte riktigt värdiga att kommentera andras bilder. Så har jag själv upplevt det, även om jag tränar för att bli bättre! Dessutom så upplever många att allt redan har sagts om bilderna...

Varför inte dölja kommentarerna som görs? Först när man själv kommenterat en bild får man se de andras kommentarer. Det är nog lite kontroversiellt, men nog skulle det kunna ta skruv och öka kommenterandet!

Jag lär mig en jäkla massa bara genom att läsa andras kommentarer och deras tips. Genom att dessa döljs men mitt intresse finns kvar så kommenterar jag för att få ta del av de riktigt duktiga fotografernas råd.

Kvaliteten på kommentarerna skulle också höjas i och med att man inte styrs av vad som tidigare sagts. Nybörjare skulle i större utsträckning våga kommentera och antalet kommentarer skulle antagligen öka. Dessutom minskar ofta viljan att kommentera om det:

1) inte finns någon annan som redan kommenterat. Det är jobbigt att bryta isen!

2) redan är 2-3 stycken som kommenterat väldigt bra.

Motsägelsefullt? Kanske, men jag tror det fungerar så!

Problem? Jo, det är klart, spam kanske skulle öka något. Men i och med att en kommentar kvittas direkt mot access till övriga kommentarer och inte ger ett bonussystem eller bättre karma, så skulle det nog kunna fungera ändå!

Lösningen? Dölj kommentarerna tills du själv kommenterat bilden!

Vad tror ni om det?
 
Senast ändrad:
Liggtid

Tror någon har nämnt detta tidigare. Varför inte begränsa tiden en kritikbild kan ligga ute? Säg en-två månader. På den tiden "borde" man ha fått kritik på bilden och hunnit pres(en)tera en "förbättring" om man så vill.

Vill man ställa ut bilderna får man helt enkelt lägga dem i ett utställningsalbum.

Gillar inte idén med att kunna flytta kritikbilder till utställningsalbum. Som jag förstått går det heller inte nu.
 
Hej

Många äldre bilder tycker jag fungerar som bra inpirationskällor. Därför tycker jag att det vore synd om dessa försvann.

Som nybörjare så är det bra att kunna bläddra runt i bildenra och få ideer om både motiv, komposition och teknik.

Roine
 
Henrik,
det finns flera skäl till att vara aktiv på fotosidan.

I början vill man ju ha mycket konstruktiv kritik och tips på foto-teknik och annat.

Över tiden har ialla fall jag utvecklat en mer personlig "stil", och den typen av rena hantverkskommentarer är inte lika viktiga för mig längre.

Istället har mitt intresse och passion för intressanta bilder tagit överhanden - Andra såväl som egna.

Jag tycker att det är synd och skam att många kära oldtimer-bilder som bitit sig fast i mitt huvud försvunnit från FS.

Effekten blir att det finns mindre "nytta" för lite oldtimers med fotosidan, vilket kan resultera i att man så att säga "drar vidare"...

Jag tror att för att en community ska funka bra måste det finns en balans av funktioner och mekanismer för olika "årsringar"; nykomlingar, semi-amatörer, professionella fotografer, naturfotografer, teknik-intresserade, konst-intresserade, gatufotografer.

Jag håller inte med om att "gamla bilder" borde rensas bort. Alls.
-Christian
 
Ingen puff på ettan

Ta en titt på förstasidan. Där finns mycket, men var finns den feta uppmaningen att kolla och kommentera nya bilder. Bara en sån enkel förändring hade gjort susen. Just nu är det så mycket som man puffar för att en del kommer bort.

/magnus

PS: Är det inte dags att ta bort Expertsvaren. Det står ju bara stilla. Möjligen skulle de kunna kommma upp bland de andra foruminläggen i en annan färg och med texten "Expertsvar:Xxx yyy aaa"
 
Jag läste de tre första sidorna och den sista i den här diskussionen, sedan tröt både orken och tiden så antagligen upprepar jag säkert vad flera redan har sagt:

Det kan vara frestande att kräva motprestationer i form av x antal kommenterade bilder för att nya medlemmar ska få lägga upp x antal egna bilder. Men då minskar intresset för att faktiskt lägga upp egna alster radikalt, jag själv hade till exempel inte orkat hålla ut i x antal veckor för att kunna ge x antal konstruktiva kommentarer för att ens få tillgång till det jag kom hit för: kritik på mina egna arbeten. Det är frustrerande som det är att bara få lägga upp en bild per sju dagar.

Det är också ett bombsäkert sätt att se till att kommentarsfunktionen används till ren skit, dvs onödiga kommentarer helt utan värde. Får man status/fördelar av att skriva många kommentarer så är det ingen tvekan om att många personer skriver många kommentarer oavsett om de har något att säga eller inte. Dit tror/hoppas jag att fotosidan.se inte strävar, då biter man sig själv i svansen.

Att ytterligare begränsa möjligheten för oss nybörjare (som fotografer eller bara nybörjare här på sidan) att lägga upp bilder, att exempelvis gå ner till en bild per fjorton dagar, känns inte heller rätt. Anledningen till att i varje fall jag har valt att registrera mig här och lägga upp bilder är för att jag vill ha konstruktiv kritik och hjälp att utvecklas inom fotograferingens ädla konst. Får jag då knappt någon möjlighet att visa det jag lyckas åstadkomma så faller hela syftet med att ens registrera mig. Då kan jag precis lika gärna strunta i att lägga upp bilder alls och bara surfa runt för att få inspiration utan att få någon feedback på det jag gjort själv (vilket är nog så viktigt för att kunna utvecklas både tekniskt och konstnärligt).

