Annons

Inför betygssystem för radannonserna!

Produkter
(logga in för att koppla)
talthoff skrev:
Det är rätt mäkligt att folk inte vill använda Internetgirot/Payson.
I fallet Internetgirot så tror jag att det beror på att deras hemsida ger ett taffligt intryck. De borde verkligen anstränga sig för att visa att de är seriösa. Dessutom är det inte särskilt etablerat ännu, varför man som oinvigd inte har en aning om ifall det är seriöst eller inte. Men det är det uppenbarligen. Jag vill inte riktigt veta vad som händer om en tvist uppstår däremot, men som säljare med rent mjöl i påsen så borde man inte ha något att oroa sig för i alla fall.

Ett av dom bättre skydden är ju att bedragare använder enklare vägar. Jmf. hus/bilar utan larm.

Ett annat problem är att folk blivit lurade ändå, bedragaren har ju i ett fall (sändes på Plus) fejkat Payson brevet där dom säger "du kan skicka varan nu".....

-Thomas

Makten skrev:
Det är ju inte annonsdelen som är osäker, utan köparnas naivitet och dumma beslut att skicka pengar i förskott. Blocket är inte ett dugg säkrare, till exempel.

"användarna ANSER att annonsdelen är osäker".

Poängen i inlägget är att Fotosidan staff tappar pluspoäng på att strutshantera vad folk tycker om deras lösning, inte ett betyg på lösningen i sig som är lika bra/dålig som alla andra enkla annonssiter.

Om man nu envisas med att ha kvar annonserna så får man ju se till att de som ska använda dem känner sig trygga med hur lösningen ser ut, även om man vet att det aldrig blir vattentätt. Problemet att folk är godtrogna löser man inte med funktioner i annonsdelen utan där måste var och en vakna upp och ta till sig den information som finns och inse att bedragare finns, tyvärr blir det en viss läropeng hos de som kontinuerligt drabbas.

Personligen köper jag inte saker av privatpersoner på distans längre utan ser till att handla när jag kan träffa säljaren och besiktiga varan och betala. Sen kan ju jag då mycket väl bli rånad på plats förstås.. vattentätt blir det aldrig. :)

Nu hänger jag inte med? Strutshantera? Bara för att vi inte börjar koda direkt?

Jag säger att betyg är en trevlig funktionalitet, men jag tror inte att det hade gjort ngn skillnad med den bedragare som diskuteras.

Allt rabalader just nu handlar om en enskild bedragare.

talthoff skrev:

Nej, det är inte så konstigt. Alla här verkar tro att Internetgirot och payson är säkra system, men det är det inte. Hur bevisar du som säljare att du verkligen skickat det du skulle skicka?

mannbro skrev:
Betyg i alla ära, men en snabb koll på någons profil säger nog betydligt mer om personen i fråga.

Nja, varför inte ha betyg också så kompletterar man ju informationen ännu mer. Förstår inte detta motstånd mot betygsystem.

mange78 skrev:
Nej, det är inte så konstigt. Alla här verkar tro att Internetgirot och payson är säkra system, men det är det inte. Hur bevisar du som säljare att du verkligen skickat det du skulle skicka?

När två privatpersoner handlar av varandra så är det aldrig 100%. Spelar ingen roll vilken pryl/bil/soffa det är frågan om. Däremot måste vi väl vara överens om att systemet faktiskt är det nästbästa. Vill ngn verkligen blåsa ngn så lyckas de ändå.

mange78 skrev:
Nja, varför inte ha betyg också så kompletterar man ju informationen ännu mer. Förstår inte detta motstånd mot betygsystem.

Motståndet är inte emot funktionen, utan tron att det skulle gjort ngn skillnad i det aktuella fallet (dvs en bedragare som blåljuger, men ger sin korrekta uppgifter).

elmfeldt skrev:
Motståndet är inte emot funktionen, utan tron att det skulle gjort ngn skillnad i det aktuella fallet (dvs en bedragare som blåljuger, men ger sin korrekta uppgifter).

Nej, ja pratar inte om det aktuella fallet. Utan om att man verkar tycka att det räcker med info i profilen.

elmfeldt skrev:
När två privatpersoner handlar av varandra så är det aldrig 100%. Spelar ingen roll vilken pryl/bil/soffa det är frågan om. Däremot måste vi väl vara överens om att systemet faktiskt är det nästbästa. Vill ngn verkligen blåsa ngn så lyckas de ändå.

