Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inför betygssystem för radannonserna!

Produkter
(logga in för att koppla)
Lägg hellre tid på att förbättra och bygg ut FS med sånt som är direkt relaterat till bilder. Det har förts fram mängder med bra förslag genom åren som inte har genomförts.

Jag orkade inte läsa hela tråden, så min synpunkt kanske redan har framförts flera gånger om, men i så fall ännu en gång:

Varför inte tills vidare utnyttja gästböckerna till betygssättning? Har du köpt en grej av någon, gå in i säljarens gästbok och skriv en kommentar om affären. Gästbokens ägare kan visserligen radera negativa omdömen, men ett positivt omdöme lär ju finnas kvar. Bättre än inget system i alla fall...

elmfeldt skrev:
Det är säkert bra, men för detta enskilda fallet hade det inte gjort ngn större skillnad eftersom bedragaren var osedvanligt förslagen. Personens profiler har ju hela tiden blivit spärrade, men skapar nya profiler. Folk lockas och luras av de låga priserna och ett snabbt klipp.

Och när man skrev till er att han öppnat en ny profil så fick man svaret av forumvärdarna att de inte kunde stänga och stoppa hans profil :) De hade inte tillåtelse att göra det........

Och ibland tillät ni honom att öppna nya profiler fast ni visste om det.

Nej, forumvärdarna har inte access till medlemsdatabasen, därför kan det ta ett par timmar tills ngn blir spärrad. Forumvärdarna har däremot full kontroll i forumet.

Nej, vi har inte tillåtit honom att ha profiler sen vi insåg att han inte var att lita på och vi börjar spärra hans profiler.

Appropå fusk med betygssystem:
Jag beställde varor genom eBay från en säljare (hobbyföretag - T-shirts) i USA med ganska bra betyg. När varken varor eller svar på mina -vänliga- mailfrågor kom på 7-8 veckor använde jag PayPals ("dispute")hjälp och samma dag skickade han varorna! Jag har poststämpeln som bevis.
Jag beskrev händelseförloppet i mitt (negativa) betyg och fick genast ett motsvarande dåligt tillbaka och samtidigt en förfrågan om att dra tillbaka mitt. Säljaren skyllde på att frakten tog 7-8 veckor och att han inte kunde hjälpa att jag var otålig och otrevlig. Ren utpressning i betygs/omdömessystemet alltså. Jag skulle då ha ändrat mitt betyg för att själv ha rent protokoll! (Blev arg och lät omdömet vara kvar och avslutade mitt konto istället.)
Jag har beskrivit allt för PayPal och inte hört mer... Det går att fuska med detta oxå!
(Har tidigare gjort ett 30-tal köp via eBay/PayPal som fungerat absolut klockrent - snabbt och säkert.)
Gästboken hos en säljare här på Fotosidan känns som ett lite säkrare omdöme tycker jag.

elmfeldt skrev:
Nej, forumvärdarna har inte access till medlemsdatabasen, därför kan det ta ett par timmar tills ngn blir spärrad. Forumvärdarna har däremot full kontroll i forumet.

Nej, vi har inte tillåtit honom att ha profiler sen vi insåg att han inte var att lita på och vi börjar spärra hans profiler.

Ni tillät honom att skapa en ny profil och ha inläggen kvar hela tiden innan ni stängde hela tråden för ett par veckor sen.
Han skapade tom. tre olika profiler i den tråden. De första inläggen han hade i eget namn fick vara kvar hela tiden fast ni visste det var bedragaren.

Det är givetvis upp till er om ni vill ha det så. Men skriv inte att ni inte visste om det. Jag meddelade dig och Jesper, och jag var inte den enda som gjorde det.

talthoff skrev:
Han skapade inte 3 olika profiler i den tråden, det är din spekulation igen ....

-Thomas

Två av dem var ju tom. i eget namn ??? Och han skrev att det var hans profiler.
Han skickade även personligen mail till mig. Och hade telefon kontakt med andra i tråden...

Eller säger du att det var andra personer som skapade profiler i hans namn och utgav sig för att vara bedragaren utan att vara det :)

Jag radede mitt eget inlägg, eftersom jag inte
ville starta en ny diskussion om Krille, i den raderade tråden fanns det gått om spekulationer om vem som var vem och ev. kopplingar till samma person.

Det finns inga bevis för att så var fallet, det är ren spekulation.

-Thomas

talthoff skrev:
Jag radede mitt eget inlägg, eftersom jag inte
ville starta en ny diskussion om Krille, i den raderade tråden fanns det gått om spekulationer om vem som var vem och ev. kopplingar till samma person.