Att få folk att kommentera mer kan jag förstå är en viktig fråga, jag vill ju exempelvis själv ha många kommentarer, men man måste vara försiktig med vilken metod man väljer för att nå målet. Det vore bättre, som jag sett att någon/några varit inne på, att helt enkelt pusha lite mer för nya bilder på förstasidan.

Även förslaget att utöka antalet fotografer man kan bevaka verkar i mina öron vettigt, då kan man bevaka både hyperaktiva fotografer och nybörjare såsom jag själv för att se hur de utvecklas.
 
Kan även tillägga att idén om betygsättning av kommentarer är synnerligen korkad. Som jag har förstått det så skulle ett sådant system ha funktionen att när man nått ett visst antal "tummen upp" för sina kommentarer får man lägga upp fler bilder. Det skulle innebära att jag skulle vara högst tveksam till att ge "negativ" kritik till en bild. Kan fotografen ta kritik på ett vettigt sätt? Ger han mig "tummen ner" på min kommentar fast den är välskriven och konstruktiv?
 
cwe skrev:
Henrik,
det finns flera skäl till att vara aktiv på fotosidan.

I början vill man ju ha mycket konstruktiv kritik och tips på foto-teknik och annat.

Över tiden har ialla fall jag utvecklat en mer personlig "stil", och den typen av rena hantverkskommentarer är inte lika viktiga för mig längre.

Istället har mitt intresse och passion för intressanta bilder tagit överhanden - Andra såväl som egna.

Jag tycker att det är synd och skam att många kära oldtimer-bilder som bitit sig fast i mitt huvud försvunnit från FS.

Effekten blir att det finns mindre "nytta" för lite oldtimers med fotosidan, vilket kan resultera i att man så att säga "drar vidare"...

Jag tror att för att en community ska funka bra måste det finns en balans av funktioner och mekanismer för olika "årsringar"; nykomlingar, semi-amatörer, professionella fotografer, naturfotografer, teknik-intresserade, konst-intresserade, gatufotografer.

Jag håller inte med om att "gamla bilder" borde rensas bort. Alls.
-Christian

Jag stödjer dej till fullo och tycker att man borde kunna få spara mer än 75 bilder !!! Annas plockar man ju helatiden av de gamla... Kanske en arkivfunktion ????
 
En variant för att kunna rensa bort gamla bilder, fast inte de man inte vill bli av med, kan ju vara en "den-här-var-intressant"-funktion. Alltså; vid varje bild finns en liten länk som man kan klicka på för att lägga bilden i en "korg" med bilder som man tycker är intressanta på något vis, och som man vill återvända till för inspiration eller så. När en bild har lagts in, så tas den bort efter när den har blivit gammal, om ingen har lagt den i sin korg med intressanta bilder. Då får det ligga kvar. Man måste givetvis kunna ta bort bilder ur sin korg, och då en gammal bild inte finns kvar i någon korg, så tas den bort. Givetvis måste fotografen själv få ta bort bilden, och då ryker den vare sig den ligger i andras korgar eller inte (och man kan givetvis inte lägga sina egna bilder i korgen...)

Bara en idé som slog mig...

/fredrik
 
Angående min idé så måste ju någon komma med de dåliga, annars går de ju inte att gallra bort :)

Kanske dags för en sammanfattning snart?
 
BengtGrönbeck skrev:
Kan även tillägga att idén om betygsättning av kommentarer är synnerligen korkad. Som jag har förstått det så skulle ett sådant system ha funktionen att när man nått ett visst antal "tummen upp" för sina kommentarer får man lägga upp fler bilder. Det skulle innebära att jag skulle vara högst tveksam till att ge "negativ" kritik till en bild. Kan fotografen ta kritik på ett vettigt sätt? Ger han mig "tummen ner" på min kommentar fast den är välskriven och konstruktiv?

Som det är nu går ju den missnöjde fotografen in och ger en straffkommentar med ett straffbetyg istället. Vore ju bättre om han kunde uttrycka sin missnöjde direkt mot en kommentar istället för att slå blint omkring sig.

Ett betygsystem jämnar ju ut sig i längden. Bara för att du får negativ feedback på nån kommentar så betyder det ju inte att du kommer få det på alla. Är du ärlig och rättvis kommer nog de flesta behandla dig på samma sätt.

Använder du samma ord i kommentarerna som här i forumet (jag syftar på "korkad") så får du nog dock räkna med att folk tar illa upp.
 
En tydlig "knapp" där man kommer direkt till de senaste okommenterade bilderna vore en klar förbättring av sidan tycker jag. Det kan väl inte vara så svårt ordna?

anton
 
Förövrigt så tycker jag att man ska lägga in en sida, "När man startar" en ny tråd att man ska kunna söka. Många missar nog det...

Jag har gjort det många gånger innan jag kom på hur man gjorde



/Adam *med ett förslag*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.