Jag tror att det egentligen är ganska enkelt. Om man har kul på fotosidan, och ser spännande bilder eller träffar spännande personer, så får man lust att kommentera och kommunicera.
Jag har lärt känna en rad spännande och trevliga personer via fotosidan. Mitt fotograferande har utvecklats i inriktning ialla, förhoppningsvis i kvalitet också.
Jag kommenterar idag inte samma bilder som jag gjorde för ett halvår sedan. Mitt intresse är idag mycket mer inriktat på känslan och budskapet i bilden, än på sådana saker som skärpedjup, gyllene snitt, färgstick osv. En helt naturlig utveckling, som säkert många aktiva på fotosidan följt... Det gör att mina motiv att kommentera bilder har förändrats mer mot det "konstnärliga" eller vad man nu ska kalla det?
Jag upplever att fotosidan idag är för inriktat på den "formella fotografin"; komposition, konstruktiva tekniska kommentarer, skärpedjup, teknik-pryttlar osv. Inget fel alls i det, men inte den inriktning som intresserar mig riktigt.
Vad tjatar jag på om egentligen? Jag antar att det handlar om att ha en livaktig community som rymmer flera olika inriktningar och där vi har roligt och trevligt. Och ordningsregler behövs givetvis, men de får samtidigt inte heller strypa engagemanget.
Det handlar inte om att pressa ur sig ytterligare en kommentar, som jag ser det. Det är en skendebatt, som vi haft många gånger förr...
Men som jag sagt tidigare, världen torde inte gå under...
Mina ärliga reflektioner,
Christian