Det finns inga bevis för att så var fallet, det är ren spekulation.

-Thomas

Så du säger att han som loggade in under det riktiga namnet och sa han var Kristian. Och även berättade att han skulle in på behandlingshem och uppgav ett tele-nummer. Han betalade även tillbaka några mindre summor pengar under tiden tråden pågick.
Du säger alltså att det inte var Kristian :) Utan att det kanske var en annan person som utgav sig för att vara honom. Och då också betalade tillbaka ett par tusen kronor utan att vara Kristian :)
Att han uppgav Kristians riktiga tele nummer och Kristian svarade när man ringde dit är ju bevis. Plus pengarna som betalades. Ingen som inte var Kristian hade ju betalat tillbaka något

Lars Johnsson skrev:
Ni tillät honom att skapa en ny profil och ha inläggen kvar hela tiden innan ni stängde hela tråden för ett par veckor sen.
Han skapade tom. tre olika profiler i den tråden. De första inläggen han hade i eget namn fick vara kvar hela tiden fast ni visste det var bedragaren.

Det är givetvis upp till er om ni vill ha det så. Men skriv inte att ni inte visste om det. Jag meddelade dig och Jesper, och jag var inte den enda som gjorde det.

Du får skilja på spärrad medlem och raderade inlägg. En spärrad profil innebär inte att inläggen försvinner.

elmfeldt skrev:
Du får skilja på spärrad medlem och raderade inlägg. En spärrad profil innebär inte att inläggen försvinner.

Det vet jag givetvis.
Men när någon startar en tråd för att de blivit lurade på över 30,000kr, så låter ni bedragaren skriva många inlägg under flera dagar i tråden. Och sen när ni spärrar honom så låter ni ändå han inlägg ligga kvar.............trots att flera av dem var uppenbara lögner och fortsättningar på bedrägerierna.

Man förväntar sig att ni ska ta ett klart avstånd från bedragaren och stödja de som blivit lurade.....(och plocka bort hans inlägg som förvarar bedrägerierna, och är nya lögner)

Det verkar inte så eftersom du mixar ihop det när du ifrågasätter.

Vi spärrar medlemmar så fort vi inser att det är fejk eller har fula avsikter med sina inlägg. Vi rensar när det behövs. Behöver vi ta bort hela trådar så gör vi det. Vi skriver tydliga varningar i recensionbanken för inga fler skall bli lurade. Jag tycker vi agerar så gott vi kan med utgångspunkt från att ingen haft sanningen och många blivit duperade.

Men varför tog ni inte bort alla bedragarens inlägg i tråden ????
När ni har spärrat honom så vill ni väl inte att han ska få skriva i tråden eller??

Både du och Jesper visste att han skrivit flera inlägg

Ok det räcker, jag har förstått att du inte är nöjd. När vi spärrar någon så innebär inte det automatiskt att vi raderar alla inlägg. Och det är inte bara dina krav utifrån vad du anser som mest korrekt som gäller. Vi gjorde våra bedömningar, kombinerat med vår erfarenhet och agerade utifrån det och jag känner att vi skötte detta under rådande omständigheterna på bästa möjliga vis.

David,
bara ett sista inlägg sen blir det inte mer till dig:)
Jag kan förstå ni gör era bedömningar och att ni inte automatiskt raderar inläggen från en spärrad medlem.
Men här gällde det en som lurat fler än 10 människor på Fotosidan och många andra också, på hundratusentals kronor. Tycker inte en bedömning skulle bli så svår då

Det enda som jag kan utläsa av din inlägg är att du tror att det agerande som du anser rätt (raderat bort ett par inlägg) skulle gjort att de personerna inte blev lurade. Den bedömningen gör inte jag.

Måste bara ge dig ett svar på den kommentaren.

Givetvis hade de ändå blivit lurade. Det hade ju redan skett innan tråden startade. Men kanske någon just nu eller i framtiden hade sluppit att bli lurad. För ni ska inte tro han ångrat sig eller är på behandlinghemmet. Eller betalade tillbaks till de personer han skrev att han gjort det i tråden.
Allt det var bara lögn och därför var det tråkigt att han fick komma till tals och att hans inlägg blev sparade så att flera personer trodde de var sanna.

Det är dina spekulationer kring inläggens betydelse. Vi gör en annan bedömning. Vi förstår att han skapat enorma mängder frustration och t.o.m ekonomiska förluster, och vi har verkligen inte velat att fler skall bli lurade.

Vi tror inte heller att han är på något behandlingshem. Vi vet att Polisen och åklagare kommer att följa upp hans göranden och låtanden.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto