Jag har jobbat en del med communitys på internet, och min erfarenhet är att i och med ett ökat medlemsantal så sjunker delaktighetskänslan överlag. En relativt liten grupp människor i grupp är mer måna om de övriga deltagarna i gruppen, än vad deltagarna i en relativt stor grupp är. Jag har varit med på FS sedan vi var ett par tusen, och nu är vi i runda slängar närmare 18 000 stycken! Inte konstigt då att kommenterandet (ansvarstagandet) minskar, när man inte längre känner sig lika viktig i gruppen.
Jag tror inte att diverse tekniska begränsningar eller ändringar är lösning på problemet med minskande antal kommentarer, utan snarare behövs något som skapar den där grupptillhörigheten igen. T.ex. skulle man kunna skapa subcommunitys, en för S/V-entusiaster, en för naturfotografer, en för gatufotograferna etc. Naturligtvis skulle man fortfarande vara en del av FS i stort, med tillgång till foruminlägg och bildmaterial från alla medlemmar, men man skulle också kunna fokusera på just den grupp man själv tillhör. En given medlem måste ju heller inte vara medlem i bara en grupp, utan skulle själv kunna välja att tillhöra både två, tre eller alla tillgängliga grupper för de riktiga fotografiska allätarna.
Ett annat alternativ är att ge medlemmarna möjlighet att skapa "kommentarskedjor", där man antingen via inbjudan eller på eget initiativ kopplar ihop sig med likasinnade och helt enkelt skjuter kommentarer på varandra. Jag kommenterar en av Görels bilder, Görels kommenterar Peders , Peder kommenterar Annas, Anna kommenterar en av Niklas, som i sin tur kommenterar en av mina. Återigen står det var och en fritt att som tidigare kommentera till höger och vänster, men man får ett (helt frivilligt) incitament att faktiskt kommentera något i alla fall.
Alltså, jag upprepar, jag tror -inte- på begränsningar och regler, tvång skapar sällan något positivt. Hellre nya möjligheter!