Jojo, det kanske är det nästbästa. Men ibland vill man inte använda Internetgirot, då det trots allt kostar en slant. Handlar man nåt för ca 1000 skulle några goda omdömen göra att man relativt tryggt kunde skippa internetgirot.

mange78 skrev:

Vart i mitt inlägg läser du att jag är motståndare mot betygssystem? Jag tror inte att det nödvändigtvis är fel men jag tror att det är överskattat och, om det inte införs på rätt sätt, kontraproduktivt.

Betygssystem är inte ett tillförlitligt bedrägeriskydd. Det är ju t.ex. möjligt att regga flera konton och ge betyg åt sig själv. Därmed kan betygssystem hjälpa bedragare genom att invagga potentiella köpare i falsk trygghet så att de låter sig luras av någon som de inte hade låtit sig luras av utan "fejkade" positiva betyg.

Tror inte heller på betyg, är nog stor risk för falsk säkerhet.
Ett sätt att skapa lite större säkerhet både på forumet och köp o sälj kan kanske vara att begrännsa nya medlemmars behörigheter i tex. 7 dagar. Förslagsvis kan man göra allt förutom skapa en nya trådar och lägga ut annonser under "karrantän tiden".

mannbro skrev:
Betygssystem är inte ett tillförlitligt bedrägeriskydd. Det är ju t.ex. möjligt att regga flera konton och ge betyg åt sig själv. Därmed kan betygssystem hjälpa bedragare genom att invagga potentiella köpare i falsk trygghet så att de låter sig luras av någon som de inte hade låtit sig luras av utan "fejkade" positiva betyg.
´

Men att man kan regga flera konton är ju inte en brist i betygssystemet, utan i kontrollen av identiteter på de som reggar konton.

mange78 skrev:
Men att man kan regga flera konton är ju inte en brist i betygssystemet, utan i kontrollen av identiteter på de som reggar konton.

Det kan man ju naturligtvis tycka; men är det rimligt att införa en massa system för att säkra identiteten vid reggning bara för att kunna införa ett relativt pålitligt betygssystem?

Hur ska en sådan kontroll fungera för att ge en säker identitetskontroll, men samtidigt inte göra det för krångligt så att nya medlemmar skräms bort?

Identifiering med E-legitimation? Skicka kopia på pass / körkort? Verifiering med kreditkort?

Och det löser ändå inte det att kriminella är rätt duktiga på att skaffa sig bulvaner.

mannbro skrev:
Det kan man ju naturligtvis tycka; men är det rimligt att införa en massa system för att säkra identiteten vid reggning bara för att kunna införa ett relativt pålitligt betygssystem?

Hur ska en sådan kontroll fungera för att ge en säker identitetskontroll, men samtidigt inte göra det för krångligt så att nya medlemmar skräms bort?

Identifiering med E-legitimation? Skicka kopia på pass / körkort? Verifiering med kreditkort?

Och det löser ändå inte det att kriminella är rätt duktiga på att skaffa sig bulvaner.

Vet inte hur kan fungera rent tekniskt. Ebay har ju lite extra krav på email-adressen vet jag. Kommer inte riktigt ihåg hur, men det går inte med en spray eller hotmailadress har jag för mig.

Men e-legitimation kanske kunde vara nåt? Det är j nåt alla kan få som har internetbank i alla fall.

elmfeldt skrev:
Och om vi är fem kompisar som går ihop?

...och ger varandra riktigt bra omdömen. Ja, då räcker det ju med att en ärlig person råkar sig luras, sen kommer det negativa omdöme som förhoppningsvis kan rädda andra.

Det går naturligtvis inte att ha ett helt säkrat system, men betyg är ett bra steg på vägen enligt min uppfattning.

Att verifiera via email är ju inget skydd alls, idag kan ju vems som helst skaffa en egen domän för några tior, koppla till Hotmail/Gmail.

e-legitimation skulle ju funka, men vem eller hur skulle den tekniska implementationen betalas ?

Paypal's har ju en annan variant där man får en kod som syns på kontouttdraget, men Krille hade lurat er ändå ...om han nu har ett kreditkort.

Edit: Oscar har rätt, kriminella vet hur man går runt systemet ...
-Thomas

talthoff skrev:

Inte alls märkligt att man inte vill blanda in en tredjepart som ska procenta på affären.

Jag tycker Fotosidans annonsmarknad är utmärkt. Har både köpt och sålt, och alltid blivit nöjd.

Internetgirot/Payson är en typ av garanti/försäkring.

Alla försäkringar är värdelösa om man inte behöver dom ...

My $0,02

-Thomas

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto